• شنبه / ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۳:۴۲
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1400020402194

بیمارستان ابرکوه در آستانه‌ی وضعیت بحرانی ناشی از کرونا

بیمارستان ابرکوه در آستانه‌ی وضعیت بحرانی ناشی از کرونا

ایسنا/یزد رئیس بیمارستان ابرکوه گفت: در حال حاضر ICU جنرال به بیماران کرونایی اختصاص یافته و با توجه به تکمیل شدن تخت‌های بخش عفونی، تخت‌های بخش داخلی، جراحی و اطفال هم درگیر شده و امروز دغدغه ما تأمین تخت برای فضای فیزیکی فعلی بیمارستان است.

«علی‌اکبر عسکر نژاد» در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: تعداد بستری بیماران کرونایی بیمارستان ابرکوه در جریان پیک چهارم بیماری نسبت به یک ماه گذشته، ۱۰ تا ۱۲ برابر شده و به خاطر وجود بیماران بدحال کرونایی مجبور شدیم که بخش ICU جنرال بیمارستان را به بیماران کرونایی اختصاص دهیم و به نظر می‌رسد این روند در روزهای آتی تشدید شود.

وی خاطرنشان کرد: با وجود در مدار بودن دو دستگاه اکسیژن‌ساز به علت افزایش بستری‌ها، در ساعاتی از روز دچار افت اکسیژن شده و مجبوریم از کپسول‌ها استفاده کنیم برای بیمارستان هزینه‌های سنگینی دارد که امیدواریم با اهتمام خیرین در این زمینه دچار مشکل نشویم.

وی از قول مساعد مدیریت درمان دانشگاه علوم پزشکی استان برای تأمین نیروی انسانی خبر داد و گفت: تاکنون از نظر تأمین داروی بیماران کرونایی با مشکل مواجه نشده‌ایم اما با وجود تحت پوشش بیمه قرار گرفتن این داروها، باز هم برخی بیماران توانایی پرداخت هزینه دارو و بیمارستان را ندارند که باز هم می‌طلبد خیرین با حمایت‌های خود، این افراد را یاری دهند.

عسکرنژاد با تأکید بر کاهش یافتن میانگین سنی بستری‌های کرونا، اظهار کرد: در پیک‌های قبلی، بیشتر افراد مسن درگیر بیماری می‌شدند ولی در شرایط فعلی عمده بستری‌ها افراد میان‌سال هستند. ضمن این که در پیک چهارم شاهد بستری شدن نوجوان ۱۲ ساله و مثبت شدن تست کودکان زیر هشت سال و اطفال هم بوده‌ایم.

علائم و نشانه‌های ابتلا به کرونا

این پزشک گفت: در فاز اول ابتلا به بیماری(پنج روز اول) معمولاً افراد دارای علائمی شبیه به سرماخوردگی و آلرژی فصلی هستند که باید آن را کرونا تلقی و به سرعت به مراکز تست گیری مراجعه کنند که این موضوع در رابطه با افراد بالای ۶۰ سال و دارای بیماری زمینه‌ای به شدت باید مورد اهتمام قرار گیرد.

وی تصریح کرد: البته افراد دارای علائم ذکر شده نیاز به بستری ندارند ولی در صورت بالا رفتن تب بیشتر از پنج روز، تشدید سرفه، تنگی نفس، ضعف و بی‌حالی شدید(در اطفال به صورت علائم گوارشی مثل اسهال و استفراغ و تب خودش را نشان می‌دهد) که معمولاً در روز ششم نمایان می‌شود، باید به مراکز درمانی مراجعه کنند. البته نمونه انگلیسی ویروس اصلاً قابل پیش‌بینی نیست و ممکن است فردی در همان روزهای اول دچار تنگی نفس و دیگر علائم شود.

درخواست از شهروندان و خیرین

عسکرنژاد در توصیه به شهروندان با تاکید بر این که رعایت پروتکل‌های بهداشتی، خاطرنشان کرد: کاهش شیوع بیماری نه تنها مصرف دارو را کاهش می‌دهد، بلکه انرژی پرستار و پزشک نیز کمتر گرفته می‌شود، دلهره و نگرانی برای تأمین تخت بیمارستان و اکسیژن کمتر می‌شود و فرصت بیشتری برای رسیدگی به سایر بیماران فراهم می‌شود.

این مسئول ادامه داد: رعایت پروتکل‌ها از جمله فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک، جلوگیری از تجمع و تهویه مناسب در محل کار یا زندگی موجب می‌شود، تعداد بیماران کمتر و به تبع آن هزینه‌ها نیز کاهش‌یافته و شاهد مرگ‌ و میر کمتری باشیم اما در غیر این صورت با افزایش بستری‌ها و آلودگی فضای بیمارستان، یکسری بیماران غیرکرونایی هم فدای رعایت نشدن پروتکل‌ها می‌شوند.

عسکر نژاد در پایان مجدداً نیاز بیمارستان به حمایت‌ خیرین را یاداور شد و گفت: با وجود کمک‌های تمام عیار دانشگاه علوم پزشکی، باز هم کمک خیرین می‌تواند ما را بیشتر دلگرم کند. از نیروهای بسیجی و جهادی که در پیک‌های قبلی در حوزه امور فرهنگی و روحیه دهی به بیماران و پرسنل، خدمت به بیماران و تهیه آب‌میوه جهت تسریع روند بهبود بیماری، یاری گر مردم بودند نیز می‌خواهیم باز هم وارد میدان شده و راهگشا باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha