• سه‌شنبه / ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۱:۰۸
  • دسته‌بندی: محور مقاومت
  • کد خبر: 1400020704607
  • خبرنگار : 71592

دیده‌بان حقوق بشر رژیم صهیونیستی را به آپارتاید و ظلم علیه فلسطینیان متهم کرد

دیده‌بان حقوق بشر رژیم صهیونیستی را به آپارتاید و ظلم علیه فلسطینیان متهم کرد

دیده بان حقوق بشر امروز سه شنبه در گزارشی اعلام کرد، مقامات صهیونیستی مرتکب آپارتاید و ظلم و ستم علیه فلسطینیان ساکن اراضی اشغالی می‌شوند.

به گزارش ایسنا، به نقل از عرب۴۸، این سازمان در گزارش خود تحت عنوان "پا را فراتر گذاشته‌اند: مقامات اسرائیلی و دو جنایت آپارتاید و ظلم و ستم" به اقدامات رژیم صهیونیستی در حق ملت فلسطین پرداخته است.

کنت روث، مدیر اجرایی دیده بان حقوق بشر گفت: صداهای برخاسته طی این سالها هشدار داده‌اند که اگر سیاست‌های اسرائیل علیه فلسطینیان تغییر نکند، آپارتاید قریب الوقوع خواهد بود. این مطالعه دقیق نشان می‌دهد که مقامات اسرائیلی این واقعیت را ایجاد کرده‌اند و امروز مرتکب دو جنایت علیه بشریت یعنی آپارتاید و آزار و شکنجه می‌شوند.

در این گزارش آمده است که نتایجی که نشانگر آپارتاید و آزار و شکنجه است وضعیت حقوقی سرزمین‌های اشغالی را که از کرانه باختری از جمله قدس شرقی و غزه تشکیل می‌شوند و نیز واقعیت اشغالگری را تغییر نمی‌دهد.

دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد، سیاست آپارتاید و ظلم و ستم در اراضی اشغالی فلسطین به عنوان بخشی از سیاست دولت صهیونیستی اعمال می‌شود. این سیاست حفظ سیطره یهودیان اسرائیلی بر فلسطینی ها در سراسر اراضی اشغالی است و با سرکوب سیستماتیک و اقدامات غیر انسانی علیه فلسطینی‌های ساکن اراضی اشغالی همراه است‌.

در این گزارش آمده است که مقامات صهیونیستی برای حفظ هژمونی و سیطره به طور سیستماتیک علیه فلسطینی ها تبعیض قائل می‌شوند. تبعیضی که فلسطینی ها در اراضی اشغالی با آن روبرو هستند شامل قوانینی می‌شود که به صدها شهرک کوچک یهودی عملا اجازه می‌دهد فلسطینی‌ها را طرد کند، در مقایسه با بودجه‌های اختصاص یافته به کودکان یهودی بودجه‌های ضعیفی برای مدارس فلسطینی در نظر گرفته شود. شدت سرکوب در اراضی اشغالی در حد سرکوب سیستماتیک است که شرط تحقق آپارتاید است. این سرکوب شامل اعمال حکومت نظامی شدید بر فلسطینی‌ها به همراه ارائه حقوق کامل به یهودیان همان منطقه می‌شود.

مقامات اسرائیلی نقض‌های متعددی علیه فلسطینیان مرتکب شدند. بسیاری از آنها شامل نقض فاحش حقوق اساسی و اقدامات غیرانسانی است که شرط تحقق آپارتاید است. این نقض‌ها شامل موارد زیر است: محدودیت‌های شدید در تردد که در محاصره نوار غزه و سیستم صدور مجوزها دیده می‌شود، مصادره بیش از یک سوم اراضی کرانه باختری، شرایط سخت در مناطقی از کرانه باختری که به کوچ اجباری هزاران فلسطینی از خانه هایشان منجر شده است، سلب حق اقامت صدها هزار فلسطینی و تعلیق حقوق اساسی شهروندی برای میلیونها فلسطینی.

بسیاری از نقض های رژیم صهیونیستی در حق ملت فلسطین که هسته اصلی جنایت های این رژیم محسوب می شود، هیچ گونه توجیه امنیتی ندارند و هدف از برخی دیگر از این نقض ها تحقق اهداف جمعیتی است.

روث گفت، محرومیت میلیون ها فلسطینی از حقوق اساسی خود بدون توجیه امنیتی و صرفا به این خاطر که آنها فلسطینی هستند و یهود نیستند، فقط یک اشغالگری خودسرانه نیست. سیاست های آپارتایدی در حق یهودیان و فلسطینی‌ها بیانگر سیاستی است که به نفع ملتی علیه ملت دیگر امتیاز می دهد.

دیده بان حقوق بشر با برشمردن اقدامات آپارتایدی رژیم صهیونیستی از جمله وضع این قانون که "اسرائیل یک دولت ملی برای قوم یهود است"، ارائه امتیازات بیشتر به شهرک نشینان یهودی، توسعه شهرک سازی اعلام کرد، رژیم صهیونیستی قصد دارد هژمونی صهیونیستی را حفظ کند.

این سازمان از مقامات صهیونیستی خواست به تمامی اشکال سرکوب و تبعیض در حق ملت فلسطین پایان دهد.

دیده‌بان حقوق بشر همچنین اعلام کرد، دفتر دادستانی دادگاه کیفری بین المللی باید از عاملان دو جنایت ضد انسانی آپارتاید و ظلم و ستم تحقیق و آنها را دادگاهی کند. دیگر کشورها نیز باید مسوولان این دو جنایت را با اتخاذ اقداماتی مانند ممنوعیت سفر و بلوکه کردن حساب ها مجازات کنند. جامعه بین الملل هم با در نظر گرفتن جنایت‌های ضد انسانی که وجود دارد، باید ماهیت فعالیت خود را در اراضی اشغالی و فلسطین مجددا ارزیابی کرده و طرحی را در پیش بگیرد که به جای اکتفا به روند صلح متوقف شده، بر حقوق بشر و مجازات متمرکز باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha