• سه‌شنبه / ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۰۷:۵۸
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1400020704367
  • منبع : نمایندگی چهارمحال و بختیاری

معامله بر سر جان انسان‌ها در جاده‌های ناایمن

معامله بر  سر جان انسان‌ها در جاده‌های ناایمن

ایسنا/چهارمحال و بختیاری حجم بالای تصادفات رانندگی در محورهای مواصلاتی موجب شد کم کم نسبت به آمار فوتی و جرحی درحوادث رانندگی بی‌توجه شویم و از کنار اخباری اینچنینی به سادگی عبور کنیم، اما زمانی‌که برای خود یا یکی از اعضای خانواده خودمان این حادثه رخ دهد، آن زمان متوجه می‌شویم که حتی یک حادثه رانندگی کوچک که منجر به جرح یا خسارت مالی شود تا چه اندازه می‌تواند ناگوار باشد.

به گزارش ایسنا، بارها و بارها از رسانه‌های مختلف در خصوص رعایت آئین‌نامه‌های راهنمایی و رانندگی، ایمن‌سازی محورهای مواصلاتی و توجه به ایمنی خودروها که هر کدام از آن‌ها به اندازه خود در کاهش تصادفات رانندگی نقش دارند، تذکر داده شده است، اما متاسفانه توجه چندانی به این موضوعات صورت نمی‌گیرد و روزانه شاهد وقوع حوادث رانندگی متعدد در سطح محورهای مواصلاتی و داغدار شدن تعدادی از خانوارها هستیم.

موضوع ایمنی حمل و نقل تنها متوجه به یک ارگان یا یک دستگاه اجرایی خاص نیست، بلکه دستگاه‌هایی مانند اداره‌کل راه و شهرسازی، پلیس راه، اداره‌کل راهداری و حمل نقل جاده‌ای و ... نیز در این امر دخیل هستند، همچنین نباید نقش ارگان‌های امدادی از جمله اورژانس و هلال‌احمر را نیز در کاهش تلفات در این امر نادیده گرفت.

حمل و نقل زمینی، هوایی و دریایی این روزها جزء جدایی ناپذیر زندگی انسان‌ها شده است، اما قطعا عموم مردم از طریق حمل و نقل زمینی امورات زندگی روزمره خود را پیگیری می‌کنند، بنابراین توجه به ایمنی حمل و نقل در بحث زمینی بیش‌تر از حمل و نقل هوایی و دریایی باید مورد توجه قرار بگیرد.

متاسفانه چهارمحال و بختیاری در حوزه‌های زیرساخت راه دچار ضعف‌های بسیاری است و پروژه‌های بزرگ راه‌سازی در این استان سالیان طولانی در صف انتظار افتتاح و بهره‌برداری هستند، برخی محورهای استان به جاده مرگ معروف هستند و هر ساله تعدادی از  افراد جان خود را در این جاده‌های ناایمن از دست می‌دهد، شاید تزریق اعتبار بتواند بخشی از مشکلات این پروژه‌های راه‌سازی  در استان را مرتفع کند.

کاهش تصادفات رخ به رخ در محورهای آزادراهی و ایمن

غلامعلی نوربخش رئیس پلیس راه چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با  ایسنا با بیان اینکه سه عامل انسان، وسیله نقلیه و  راه در بروز تصادفات جاده‌ای تاثیرگذار است، اظهار کرد: در استان بالغ بر ۸۰ درصد تصادفات به‌علت عامل انسانی رخ می‌دهد و عموما تخطی از سرعت مطمئنه و عدم توجه به جلو از علل وقوع تصادفات رانندگی است.

وی با اشاره به اینکه راه و وسیله نقلیه نیز در بحث تصادفات تاثیرگذار است، گفت: اکثر راه‌های چهارمحال و بختیاری دو طرفه و کوهستانی است، همچنین در این استان اتوبان و آزادراه چندانی وجود ندارد، تنها حدود ۷۰ کیلومتر بزرگراه در استان وجود دارد.

نوربخش افزود: اگر محورهای استان بزرگراهی، دو طرفه و آزادراهی باشند، قطعا تصادفات رخ به رخ که عموما آمار تلفات جانی و مالی در آن‌ها بالا است، کاهش پیدا خواهد کرد، تصادفات به‌علت خروج از جاده و واژگونی تلفات کمتری نسبت به تصادفات رخ به رخ دارند.

رئیس پلیس راه چهارمحال و بختیاری یادآور شد: در سال گذشته به‌علت تصادف رخ به رخ در یکی از محورهای استان ۱۱ نفر جان خود را از دست دادند، اگر خودرو به هر دلیلی از محور خارج یا واژگون شود معمولا خسارت وارده جرحی است و تلفات چندانی نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه اکثر تصادفات در محورهای پرتردد مانند شهرکرد- سورشجان، شهرکرد- یاسوج- شهرکرد -فرخشهر، شهرکرد- بروجن به لردگان و شهرکرد- شلمزار رخ می‌دهد، توضیح داد: اگر این محورها آزادراهی شوند، قطعا تصادفات کاهش پیدا خواهد کرد.

نوربخش روشنایی محورهای مواصلاتی، وجود علائم راهنمایی و رانندگی، تابلوهای هشداری و گادرریل را از جمله ویژگی‌های یک محور استاندارد اعلام کرد و گفت: هر چه مسیر استانداردتر باشد در کاهش تصادف نیز تاثیرگذار است، اگر فردی برای اولین بار در محوری و در هنگام شب تردد می‌کند، مسیر روشنایی کافی داشته باشد و علائم برای آگاهی راننده نیز نصب شده باشد، قطعا تاثیر بسزایی در جلوگیری از وقوع حوادث رانندگی دارد.

رئیس پلیس راه چهارمحال و بختیاری بیان کرد: خط‌کشی محورهای مواصلاتی نیز در آگاه‌سازی رانندگان تاثیرگذار است، طبق آئین‌نامه خط‌کشی محورها باید هر ۹ ماه یکبار تمدید شود، اما در این استان به‌علت شرایط آب و هوایی  و بارش خط‌کشی‌ها سریعتر از بین می‌رود.

نقش عامل انسانی در تصادفات رانندگی نزدیک به ۸۵ درصد است

عزیزالله روشن مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر اینکه چهار عامل اصلی انسان، خودرو، جاده و محیط در تصادفات نقش دارند که نقش عامل انسانی  در تصادفات رانندگی نزدیک به ۸۵ درصداست، اظهار کرد: تصادفات رانندگی در محورهای مختلف رخ می‌دهد و نمی‌توان گفت که عامل اصلی در تصادفات رانندگی نقاط پرحادثه‌است.

وی افزود: در سال ۱۳۹۵ حدود ۴۹ نقطه حادثه‌خیز توسط اداره‌کل راهداری و حمل نقل جاده‌ای، اداره‌کل راه و شهرسازی و پلیس‌راه در استان شناسایی شد و این نقاط پس از تصویب کمیسیون راه‌های کشور تائید و به استان ابلاغ، سپس از سال ۱۳۹۵ تا ۹۷ تمامی نقاط پرحادثه با علائم ایمنی از جمله چراغ چشمک‌زن، ایجاد شیار عرضی، تابلوهای هشدار دهنده و ایجاد شیارهای لرزاننده و با تابلوهای زمینه فسفری آشکارسازی شد.

روشن با اشاره به اینکه از در طول سال‌های گذشته ۱۲ نقطه حادثه‌خیز در محورهای مواصلاتی چهارمحال و بختیاری اصلاح شده است، گفت: از سال ۹۹ نیز اصلاح ۱۸ نقطه حادثه‌خیز در استان در دستور کار اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قرار گرفته است و در صورت تامین و ابلاغ اعتبار لازم تا پایان سال ۱۴۰۰ اصلاح این نقاط به پایان می‌رسد.

 مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه جلسات کمیسیون ایمنی محورهای مواصلاتی استان به دبیری این اداره‌کل و ریاست معاون عمرانی استان برگزار می‌شود، یادآور شد: در این جلسات سیاست‌گذاری برای افزایش ایمنی راه‌ها انجام می‌شود، در سال گذشته این کمیسیون ۶۲ مصوبه داشت و این مصوبات به دستگاه‌های متولی از جمله اورژانس، هلال‌احمر، پلیس‌راه، فرمانداری، مخابرات و ادارات راه و شهرسازی ارسال می‌شود.

روشن افزود: در سال گذشته ۱۸ هزار تابلو اخطاری و ۶۰۰ متر مربع تابلو اطلاعاتی در سطح محورهای چهارمحال و بختیاری اصلاح ونصب شده است، همچنین برای ایمن‌سازی محورها حدود ۱۸ هزار متر گاردریل در سال گذشته بازسازی و نصب شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: تلاش شد اختلاف سطح و پرتگاه‌های موجود در محورهای مواصلاتی را با خاکریزی و نصب حفاظ آهنی و بتنی ایمن کنیم، حدود ۳۶۰ کیلومتر خاکریزی در پرتگاه‌ها انجام شد، همچنین در محورهای هموار که خودروها با سرعت بالا حرکت می‌کنند و امکان واژگونی نیز وجود دارد، ٣٨٠ کیلومتر از جاده‌های استان شانه‌سازی و اصلاح شیب شیروانی انجام و محورها بخشنده شدند.

وی عنوان کرد: در سال گذشته حدود ١٠کیلومتر اصلاح قوس و پیچ و ترانشه برداری در محورهای مواصلاتی چهارمحال و بختیاری انجام شد.

روشن اصلاح و بازسازی رویه‌های آسفالت را از دیگر اقدامات برای افزایش ایمنی راه‌ها عنوان کرد و گفت: در طول محورهای مواصلاتی چهارمحال و بختیاری ۳۶ هزار متر مربع لکه‌گیری به‌صورت هندسی انجام شد، حدود ۱۲۰ کیلومتر آسفالت‌ریزی نیز برای افرایش ایمنی در سطح محورها انجام دادیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: برای کاهش تصادفات ادوات کشاورزی و موتورسیکلت‌ها در شب حدود ۲۵۰۰ شب رنگ در بین راکبین موتورسیکلت‌ها و ۵۰۰۰ شب‌رنگ در بین رانندگان ادوات کشاورزی با همکاری پلیس‌راه و دهیاری‌ها توزیع شد.

نقش خودروهای شوتی در ناامین شدن محورها

وی توضیح داد: یکی از نقاط پرتصادف در چهارمحال و بختیاری محور یاسوج به شهرکرد شناخته می‌شود، حدود ۳۰ درصد تصادفات استان در این محور رخ می‌دهد که به گفته مسئولان پلیس راه بیش‌تر تصادفات مربوط به خودروهای شوتی است و یا این خودروها خود عامل تصادف هستند.

روشن بیان کرد: یکی از محورهای پرتصادف که در سالیان گذشته دارای تصادف فوتی بود پس از الزامات ایمنی از جمله نصب سرعت گیر، نصب چراغ چشمک زن، محدود کردن  دسترسی‌ها، نصب علائم مورد نیاز و خط کشی ... توسط اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوشبختانه در سال ١٣٩٩ تصادف فوتی در محور رخ نداد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha