• سه‌شنبه / ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۴:۲۶
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 1400013118937
  • خبرنگار : 71626

سفیر ایران در تاجیکستان:

تجلیل سعدی فقط تجلیل شعر و نثر نیست

تجلیل سعدی فقط تجلیل شعر و نثر نیست

سفیر ایران در تاجیکستان در پیامی ضمن تبریک روز بزرگداشت سعدی، از این‌که تجلیل سعدی فقط تجلیل شعر و نثر نیست بلکه تجلیل اخلاق، حکمت و معرفت است می‌گوید.

به گزارش ایسنا، در پیام محمدتقی صابری، سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان به مناسبت اول اردیبهشت‌ماه، روز بزرگداشت سعدی آمده است: «سعدیا خوش‌تر از حدیث تو نیست/ تحفه روزگار اهل شناخت

آفرین بر زبان شیرینت/ کاین همه شور در جهان انداخت

روز اول اردیبهشت در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران به نام روز بزرگداشت سعدی، نام‌گذاری شده است و این نشان از اهتمام کشورمان در تجلیل از مشاهیر فرهنگی و نقش این شاعر نامدار در فرهنگ و تمدن ایران‌زمین است.

صمیمانه «یادروز سعدی» را به تمامی علاقه‌مندان این شاعر بزرگ به ویژه هموطنان ایرانی و مردم هم‌فرهنگ و هم­‌زبان تاجیک و همه دوست‌داران زبان پارسی تبریک می­­‌گویم. به گفته صاحب‌نظران نمی‌شود چیزی از «زندگی» گفت که سعدی به آن اشاره نکرده باشد، به قول سعدی:

نگفتند حرفی زبان‌آوران/ که سعدی نگوید مثالی بر آن

تجلیل سعدی فقط تجلیل شعر و نثر نیست بلکه تجلیل اخلاق، حکمت و معرفت است. آثار حکیم بلندآوازه شیراز سرشار از انسانیت، همدلی، دوستی، عشق و احترام به فضیلت‌هاست و شرافت آدمی را در گرو احسان، نیکوکاری و یاری مردم می‌داند.

سعدی شیرازی سال‌های زیادی را در سفر به شهرها و کشورهای جهان سپری کرد و حاصل تجربیات خود را با نگارش نظم و نثر فاخر پارسی برای همیشه در تاریخ فرهنگ و ادب جهان ماندگار کرد. گفته‌های او همیشه تازگی دارد و سادگی بیان از ویژگی‌های آثار سعدی است.

نام سعدی و آثار گرانبهایش دیرزمانی است که حافظه تاریخی جهان را مزّین ساخته و این افتخاری سترگ است که تا امروز و همیشه‌ تاریخ، مایه مباهات همه ما پارسی‌زبانان است.

غزلیات این شاعر بزرگ در بوستان و کلام شیرین و نثر بی‌بدیلش در گلستان همواره همانند عطر بهار، ساری و جاری است و بدون شک، پیام‌های انسان‌دوستانه و اخلاق‌محور سعدی، می‌تواند در جهان آکنده و خسته از خشونت و افراط‌گرایی امروز، بیشتر مورد توجه همه مردم جهان قرار گیرد.

بنی‌آدم اعضای یک پیکرند/ که در آفرینش ز یک گوهرند

چو عضوی به درد آورد روزگار/ دگر عضوها را نماند قرار»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha