• دوشنبه / ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۳:۳۶
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1400020603912
  • خبرنگار : 50040

مدیرکل منابع طبیعی گیلان خبر داد

تهیه سند توسعه گیاهان دارویی در مراتع گیلان/ کشت ۴۰۰ هکتاری گل گاوزبان و گلپر

تهیه سند توسعه گیاهان دارویی در مراتع گیلان/ کشت ۴۰۰ هکتاری گل گاوزبان و گلپر

ایسنا/گیلان مدیرکل منابع طبیعی گیلان، از تهیه و تصویب نخستین سند توسعه گیاهان دارویی در مراتع استان خبر داد و گفت: در حال حاضر ۴۰۰ هکتار کشت گل گاوزبان و گلپر داریم.

میرحامد اختری در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه قریب به ۲۴۵ هزار هکتار( ۲۴۴ هزار و ۹۸۶ هکتار) از اراضی ملی استان گیلان را مراتع تشکیل می دهند، اظهار کرد: ممیزی مراتع از طریق شناسایی بهره برداران ذی صلاح و تعیین ظرفیت چرا و محدوده های عرفی دامداران جهت اعطای پروانه چرا انجام شده و در سال های اخیر تلاش کردیم تا این بهره برداران به سوی تهیه طرح های مرتعداری هدایت شوند.

وی نحوه بهره برداری دامداران از مراتع را در قالب طرح های مرتع داری و پروانه های چرا دانست و افزود: با توجه به فرصت دوساله(۱۴۰۰-۱۳۹۹) تعیین شده برای ساماندهی تمامی پروانه های چرای موجود در مراتع استان، در تلاش هستیم که تا پایان سال ۱۴۰۰ برای کلیه مراتع استان طرح های مرتع داری تهیه شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان، با بیان اینکه دامداران به مدت سه ماه فرصت بهره برداری از مراتع جهت تعلیف دام های خود را دارند، تصریح کرد: دامداران از نیمه خرداد وارد مراتع می شوند و در چارچوب ظرفیت مجاز چرای تعیین شده برای هر دامدار اقدام به تعلیف دام های خود می کنند.

اختری، چرای دام مازاد را تخریب مراتع توسط دامدار تلقی کرد و گفت: دام های تازه متولد شده مشمول چرای مازاد نیستند و تا چند ماه در سرشماری «دام های موجود» حساب نمی شوند.

وی از کسب رتبه برتر گیلان در کشت گیاهان دارویی خبر داد و خاطرنشان کرد: برای نخستین بار در گیلان اقدام به کشت گیاهان دارویی شامل گل گاوزبان و گلپر در سطح ۴۰۰ هکتار از مراتع شهرستان های املش، سیاهکل، تالش، شفت، رضوانشهر، رودبار و رودسر کردیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان، همچنین از تهیه و تصویب سند توسعه گیاهان دارویی در مراتع استان خبر داد و عنوان کرد: این سند راهبردی علاوه بر شناسایی ظرفیت های جدید، افزایش سطح تحت پوشش گونه ها و توسعه سطح زیر کشت گیاهان دارویی، اصلاح طرح های مرتع داری به طرح های چندمنظوره و تلفیقی را دنبال می کند تا دامداران بتوانند درآمدهای جانبی و جایگزین چرای دام مازاد خود از مراتع داشته باشند.

وی با بیان اینکه سرانه کم دام موجب کاهش درآمد دامداران گیلانی و غیر اقتصادی شدن دامداری برای آنان شده است، گفت: توسعه گیاهان دارویی در کنار کمک به معیشت دامداران، به حفاظت از مراتع و کاهش فشار بهره برداران بر مراتع کمک می کند، زیرا دامدار دیگر مجبور نخواهد بود برای کسب درآمد بیشتر از ظرفیت مجاز چرا تخطی کند و دچار خسارت شود.

اختری، با اشاره به اجرای سالانه عملیات های بیولوژیکی شامل بذرپاشی، کپه کاری و قرق جهت تقویت و احیای مراتع، اضافه کرد: دامداران در قالب طرح های مرتع داری نسبت به نگهداری و توسعه مراتع تکلیف دارند و در کنار بهره برداری از مرتع، اقدام به حفاظت از پروژه های بیولوژیکی اجرا شده و اطفای حریق مراتع می کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان، با بیان اینکه ۴۵۱ پارچه مرتع در استان داریم، یادآور شد: برای ۲۴۵ پارچه از مراتع استان طرح مرتعداری تهیه شده که از این تعداد، ۱۷۴ فقره طرح مرتع داری به مجریان واگذار شده است لذا دامدارانی که دارای پروانه چرا هستند، باید نسبت به تهیه طرح های مرتع داری اقدام کنند که این طرح ها پس از تصویب اجرایی خواهد شد.

وی با اشاره به وجود ۱۱ هزار و ۹۴۰ دامدار مجاز در گیلان، اظهار کرد: این دامداران ۶۶۷ هزار و ۶۶۵ واحد دامی مجاز را در مراتع استان تعلیف می کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha