• چهارشنبه / ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۰۱:۰۸
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1400020100022
  • خبرنگار : 50428

بازرس خانه مطبوعات کشور:

فقدان سواد رسانه‌ای موجب غوطه‌ور شدن در اطلاعات غلط می‌شود

فقدان سواد رسانه‌ای موجب غوطه‌ور شدن در اطلاعات غلط می‌شود

ایسنا/اردبیل بازرس خانه مطبوعات کشور گفت: اگر افراد سواد رسانه‌ای نداشته باشند تأثیرپذیری آنها از رسانه‌ها بیشتر خواهد بود و چه‌بسا در دامن اطلاعات غلط غوطه‌ور و متحمل خسارت جبران‌ناپذیری شوند.


حبیب احمدی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: سواد رسانه‌ای به مفهوم شناخت رسانه، درک پیام و تجزیه‌وتحلیل محتوای پیام اطلاق می‌شود تا افراد درک صحیح و درستی از رسانه‌ها داشته باشند.


وی با بیان اینکه امروزه در دنیای ارتباطات و انفجار اطلاعات انسان‌ها علاوه بر سواد خواندن و نوشتن، رایانه‌ای، مالی، عاطفی و ارتباطی، باید سواد رسانه‌ای نیز داشته باشند تا با توجه به معیار یونسکو باسواد تلقی شوند، ادامه داد: در دهکده جهانی که انواع رسانه‌ها با ضریب نفوذ متفاوت وجود دارد، اگر افراد سواد رسانه‌ای نداشته باشند و نتوانند انواع رسانه‌ها و تولیدات آنها و سیاست‌گذاری آنها را بشناسند در انبوهی از اطلاعات سردرگم خواهند شد و چه‌بسا این بمباران اطلاعات افراد را به بیراهه هدایت کند.


به گفته مدیرعامل خانه مطبوعات استان اردبیل، سواد رسانه‌ای باعث شناخت ماهیت رسانه، توانایی کشف حقایق پنهان از لابه‌لای اخبار و پیام‌ها می‌شود و همچنین افراد با استفاده از این نوع سواد می‌توانند اغراض و امیال شخصی و گروهی یا جهت‌گیری‌های سیاسی و جناحی را با توجه به سیاست‌های درون و برون‌سازمانی آن رسانه بشناسد.
احمدی با بیان اینکه داشتن سواد رسانه‌ای برای صاحبان رسانه‌ها امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است، گفت: این افراد باید سواد خود را به‌روز و آپدیت کنند تا بتوانند در ماراتن و رقابت نفس‌گیر رسانه‌ها دوام بیاورند.


این روزنامه‌نگار اردبیلی تصریح کرد: متأسفانه احساس نیاز به آموزش در بین صاحبان رسانه‌ها کم‌رنگ است در حالی که این موضوع باید در سرلوحه برنامه‌های کاری خبرنگاران و شاغلان این حرفه باشد.
به گفته بازرس خانه مطبوعات کشور، مسئولانی هستند که ماهیت و کارکرد رسانه‌های صوتی، تصویری، مجازی، نوشتاری یا مکتوب شامل شبکه‌های اجتماعی، نشریات الکترونیکی و پایگاه‌های خبری، خبرگزاری و پایگاه‌های خبری و غیره متوجه نیستند و هیچ تفاوتی برای آنها قایل نیستند و اسفناک‌تر اینکه روابط‌عمومی برخی ادارات نیز از این امر مستثنی نیستند.


احمدی تشریح کرد: مدیران رسانه‌ها باید با متدهای نوین خبرنویسی، گزارش‌نویسی، تاکتیک‌های خبری، نحوه صحیح تیتر نویسی، صفحه‌بندی و آیین نگارش و غیره آشنا باشند و در آموزش آنها اهتمام لازم را داشته باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.