• سه‌شنبه / ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۳:۵۷
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 1400020704871
  • خبرنگار : 71567

رئیس دانشگاه تهران عنوان کرد

گذار به سمت دانشگاه دیجیتال یکی از دستاوردهای شیوع کرونا بود/تشکیل بیش از یک میلیون کلاس مجازی

گذار به سمت دانشگاه دیجیتال یکی از دستاوردهای شیوع کرونا بود/تشکیل بیش از یک میلیون کلاس مجازی

رئیس دانشگاه تهران گذار به سمت دانشگاه دیجیتال را یکی از دستاوردهای شیوع کرونا ویروس دانست وگفت: بعد از غیرحضوری شدن آموزش توانستیم بیش از یک میلیون کلاس آموزشی را به صورت مجازی در دانشگاه تهران برگزار کنیم.

به گزارش ایسنا، دکتر محمود نیلی احمدآبادی در نخستین وبینار علمی مشترک بین دانشگاه تهران و دانشگاه تومسک روسیه با عنوان «دانشگاه‌ها در شرایط کووید ۱۹؛ تجربه ایران و روسیه»، به تشریح دستاوردهای دانشگاه تهران و نیز ایفای نقش مسئولیت اجتماعی در شرایط کرونایی پرداخت و گفت: بسیار خوشحالم که امروز با دانشگاه بزرگ «تومسک» می‌توانیم درباره یک موضوع بسیار مهم و جهانی که همان مساله همه‌گیری کووید ۱۹ است، سمیناری را داشته باشیم و به تبادل تجربه بپردازیم.

رئیس دانشگاه تهران با معرفی اجمالی دانشگاه تهران گفت: این دانشگاه قدیمی‌ترین دانشگاه ایران است که در آغاز یک دانشگاه جامع بود اما حدود ۳۰ سال پیش دانشکده پزشکی به عنوان یک دانشگاه مستقل به نام دانشگاه علوم پزشکی تهران از این دانشگاه جدا و فعالیت علمی و پژوهشی خود را آغاز کرد، اما امروز ارتباط بسیار تنگاتنکی بین دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران وجود دارد و در جلسه امروز هم همکارانی از این دانشگاه حضور دارند.

دکتر نیلی در ادامه آماری از پردیس‌ها، دانشکده‌ها، آزمایشگاه و سایر امکانات علمی و آموزشی دانشگاه تهران ارائه داد و افزود: گستره جغرافیایی دانشگاه تهران از کرانه‌های دریای خزر در شمال تا کرانه‌های خلیج فارس در جنوب ایران است و شعبات این دانشگاه در سراسر کشور گسترده است که در حال حاضر با بیش از ۲۰۰۰ هیأت علمی و ۵۵ عضو هیأت علمی بین‌المللی، بیش از ۷۰۰ دانشجویی خارجی و نزدیک به ۴۴ هزار دانشجو به فعالیت علمی و آموزشی می‌پردازد که با این گستردگی طبعاً مدیریت در شرایط همه‌گیری کووید ۱۹، مدیریت دانشگاه کاری بسیار سخت و دشوار بود.

وی افزود: با توجه به تغییر آموزش حضوری به آموزش غیر حضوری و الکترونیکی به دلیل شرایط همه‌گیری کووید، ما باید در دو حوزه فعالیت‌هایمان را گسترده‌تر می‌کردیم؛ ایجاد آمادگی لازم در اعضای هیأت علمی برای ارائه آموزش الکترونیکی و توسعه زیرساخت‌ها که خوشبختانه دانشگاه تهران بیش از دو دهه بود که توسعه آموزش‌های الکترونیکی را در دستور کار خود داشت وبا وجود همین زیرساخت، دانشگاه از همان روزهای اول تعطیلی دانشگاه‌ها به ارائه آموزش غیرحضوری پرداخت.

رئیس دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه دانشگاه تهران در ایام همه‌گیری کووید ۱۹ فقط یک هفته فعالیت آموزشی خود را متوقف کرد، این موضوع را مرهون زیرساخت دانشگاه در بخش آموزش الکترونیکی دانست و افزود: بنابراین دانشگاه بعد از یک هفته توانست تمام دروس را به صورت غیر حضوری و به صورت الکترونیکی ارائه دهد.

وی افزود: البته دانشگاه توانست با آموزش کارشناسان و پشتیبانی از دانشجویان برای تهیه امکانات لازم بر این مشکل غلبه کند واز همان روزهای نخست این دو مساله در دستور کار مدیریت دانشگاه قرار گرفت.

دکتر نیلی احمدآبادی در ادامه سخنان خود آماری از آموزش‌های غیر حضوری در دانشگاه تهران ارائه داد و تشکیل بیش از یک میلیون کلاس، ارائه بیش از ۱۱۸۰۰ واحد درسی و دانلود بیش از یک میلیون فایل را نشانه پوشش الکترونیکی جامع در دانشگاه تهران عنوان کرد.

رئیس دانشگاه تهران  به مسئولیت اجتماعی دانشگاه تهران در سطح ملی اشاره کرد و گفت: توسعه مسئولیت پذیری اجتماعی، کمک به راهبری کشور، پیشبردعلم و فناوری و کارآفرینی و صیانت از فرهنگ و محیط زیست را به عنوان مسئولیت اجتماعی دانشگاه در قبال کشور پیگیری کردیم و در واقع در کنار وظایف خود در دانشگاه به وظایف ملی خود در شرایط همه گیری کووید نیز پرداختیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود فعالیت‌های دانشگاه تهران در دوران شیوع کووید ۱۹ را در سه بخش حمایتی، پژوهشی و اجرایی برشمرد و گفت: طراحی و تولید کیت سریع تشخیص کرونا، ساخت دستگاه کمک تنفس، طراحی و تولید ماسک‌های الکترومغناطیسی، ساخت سیستم میکروفلوئیدیک تشخیص کرونا و سایر تجهیزات مورد نیاز در بخش‌های پزشکی همچنین همکاری در تولید واکسن از جمله فعالیت‌های دانشگاه تهران است که دانشگاه تهران سعی کرده است با استفاده از ظرفیت‌های علمی خود به کشور کمک کند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر نیلی احمدآبادی با تاکید بر حمایت دانشگاه از دانشجویان در دوران همه‌گیری کووید ۱۹ گفت: دانشگاه علاوه بر کمک در تهیه لوازم مورد نیاز مثل تهیه تبلت و ارائه اینترنت رایگان به دانشجویان، حمایت‌های معنوی نیز مثل مشاوره و پیگیری امور آموزشی را در دستور کار خود داشت و همه این‌ها در جهت تسهیل شرایط برای دانشجویان صورت گرفت.

رئیس دانشگاه تهران در ادامه سخنان خود با اشاره به تعطیلی دانشگاه‌ها در این ایام افزود: ما به صورت محدود دانشجویانی که باید در دانشگاه حضور داشته باشند (بویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی) را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در خوابگاه‌ها مستقر کردیم.

نیلی تصریح کرد: در این مدت تلاش کردیم تا کارهای پژوهشی دانشگاه متوقف نشود و در این مدت آزمایشگاه‌ها با رعایت پروتکل‌ها فعالیت دارند و ۴۰۰۰ دانشجو (عمدتاً تحصیلات تکمیلی) در خوابگاه‌ها مستقر هستند تا فعالیت‌های پژوهشی خود را انجام دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha