• شنبه / ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۲۰:۳۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400020402480
  • خبرنگار : 71516

سفیر آمریکا: دولت بایدن خواهان پایان آشوب در لیبی است

سفیر آمریکا: دولت بایدن خواهان پایان آشوب در لیبی است
تصویر راست، نورلند و تصویر چپ، خلیفه حفتر

سفیر آمریکا در لیبی تلاش‌های دولت جدید این کشور برای برگزاری انتخابات در ماه دسامبر را ستود اما اذعان کرد که مقامات لیبیایی با چالش‌های بزرگی روبرو هستند که یکی از آن‌ها پرونده مزدوران است.

به گزارش ایسنا، ریچارد نورلند، سفیر آمریکا در لیبی در مصاحبه با روزنامه الشرق الاوسط گفت: لیبی از اواخر سال ۲۰۲۰ شاهد تحولات بسیار مهمی بوده است که مثل معجزه می‌مانند. دو طرف درگیر در شرق و غرب لیبی با آتش‌بس توافق کردند. ما اکنون در مقابل روندی هستیم که هدف آن برگزاری انتخابات در ۲۴ دسامبر است. این روند از حمایت بیشتر جامعه جهانی برخوردار است. اکنون چالش برگزاری انتخابات و ادامه پیشرفت به جلو است. به عقیده من برخی برای کارشکنی در انتخابات تلاش می‌کنند اما این روند موفقیت‌آمیز خواهد بود. لیبی به یک دولت دارای اختیارات کامل نیاز دارد که بتواند حاکمیت و تمامیت ارضی خود را پس بگیرد.

وی درباره ضرورت برگزاری همه پرسی مردمی درباره اصلاحات قانون اساسی قبل از رأی‌گیری گفت: پیش‌بینی من این است که همه‌پرسی برگزار نخواهد شد چراکه زمانی وجود ندارد.

وی درباره متحد کردن نیروهای مسلح گفت: این مساله هنوز حل نشده است. اوضاع لیبی پیامدهای غیرمنتظره‌ای را به دنبال دارد. آنچه اخیرا در چاد رخ داد یک مثال برای این مساله است. عناصری که در داخل خاک لیبی فعالیت می‌کردند برخی از آن‌ها توسط گروه واگنر و ارتش "ملی" لیبی آموزش دیده بودند. دولت باید ساختار نظامی واحدی را ایجاد کند که بتواند مرزها را کنترل کرده و اجازه چنین حملاتی(حمله مسلحانه از خاک لیبی به چاد) را ندهد. این اتفاق نشان می‌دهد که باید ارتش ملی تأسیس شود اما این موضوع همچنان در دست بررسی است. با الدبیبه، نخست‌وزیر لیبی صحبت کردم و او برای گفت‌وگو با حفتر به بنغازی می‌رود. مساله تنها به ارتش ملی محدود نمی‌شود بلکه شبه‌نظامیان مسلحی نیز در طرابلس هستند. به نظر من الدبیبه با همان چالش‌هایی که فائز السراج، نخست‌وزیر دولت وفاق ملی با آن مواجه بود، روبرو است. این شبه‌نظامیان قدرت زیادی دارند و باید وسیله‌ای برای اداره دوره انتقالی بیابد.

سفیر آمریکا در لیبی گفت: نوامبر به مسکو رفتم و با میخائیل بوگدانوف، معاون وزیر خارجه روسیه و مسؤولان وزارت دفاع این کشور دیدار کردم. آن‌ها تکذیب نمی‌کنند که واگنر در لیبی است. قبلا می‌گفتند با واگنر ارتباطی ندارند. من می‌خواستم به آن‌ها بگویم که حضور واگنر و سلاح‌های پیشرفته آن ممکن است به احتمال رقابت استراتژیک در جبهه جنوبی پیمان ناتو منجر شود. آمریکا این را نمی‌خواهد. روسیه نیز این را نمی‌خواهد. با اینکه نیروهای واگنر کمی از سرت و الجفره عقب‌نشینی کرده‌اند اما همچنان در لیبی هستند و قصد خروج هم ندارند. این مساله صرفا یک اختلاف میان آمریکا و روسیه نیست بلکه در نهایت وضعیت روسیه در لیبی را تضعیف می‌کند. روسیه می‌خواهد مشروعیتی در لیبی داشته باشد. هدف عبدالحمید الدبیبه از سفر به مسکو همین بود که به روس‌ها بگوید اگر خواهان مشروعیتی در لیبی هستند بهتر است نیروهای واگنر را از لیبی خارج کنند چراکه این مساله باعث می‌شود نیروهای خارجی دیگر نیز عقب‌نشینی کنند.

وی گفت: به عقیده من روس‌ها فکر می‌کنند داشتن جای پایی در لیبی ابزاری برای به چالش کشیدن پیمان ناتو است. چیزی که ما به آن نیاز داریم این است که لیبی خارج از این رقابت استراتژیک باشد. 

نورلند درباره تغییر در سیاست ترکیه در قبال مصر و کشورهای عربی دیگر و تأثیر این تغییر بر سیاست‌هایشان در لیبی گفت: فکر می‌کنم آن‌ها مایل به مذاکره جدی درباره این مساله و خارج کردن مزدوران سوری هستند. ترکیه می‌خواهد در همکاری امنیتی با دولت لیبی به آنکارا حق داده شود اما دولت لیبی خواهان همکاری امنیتی عادی با ترکیه است. برخی معتقدند ترکیه می‌خواهد تنها شریک لیبی باشد اما هدف ترکیه این نیست.

وی درباره اخبار منتشر شده درخصوص چراغ سبز آمریکا به خلیفه حفتر برای حمله به طرابلس گفت: من اوت ۲۰۱۹ این پست را برعهده گرفتم و نمی‌دانم در گفت‌وگوی تلفنی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا و حفتر چه گذشت. مأموریت من از روز اول توقف این حمله بود. ما با روش‌های مختلف تلاش کردیم حفتر را قانع کنیم حمله به طرابلس را متوقف کند اما نکرد. که در نهایت ترکیه وارد مداخله شد و حمله پایان یافت. به نظر من هیچ دلیلی برای حمله حفتر وجود نداشت و ما خوشحالیم که حمله پایان یافت.

وی درباره سیاست دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا درباره لیبی گفت: دولت بایدن معتقد است اکنون می‌توانیم به نتایج مثبتی دست یابیم. ۱۰ سال آشوب اکنون می‌تواند به پایان برسد و روند دموکراتیک آغاز شود. 

وی درباره حمله گروه تغییر و وفاق از خاک لیبی به چاد گفت: نمی‌دانم آیا مهاجمان این حمله جزو نیروهای چادی هستند که در کنار حفتر می‌جنگیدند یا خیر. تعدادی مزدور از چاد در کنار حفتر می‌جنگیدند فکر می‌کنم قطعا برخی از آن‌ها باید جزو گروهی باشند که به چاد حمله کردند.

برخی از آن‌ها توسط گروه واگنر آموزش دیدند. واگنر نیز افرادی دارد که در این حمله شرکت کردند. هنوز این مساله تأیید نشده است اما شنیده‌ام که گروه واگنر کاروان مهاجمان گروه جبهه تغییر و وفاق در شمال چاد را همراهی می‌کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha