• دوشنبه / ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ / ۰۸:۵۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400013017554
  • خبرنگار : 71129

آمریکا دست داشتن در توطئه ترور لوکاشنکو را رد کرد/ ۱۲ سال زندان برای متهمان

آمریکا دست داشتن در توطئه ترور لوکاشنکو را رد کرد/ ۱۲ سال زندان برای متهمان

وزارت خارجه آمریکا ادعاهای مطرح شده درباره دست داشتن این کشور در توطئه ناکام سرنگونی و کشتن رئیس جمهوری بلاروس را رد کرد و آن را "کاملا نادرست" دانست.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، یکی از سخنگوهای وزارت خارجه آمریکا گفت: هرگونه اظهارنظر درباره اینکه دولت واشنگتن در توطئه ترور الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس دست دارد، کاملا نادرست است. گزارش‌هایی درباره بازداشت یک شهروند دو تابعیتی آمریکا در مینسک منتشر شده و آمریکا آماده ارائه هرگونه خدمات مرتبط کنسولی در این رابطه است.

در ادامه این بیانیه همچنین آمده است: دولت آمریکا همیشه به دولت‌های خارجی تاکید می‌کند تا از روندهای مرتبط درباره شهروندان دو تابعیتی آمریکایی پیروی کنند.

کنستانتین بیچک، رئیس بخش تحقیقاتی اداره امنیت بلاروس اعلام نمود که  کسانی که در پرونده آماده سازی تلاش برای قتل رئیس جمهور بلاروس الکساندر لوکاشنکو و یک کودتای نظامی فعالیت کرده بودند به ۱۲ سال زندان محکوم شده‌اند.

در این گزارش آمده است: "روند جنایی تحت ماده ۳۵۷ قانون کیفری جمهوری بلاروس آغاز شده است، این یک توطئه یا اقدامات دیگر برای به دست گرفتن قدرت از طریق روشهای غیرقانونی است. در تاریخ بلاروس مستقل چنین مواردی وجود نداشته است. بخش ۱ ماده ۳۵۷ قانون کیفری جمهوری بلاروس مجازات این افراد را حبس از یک دوره از هشت تا ۱۲ سال پیش بینی کرده است."

به گفته رئیس جمهور بلاوس، سرویس‌های ویژه ایالات متحده در این امر دخیل هستند. پیش از این در خبرها آمده بود که برخی از افراد برای از بین بردن فیزیکی لوکاشنکو و اعضای خانواده‌اش می‌خواستند یک شورش مسلحانه ترتیب دهند تا قدرت را از وی بگیرند.

بنا بر اعلام مقامات بلاروسی "یوری زنکوویچ" دو تابعیتی بلاروسی و آمریکایی در این توطئه ترور علیه لوکاشنکو دست داشته و تلاش کرد تا افرادی را برای سرنگونی مقام‌های بلاروسی به کار بگیرد.

لوکاشنکو در ۱۷ آوریل گفته بود که "الکساندر فدوتا"، تحلیلگر، "گرگوری کوستوسف"، سیاستمدار اپوزیسیون و "یوری زنکوویچ" وکیل طرح ترور وی و پسرانش را کشیده بودند.

وی گفته بود که مسئولیت این توطئه تماما بر عهده  سرویس‌های ویژه آمریکا و رهبران این کشور است.

به گفته رئیس کا.گ.ب بلاروس، طراحان توطئه قصد داشتند در ماه‌های ژوئن یا ژوئیه طرح خود را عملی کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha