• شنبه / ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۲:۵۳
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1400020402141
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

به مناسبت روز جهانی کتاب و حق نشر؛

ارز ویژه‌ برای واردات کاغذ درنظر گرفته شود

ارز ویژه‌ برای واردات کاغذ درنظر گرفته شود

ایسنا/خراسان جنوبی معاون امور فرهنگی و رسانه اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه یکی از دلایل استفاده نکردن مردم از کتاب، گران شدن کاغذ و به نسبت گران شدن کتاب است، گفت: نیاز است مسئولان در سطح ملی، ارز ویژه‌ای را مخصوص کاغذ قرار دهند تا بتوانند کاغذ را با ارز مناسب و دولتی تامین کنند.

محمود رمضانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: اکنون ۲۴ ناشر فعال در سطح استان داریم.

وی با بیان اینکه باتوجه به اینکه مشکلات حوزه کرونا زیاد بود، ناشرین استان توانستند خود را به خوبی وفق دهند، تصریح کرد: سال گذشته ۱۷۴ عنوان کتاب توسط ناشران چاپ شده و این نشان می‌دهد  که ناشران خود را با شرایط جدید هماهنگ کرده‌اند.

معاون امور فرهنگی و رسانه اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به مشکل کاغذ برای ناشران، بیان کرد: گرانی کاغذ دامن گیر همه ناشران در همه مناطق کشور شده است.

رمضانی با بیان اینکه از طرفی دیگر بسیاری از نویسندگان که قصد دارند، کتاب خود را چاپ کنند باید هزینه سنگینی را پرداخت کنند، تصریح کرد: فرهنگ و ارشاد اسلامی تسهیلاتی را برای این امر قائل شده و سامانه‌ای را به عنوان کاغذ طراحی کرده و هرکدام از ناشرین که در آن ثبت‌نام کنند می‌توانند باتوجه به تیراژ کتاب، کاغذ با ارز دولتی دریافت کنند.

وی با بیان اینکه هر ناشری که در استان فعال باشد، می‌تواند از این تسهیلات بهره ببرد، افزود: کاغذ گران است و اکنون وضعیت خوبی ندارد، اما ما سعی کرده‌ایم با تمام توان از ناشران حمایت کنیم.

معاون امور فرهنگی و رسانه اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی بیان کرد: در نمایشگاه کتاب تهران که اخیرا به صورت مجازی برگزار شد تعدادی از ناشران استان شرکت داشتند و و توانستند کتاب‌ها را به کل کشور بفرستند، بنابراین قابلیت این را دارند که در نمایشگاه ملی حضور پیدا کنند.

رمضانی ادامه داد: طی سال‌های ۹۷ و ۹۸ نشستی را با ناشران بیرجند برگزار کردیم تا بتوانیم اتحادیه ناشرین خراسان‌جنوبی را راه اندازی کنیم و در این سال اخیر به علت شیوع کرونا برگزار نشد، اما همواره پیگیر مشکلات ناشران هستیم.

وی با تاکید بر بررسی مشکلات و موانعی که ناشران دارند، افزود: برای رفع مشکلات ناشرین و نویسندگان عزم ملی و وفاق مسئولان لازم است.

معاون امور فرهنگی و رسانه اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی بیان کرد: کالاهای دیگر به هر صورتی است که مردم در هر شرایطی آن‌ها را تهیه می‌کنند، اما کتاب هم نیاز روحی ماست که باید تامین شود ولی در این سال‌ها به خاطر مسائل اقتصادی در سبد خرید کالا وجود ندارد.

رمضانی با بیان اینکه یکی از دلایل استفاده نکردن مردم از کتاب، گران شدن کاغذ و به نسبت گران شدن کتاب است، افزود: نیاز است مسئولان در سطح ملی ارز ویژه‌ای را مخصوص کاغذ قرار دهند تا بتوانند کاغذ را با ارز مناسب و دولتی تامین کنند.

وی با بیان اینکه باید کاغذ مناسب در اختیار ناشرین قرار  گیرد، خاطرنشان کرد: در استان غیر از بحث سامانه کاغذ برای حمایت از ناشران، در شورای خرید کتاب خرید از نویسنده و ناشر را در اولویت قرار دادیم که در این میان نیز خرید از ناشران در اولویت کاری است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha