• سه‌شنبه / ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۵:۴۹
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1400020705006
  • خبرنگار : 50046

چگونه بر استرس و اضطراب خود غلبه کنیم

چگونه بر استرس و اضطراب خود غلبه کنیم

ایسنا/خراسان شمالی مدیرگروه سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: استرس خفیف طبیعی ترین بخش زندگی است، اما استرس شدید می تواند بازدهی فرد را تحت تاثیر قرار دهد و سلامت جسم و روح را به خطر اندازد.

زهرا یوسف نژاد در گفت و گو با ایسنا در خصوص چگونگی غلبه بر اضطراب و استرس اظهارکرد: استرس و اضطراب احساس‌هایی هستند که همه افراد در طول زندگی خود آنها را تجربه می‌کنند، اما این احساس‌ ها همیشه مخرب نیستند و در برخی مواقع  سازنده هستند و نیروی محرکه لازم را در فرد برای انجام کارها فراهم می‌کنند.

وی آشنایی با علائم اضطراب، استرس و یادگیری روش‌های کنترل آنها را از مهارت‌های ضروری زندگی خواند و افزود: مرینات تنفسی، خنده، خواب، گفت و گو و معاشرت با مردم، تکنیک های تمدد اعصاب، رهایی از غیرضروریات زندگی، برنامه ریزی کردن زمان، تن آرام سازی و تمرینات ورزشی از جمله راهکارهای کنترل استرس و آرامش جسم و روح است.

یوسف نژاد تنفس عمیق را راحترین راه برای رفع استرس و تنش های روحی دانست و گفت: نفس عمیق برای بدن بسیار مفید است چرا که تمرینات تنفس عمیق، موجب شل شدن عضلات و تسکین روح می شود.

وی با بیان این که خنده هورمون های استرس را در بدن کاهش داده و موجب ازبین رفتن اضطراب می شود، افزود: تسکین دهنده درد، نشاط آور و حتی تقویت کننده سیستم ایمنی بدن از فواید دیگر خنده است.

یوسف نژاد با اشاره به اینکه بدن حدودا به هفت تا هشت ساعت خواب روزانه نیاز دارد، گفت: محرومیت از خواب موجب بروز مشکلات جسمی مانند بیماری های قلبی، سکته، پرفشاری خون و دیابت می شود همچنین عدم استراحت کافی باعث اختلال در تمرکز و آسیب به توجه، هوشیاری و قوه استدلال می شود.

وی بیان کرد: گفت و گو و معاشرت با افراد، روش فوق العاده ای برای خلاصی از تنش و استرس روزمره است چون هنگامی که مشکلات تان را با دیگران در میان می گذارید، احساس می کنید که دیگر تنها نیستید و همیشه افرادی وجود دارند که می تواند به شما کمک و به درد دلتان گوش کنند.

یوسف نژاد ساده زیستن را از راهکارهای کنترل اضطراب خواند و گفت: از حداقل چیزها بیشترین بهره را ببرید و  فعالیت هایی را انتخاب کنید که واقعا برایتان ارزشمند هستند و به زندگی تان ارزش بیشتری می بخشند همچنین خود را از غیرضروریات زندگی رها کنید تا خوشحال تر و مفیدتر باشید.

وی تمرینات ورزشی را برای رفع استرس و تنش بسیار موثر دانست و گفت: وقتی ورزش می کنیم، مغز یک انتقال دهنده عصبی احساس خوب به نام اندورفین تولید می کند.

یوسف نژاد خاطرنشان کرد: استرس وضعیتی است که همه ما تجربه می کنیم اما اگر به گونه ای افزایش یابد که زندگی روزمره را مختل کند، نیاز به راهنمایی مشاوره، روانشناس و یا روانپزشک است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.