• دوشنبه / ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۰:۱۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400013017656
  • خبرنگار : 71415

گلایه مخالفان کوبایی از محدودیت‌های زمان کنگره حزب کمونیست

گلایه مخالفان کوبایی از محدودیت‌های زمان کنگره حزب کمونیست

مخالفان کوبایی مقامهای این کشور را به قطع دسترسی اینترنتی آنها و ممنوع کردن خروج از خانه‌هایشان در جریان برگزاری کنگره حزب کمونیست کوبا متهم کردند؛ کنگره‌ای که طی آن رهبران این کشور تکرار تلاشهای با پشتیبانی آمریکا را به منظور راه انداختن "ضدانقلاب" از طریق استفاده از سایتهای اینترنتی محکوم کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این کنگره چهار روزه که طی آن رائول کاسترو از سمت رهبری حزب کمونیست این کشور استعفا کرد، در ضمن بحران اقتصادی که به نارضایتی‌های اجتماعی دامن زده، برگزار شد. تحریم‌های آمریکا و همه‌گیری بیماری باعث بدتر شدن مشکلات اقتصاد دولتی مشکلدار این کشور شده‌اند.

همچنین برقرار ساختن دسترسی اینترنت، به کوبایی‌ها ابزارهای جدیدی به منظور ابراز نارضایتی‌هایشان در یک نظام تک حزبی که به شکل سفت و سختی فضاهای عمومی را کنترل کرده، داده است و باعث رشد رسانه‌های غیردولتی شده و انحصار دولت بر رسانه‌های گروهی را به چالش کشیده است.

رائول کاسترو در جریان یک سخنرانی طی روز جمعه در افتتاحیه کنگره مذکور هشدار داد که "ضدانقلاب" فاقد حمایت یا رهبری مردمی بوده اما قادر به آلت دست قرار دادن اینترنت است.

کاسترو تاکید کرد: ما قاطعانه اطمینان داریم که خیابانها، پارکها و میدانها به انقلابی‌ها تعلق دارند و ما هرگز این حق را از مردم قهرمان خود برای دفاع از انقلابشان سلب نخواهیم کرد.

وزارت امور خارجه آمریکا از پرداختن مستقیم به یک سوال رویترز درباره دیدگاه هاوانا مبنی بر اینکه واشنگتن و گروه‌های آمریکایی به تامین مالی مخالفان کوبایی با هدف بی ثبات کردنش می‌پردازند، خودداری کرد.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اوایل ماه جاری میلادی گفت: ما از جامعه مدنی در کوبا و سراسر جهان که مشغول دفاع از حقوقشان یا مبارزه برای آزادی هستند حمایت می‌کنیم.

بر اساس گزارش رویترز، به اصطلاح "ابراز محکومیتها" که در طی آن حامیان دولت کوبا برای اذیت و آزار مخالفان حضور پیدا می‌کنند اخیرا بعد از سالها عدم اجرا، مجددا به هاوانا بازگشته است.

کاسترو گفت، گروه‌های ضد انقلاب به دنبال نفوذ پیدا کردن در گروه‌های خاص همچون بخشهای هنری یا مذهبی و آلت دست قرار دادن آنها به منظور در هم شکستن وحدت ملی در کوبا هستند. حزب کمونیست کوبا روز یکشنبه قطعنامه‌ای را تصویب کرده و به موجب آن با تقویت "فعالیت انقلابی" در شبکه‌های اجتماعی موافقت کرد.

در همین حال بسیاری از کسانی که به محکوم کردن اذیت و آزار دولت در جریان این کنگره پرداختند متعلق به مجموعه هنری مخالفی به نام "جنبش سن ایسیدرو و ۲۷N " هستند، گروهی از هنرمندان، متفکران و خبرنگاران که برآمده از یک اعتراض نادر از سوی چند صد تن ار خارج از وزارت فرهنگ کوبا در تاریخ ۲۷ نوامبر هستند.

این دو گروه هم خواهان آزادی‌های مدنی سطح بالاتر شده و در عین حال چهره جدید مخالفت در کوبا هستند؛ کشوری که به آثار هنری غنی خود افتخار می‌کند در حالی که گروه‌های سیاسی مخالف سنتی در آن برای جایگاه پیدا کردن مبارزه کرده‌اند.

تانیا بروگوئرا، یک عضو گروه ۲۷N و از هنرمندان مشهور هنر پرفورمانس در جهان به رویترز در گفتگوی تلفنی گفت: ماموران امنیت کشور تماس گرفتند تا بگویند اجازه نمی‌دهند کسی در طی برگزاری کنگره خانه‌اش را ترک کند، حتی برای بیرون گذاشتن زباله. آنها حتی اینترنت چند نفر از ما را قطع کردند.

مقامهای کوبایی درباره فعالیتهای امنیتی در این کشور نظیر بازداشت مخالفان اظهار نظر نمی‌کنند.

بروگوئرا تاکید کرد، او و دیگر اعضای جنبش ۲۷N از زمان تشکیل این گروه مکررا با ممانعت از ترک خانه‌هایشان مواجه شده و همچنین هدف بازداشتها و بازجویی‌های کوتاه قرار گرفته‌اند. تلویزیون دولتی کوبا نیز برنامه‌های مختلفی با هدف حمله به آنها پخش کرده است.

بروگوئرا که شش سال قبل در هاوانا به تاسیس انستیتوی آرتیویسم پرداخت، بیان داشت: این که رائول کاسترو دارد بازنشسته می‌شود به معنی ایجاد تغییر نیست.

در یک مقاله منتشر شده در یک رسانه اینترنتی غیردولتی متعلق به مخالفان کوبایی نوشته شد: کاسترو می‌رود اما کاسترویسم باقی می‌ماند.

جنبش سن ایسیدرو گفت، روز جمعه یکی از برجسته‌ترین اعضایش به نام لوییس مانوئل اوترو آلکانتارا شبانه دستگیر شده و آثار هنری او از خانه‌اش توقیف شده‌اند. او به اجرای یک نمایش هنری پرفورمانس با هدف محکوم کردن سرکوبگری در طی برگزاری کنگره پرداخته بود.

همچنین آمائوری پاچکو، شاعر و از اعضای جنبش سن ایسیدرو به رویترز در تماس تلفنی گفت که او هم زمانی که تلاش کرد برای اعتراض به توقیف آثار اوترو آلکانتارا خانه‌اش را ترک کند برای مدت کوتاهی بازداشت شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha