• پنجشنبه / ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۰:۵۰
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1400020201018
  • منبع : نمایندگی سمنان

پیشگیری از عفونت‌های میکروبی و ویروسی با روزه‌داری

پیشگیری از عفونت‌های میکروبی و ویروسی با روزه‌داری

ایسنا/سمنان یک پزشک با اشاره به مزایای روزه‌داری از تنظیم چربی‌ خون و نقش آن در پیشگیری از عفونت‌های میکروبی و ویروسی خبر داد و گفت: روزه چربی‌های نامطلوب موجود در خون را تنظیم می‌کند.

دکتر آرش محسنی در گفت‌وگو با ایسنا ، به تاثیر خوب روزه بر چربی خون اشاره و اظهار کرد: مطالعات انجام شده گویای این است که روزه گرفتن برای افراد مبتلا به چربی خون بالا ،بسیار مفید است ؛چرا که روزه، میزان چربی‌های نامطلوب موجود در خون را تنظیم کرده و موجب افزایش میزان چربی مفید خون در بدن آنها می‌شود.

وی با اشاره به فواید روزه‌داری اظهار کرد: امروزه با تحقیقات وسیع و همه جانبه ای که انجام گرفته ثابت شده که نه تنها روزه‌داری،در مجموع برای سلامت بدن مفید است بلکه بسیاری از متخصصان آن را امری ضروری می‌دانند.

این پزشک سمنانی ادامه داد: امروزه حتی در برخی کشورهایی که اعتقادی به روزه و مناسک و آیین های دینی و اسلامی ندارند، پزشکان برای درمان بعضی از بیماران از رژیم غذایی "چند ساعت ناشتا بودن" برای مدت محدودی استفاده می‌کنند.

وی افزود: امروزه علم پزشکی ثابت کرده است که در رژیم غذایی روزه‌داری، چربی‌های اضافه‌بدن تحلیل می‌رود، همچنین چاقی بی‌رویه و مضر کاهش می‌یابد، فشار روی مفاصل کمر و اندام‌های تحتانی کم و دستگاه‌های قلبی و عروقی و گوارشی تنظیم و تعدیل می‌شوند .

دکتر محسنی با بیان اینکه روزه داری نقش عمده ای در پیشگیری از عفونتهای میکروبی و ویروسی دارد اضافه کرد: در اثر روزه‌داری، دستگاه دفاعی بدن نیز به حالت آماده باش درآمده و  تقویت و تنظیم می‌شوند.

وی اظهار کرد: نتیجه مطالعات نشان می دهد با روزه‌داری، موادی در بدن به وجود می‌آیند که خیلی بیشتر از حد معمول است و این مواد نقش عمده‌ای در پیشگیری از عفونت‌های میکروبی و ویروسی و از بین بردن سلول‌های سرطانی دارند.
 

این پزشک با اشاره به ساعات طولانی روزه‌داری در فصل بهار و نیاز بدن به آب و مایعات گفت: در مواردی که فرد کاملا سالم باشد و از لحاظ هموستاز بدن و سازگاری های فیزیولوژیک فاقد هرگونه بیماری پنهان و آشکار باشد، مشکل کم آبی در روزه داری نمی تواند به آسیب های گذرا یا پایدار مغزی ،منجر شود چرا که سلول های مغزی از مکانیسمی برخوردارند که ما آن را مکانیسم خود تنظیمی می نامیم، یعنی حتی در مواردی که فرد، از مصرف آب محروم است، این مکانیسم خاص موجود در مغز، سلامت سلول های مغزی را تضمین می کند.

وی اظهار کرد: در این بیماران وجود علایمی مثل سرگیجه و سبک شدن سر را به علایم ناشی از افت فشارخون و ضعف عمومی ناشی از فشار روزه که تا حدی طبیعی است، باید انتساب داد نه به دلیل مشکلات مغزی.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha