• سه‌شنبه / ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ / ۰۹:۲۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400013118477
  • خبرنگار : 71129

بان کی‌مون، گوترش را از پرداختن مستقیم به مقوله میانمار بر حذر داشت

بان کی‌مون، گوترش را از پرداختن مستقیم به مقوله میانمار بر حذر داشت

دبیرکل سابق سازمان ملل به گوترش تاکید کرد تا از پرداختن به صورت مستقیم به مقوله میانمار برای اجتناب از افزایش خشونت‌های پسا کودتا اجتناب کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، بان کی‌مون، دبیرکل سابق سازمان ملل همچنین گفت، کشورهای جنوب شرق آسیا نباید به این آشفتگی و ناآرامی‌ها در میانمار به عنوان یک مساله داخلی برای این کشور نگاه کنند.

"کریستین شرانر برگنر"، فرستاده ویژه آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل از زمان برکناری دولت مدنی آنگ سان سوچی، رهبر دوفاکتوی میانمار در اول فوریه سال جاری میلادی با ارتش میانمار در ارتباط بوده اما ارتش به وی اجازه ورود به این کشور را نداده است.

بان کی‌مون که از ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۶ دبیرکل سازمان ملل بود در نشست شورای امنیت این سازمان گفت: با توجه به فوریت و جدی بودن اوضاع در میانمار، بر این باورم که گوترش نباید به شخصه و به صورت مستقیم در مقوله میانمار دخالت کرده و با ارتش این کشور وارد گفتگو شود.

استفن دوجاریک، سخنگوی گوترش نیز با اعلام اینکه دبیرکل سازمان ملل به صورت فعالانه در امور میانمار حضور دارد و مدت‌هاست که به این امر رسیدگی کرده، گفت: نفوذ او در کنار فرستاده‌اش در امور میانمار همیشه در دسترس هستند. همگی ما می‌خواهیم تا این خشونت در میانمار خاتمه یابد.

گوترش روز دوشنبه در شورای امنیت سازمان ملل گفت که یک واکنش مستحکم و قوی از سوی جامعه بین‌الملل درباره یک اقدام منطقه‌ای مشترک مورد نیاز است و به مقام‌های منطقه‌ای تاکید کرد تا از نفوذ خود برای اجتناب از وخامت بیشتر اوضاع در میانمار استفاده کرده و در نهایت یک راه صلح آمیز برای برون رفت از این فاجعه بیابند.

۱۰ کشور عضو آ.سه.آن (مجمع کشورهای جنوب شرق آسیا) تلاش کرده‌اند تا راهی برای بیرون رفت از این تنش‌ها در میانمار بیابند. "مین آنگ هلیانگ"، رئیس خونتا قرار است ۲۴ آوریل سال جاری میلادی در نشست این گروه شرکت کند.

بان کی‌مون همچنین گفت: آ.سه.آن باید برای ارتش میانمار روشن کند که وضعیت کنونی چنان وخیم است که نمی‌توان آن را فقط به عنوان یک مساله داخلی در نظر گرفت.

وی ادامه داد: استفاده ارتش از زور و نقض‌های گسترده حقوق بشری علیه مردم ناقض و برخلاف منشور آ.سه.آن است. این اقدامات، نقض آشکار حقوق بین‌الملل است و تهدیدی علیه صلح، امنیت و ثبات در منطقه به شمار می‌رود.

دبیرکل سابق سازمان ملل همچنین به شورای امنیت این سازمان تاکید کرد تا فراتر از بیانیه‌ها رفتار کرده و به یک اقدام جامع برسند. البته برخی از دیپلمات‌ها می‌گویند، احتمالا چین و روسیه از اجرایی شدن هرگونه اقدام شدیدتر علیه میانمار جلوگیری می‌کنند.

بر اساس اعلام انجمن کمک رسان به زندانیان سیاسی، ۷۳۷ تن از سوی نیروهای امنیتی میانمار از زمان آغاز کودتا کشته و ۳۲۲۹ تن دیگر نیز همچنان در بازداشت هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha