• یکشنبه / ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۰:۰۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400020502736
  • خبرنگار : 71610

پارلمان سوریه: نسل کشی ارامنه لکه ننگی بر پیشانی ترکیه است

پارلمان سوریه: نسل کشی ارامنه لکه ننگی بر پیشانی ترکیه است

پارلمان سوریه در صد و ششمین سالگرد کشتار ارامنه، این اقدام را نسل کشی خواند که لکه ننگ آن از پیشانی ترکیه پاک نخواهد شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، اعضای پارلمان سوریه در جریان نشست فوق العاده خود همزمان با صد و ششمین سالگرد کشتار ارامنه به دست ترکان عثمانی تأکید کردند: این جنایت تا زمانی که ترکیه آن را انکار کرده و به طرح‌های خصمانه‌اش در سوریه ادامه دهد؛ به مثابه لکه ننگی است که از پیشانی ترکیه پاک نخواهد شد.

اعضای پارلمان سوریه در ادامه به جایگاه و احترامی که ملت و دولت کشورشان برای ارمنی‌ها قائل است، اشاره کردند.

طبق اعلام برخی منابع، حدود ۶۰۰ هزار تا یک و نیم میلیون ارمنی در حد فاصل سال‌های ۱۹۱۵ تا ۱۹۲۳میلادی به دست امپراتوری عثمانی کشته شدند. ترکیه کشتار ارامنه در جنگ جهانی اول از سوی امپراتوری عثمانی را می‌پذیرد اما شمار کشته‌شدگان را بسیار کمتر می‌داند و این رویداد را نه یک نسل‌کشی برنامه‌ریزی شده بلکه جزو پیامدهای طبیعی جنگ برمی‌شمارد.

بیش از۲۰ کشور و شمار زیادی از مورخان در جهان کشتار و تبعید ارامنه ساکن در سرزمین‌های تحت کنترل امپراتوری عثمانی در دوران جنگ اول جهانی را به عنوان مصداق بارز «نسل‌کشی» به رسمیت می‌شناسند؛ رویکردی که به شدت مورد اعتراض آنکارا است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۲-۰۵ ۱۰:۴۳

آسیاب به نوبت

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۰۵ ۱۲:۵۴

رژیمی که صدها هزار نفر از مردم خود رو کشته حالا از وقایعی صحبت میکنه که از واقعیت دوره و فقط به خاطر دشمنی با ترکیه طرف ارمنیهای نسل کش در خوجالی و ایران رو میگیره.

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۰۵ ۱۳:۱۷

خیلی وقت بود که بایس ترکیه در نگاه مردم جهان برای این قتل عام محکوم میشد

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۰۵ ۱۵:۰۱

سللام عه مگه سوریه پارلمان هم داره؟ همه کاره کشور بشار و اسماء خانم هستن پارلمان کجا بود؟ دمتون گرم شما ایرانی ها هم از هر چیزی برای ضربه به ترکیه استفاده میکنید ولی نژادپرست هم نیستید. خخخخخخخخ مرگ بر آمریکا اما فقط به این دلیل

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۰۶ ۱۱:۴۶

شما که دستتان به خون ده ها هزار نفر از شهروندان بی گناه خودتان آلوده است و میلیون ها نفر از مردمتان از دست شما آواره و در به در شده اند چرا این حرف را می زنید؟

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۰۷ ۱۶:۵۳

تا حالا هیچ گور دسته جمعی در مسیر تبعید ارمنیها پیدا نشده که نشون میده ادعای نسل کشی دروغه و بهانه ای برای فشار به ترکیه از طرف دشمنان ترکیه شده