• سه‌شنبه / ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۴:۳۱
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1400020704920
  • خبرنگار : 71415

/گزارش/

داعش در افغانستان؛ تضعیف شده اما تهدید کننده

داعش در افغانستان؛ تضعیف شده اما تهدید کننده

«"دولت خان"، یکی از ریش سفیدان قبایل افغانستان همچنان در کابوس حمله شبه نظامیان شاخه محلی گروه تروریستی داعش در این کشور که پنج سال پیش روستای او و چند روستای دیگر در شرق افغانستان را مورد حمله قرار دادند به سر می‌برد. افراطگرانی شامل افغانها، پاکستانی‌ها، عربها و مردانی از سمت آسیای مرکزی که سریعا حاکمیت وحشت را اعمال کردند.»

به گزارش ایسنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی نوشته است: آنها چند نفر از محلی‌ها را که برای دولت افغانستان کار می‌کردند ربودند و بعدا اجساد سر بریده آنها را در مکانهای عمومی قرار دادند. همچنین در یک مورد نیز روستایی‌ها برای مشاهده سر بریدن فراخوانده شدند که در جریان آن عده‌ای غش کرده و دیگران نیز از ترس به خودشان لرزیدند.

از آن زمان به بعد شبه نظامیان داعش در مواجهه با بمبارانها و حملات هوایی نیروهای آمریکایی و افغان و همچنین یک کمپین حملات زمینی شدید شبه نظامیان طالبان به کوهستانها عقب نشینی کردند. طالبان که مشتاق به گسترش قدرت سیاسی داخلی خود است، سال گذشته میلادی به دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا متعهد شد که بعد از خروج نظامیان خارجی از خاک افغانستان جلوی حملات به غرب را بگیرد.

موفقیتهای اخیر در مهار گروه تروریستی داعش برای محاسبات جو بایدن، رئیس جمهور افغانستان محوری است. او اوایل ماه جاری میلادی تصمیم گرفت همه سربازان آمریکایی باقی مانده را از افغانستان تا فصل تابستان خارج کند. بایدن استدلال می‌کند که تهدیدات علیه غرب چه از سمت داعش و چه از سمت باقیمانده‌های شبکه القاعده، می‌توانند از فاصله دور هم خنثی شوند.

ست جونز، معاون ارشد رئیس مرکز مطالعات بین‌المللی و استراتژیک در واشنگتن گفت: این نگرانی هست که در آشوب بالقوه پس از خروج نظامیان خارجی از افغانستان داعش بتواند فضای بیشتر برای فعالیت پیدا کند.

برخی متذکر شده‌اند که بیش از سه سال طول کشید تا شبه نظامیان داعش که بسیاری از آنها از قومیت پشتون مربوط به مناطق قبیله نشین افغانستان و همینطور افغانهای سمت استانهای ننگرهار و کنر در شمال شرق افغانستان هستند، تضعیف و مهار شوند.

خان که از رهبران قبایل است، در اوج درگیری‌ها با داعش همراه با شش برادر خود و خانواده‌هایشان از روستایشان به نام پانانزای فرار کرد. آنها با وجود آنکه با تعداد 63 نفر عضو در فضای تنگ 9 اتاق کوچک در شهر جلال آباد استان ننگرهار زندگی می‌کنند عجله‌ای برای بازگشت به خانه ندارند.

خان که پدر 12 بچه است درباره شبه نظامیان داعش گفت: ما نگران هستیم که آنها بازگردند.

به گفته یک مقام نظامی آمریکا که نامش را فاش نکرد، در سالهای اخیر واشنگتن طالبان را به عنوان یک نیروی ملی تلقی کرده که بلندپروازی فراتر از مرزهای آنها ندارد.

این مقام تاکید کرد، طالبان با توجه به آشنایی داشتن با غارهای کوهستانها و مسیرهای خاکی در مناطق دوردست یک همپیمان مفید علیه داعشی است که از نظر آمریکا بزرگترین تهدید برآمده از افغانستان محسوب می‌شود.

در حال حاضر مساله خروج از افغانستان در دست انجام بوده و فاز نهایی از روز شنبه شروع می‌شود. آمریکا قرار است تا 11 سپتامبر آخرین بخش از سربازانش معادل 2500 تا 3500 سرباز را خارج ساخته و حدود 7000 نیروی مربوط به ناتو نیز دارند از همین چارچوب زمانی تبعیت می‌کنند.

اما نگرانی‌هایی درباره ظهور دوباره داعش در افغانستان به وِیژه در صورتی که دولت افغانستان و طالبان نتوانند به توافق بر سر اشتراک قدرت برسند، وجود دارد. مذاکرات صلح بین افغانی هم اکنون به رغم تلاشهای آمریکا برای از سر گرفتن آنها در بن بست قرار گرفته است.

همزمان به گفته یک مقام امنیتی افغان که نامش را فاش نکرد، داعش به جذب نیرو از میان دانشجویان رادیکال شده دانشگاه‌ها و عوامل ناراضی طالبان ادامه می‌دهد.

همچنین داعش یک کمپین قتلهای هدفمند را در میان شیعیان اقلیت که بسیاری از آنها از قوم هزاره هستند و همچنین علیه فعالان حقوق زنان و کارکنان رسانه‌ای از سر گرفته است. آنها سال گذشته میلادی مدعی حمله به دو تاسیسات آموزشی شامل دانشگاه کابل که بیش از 50 کشته بر جای گذاشت شدند. واشنگتن داعش را مقصر یک حمله بی رحمانه در سال گذشته میلادی به یک زایشگاه واقع در یک محله عمدتا هزاره نشین در کابل دانست؛ حمله‌ای که در آن کودکان و زنان بارار کشته شدند.

طالبان می‌گوید به وعده‌اش به آمریکا از طریق دستور دادن به شبه نظامیان به منظور خارج نگه داشتن غیرافغانها از رده‌های این گروه شبه نظامی و این که به القاعده گفته منطقه را ترک کند عمل کرده است. برخی تحلیلگران می‌گویند اطمینان ندارند که طالبان خودش را از گروه‌هایی نظیر القاعده فاصله داده باشد.

در این میان مقامهای آمریکایی تصدیق می‌کنند که این خروج باعث کاهش ظرفیتهای واشنگتن برای جمع آوری اطلاعات حتی در صورتی که داعش و القاعده در موضع حمله به اهداف آمریکایی از افغانستان نباشند، می‌شود.

اسفندیار میر، از اعضای مرکز همکاری و امنیت بین‌الملل در دانشگاه استنفورد گفت، آمریکا خواهد توانست از راه دور استراق سمع را انجام داده در حالی که جمع آوری اطلاعات به صورت میدان هر چه بیشتر تضعیف خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha