• چهارشنبه / ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۰۷:۴۲
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1400020805269
  • خبرنگار : 71038

دل‌نوشته اینستاگرامی ظریف در پاسخ به جنجال‌های اخیر

دل‌نوشته اینستاگرامی ظریف در پاسخ به جنجال‌های اخیر

وزیر امور خارجه کشورمان، صبح روز چهارشنبه در یک مطلب اینستاگرامی به جنجال های اخیر در مورد فایل صوتی منتشر شده از وی و نوع تعاملش با سردار شهید قاسم سلیمانی واکنش نشان داد.

به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف در این پست به همراه انتشار ویدیویی از حضورش در محل شهادت سردار سلیمانی در فرودگاه بغداد نوشت:

به هنگام ورود به بغداد بار دیگر در شهادتگاه دوست دیرینه‌ام شهید پرافتخار سپهبد حاج قاسم سلیمانی، شهید ابومهدی المهندس و یارانشان حضور پیدا کردم و یک بار دیگر در کنار نماد زبونی و استیصال جنایت‌کارانه ترامپ به دلاوران این مرزوبوم افتخار کردم. ولی بسیار تاسف خوردم که چگونه یک بحث نظری محرمانه پیرامون ضرورت هم‌افزایی دیپلماسی و میدان - به منظور استفاده دولتمردان بعدی از تجربیات گرانبهای ۸ سال گذشته - به یک کشمکش داخلی تبدیل می‌شود و آسیب شناسی صادقانه و مشفقانه برخی روندها به مثابه انتقاد شخصی معرفی می‌گردد.
 
افتخار رفاقت عمیق و همکاری با حاج قاسم بیش از دو دهه ادامه داشته و رابطه قلبی و کاری ما تا هنگام شهادت ایشان نه تنها کمرنگ نشد بلکه همواره تعمیق یافت. نه تنها امروز و در محضر مردم بزرگ ایران، بلکه در بیش از دو دهه گذشته، در داخل و یا خارج، در پشت درهای بسته و یا در علن، صلابت، انسانیت، صلح طلبی و شجاعت شهید سلیمانی را در جهان فریاد زده و مکرر یادآوری کرده‌ام که اگر صلحی در افغانستان و عراق برقرار شده است و اگر تروریسم داعش شکست خورده است، بیش از هر چیز مرهون درایت و شجاعت سردار سلیمانی و رشادت‌ و ایثار مردم این سرزمین‌ها بوده است.

در ۴۰ سال گذشته کوشیده‌ام در تحلیل مجتهد و در اجرا مقلد باشم. در مقام کارگزار همواره تابع سیاست‌های مصوب کشور بوده و از آنها با قدرت دفاع کرده‌ام.  اما در بیان نظر کارشناسی، عافیت طلبی، مماشات و خودسانسوری را خیانت دانسته‌ام که از مولایمان علی علیه السلام آموخته‌ام  «إنَّ أعظَمَ الخِیانَةِ خِیانَةُ الاُمَّةِ، و أفظَعَ الغِشِّ غِشُّ الأئمَّةِ؛ همانا بزرگترین خیانت، خیانت به امّت است و زشت ترین دغلکاری، دغلکاری نسبت به پیشوایان است.»

تقلیل بحث نظری در خصوص ارتباط دو بال قدرت خارجی جمهوری اسلامی ایران، یعنی دیپلماسی و میدان، به مثابه بهانه‌ای برای دوگانه سازی میان نظامیان سرافراز و دیپلمات‌های غیور که هر دو برای عزت و سربلندی ایران عزیز می‌کوشند، نه تنها کوته اندیشانه بلکه در تقابل کامل با نگرش این دانشجوی روابط بین‌الملل است که میدان و دیپلماسی را مقوم و مکمل می‌داند و نکته اصلی عرایضش - در نواری که نمی‌داند چگونه از آن سوی آبها سردرآورده - ضرورت تنظیم هوشمندانه رابطه میان این دو بال و تعیین اولویت‌ها توسط ساختارهای قانونی و تحت اشراف عالی مقام معظم رهبری است.

حراست از منافع کشور و مردم مقاوم، صبور و دلاور ایران عهدی است که تا آخرین لحظه به آن پایبندم و از مکر مکاران و سرزنش سرزنش کنندگان بیمی ندارم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۲-۰۸ ۰۸:۳۲

روداری ... ....

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۰۸ ۰۸:۳۶

ديپلمات دلها ايشالله كانديد بشه و يه راي 30 ميليوني بياره او حامي منافع مردم است عافيت طلب نيست

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۰۸ ۰۸:۵۴

واقعا شما هنوز .... امیدواری؟؟؟...

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۰۸ ۰۹:۰۱

دیپلمات دلها باشه یا نباشه رای بی رای

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۰۸ ۰۹:۱۸

يادت باشه ما بين بد و بدتر زندگي ميكينيم !بايد اميدوار بود

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۰۸ ۱۲:۵۱

دیپلمات دلها دیگه یعنی چی؟!

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۰۸ ۱۴:۲۷

30 میلیون رای ؟ ضمنا "دیپلمات دلها " خیلی خوب بود ! ☺

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۰۸ ۰۸:۵۴

خرابترش نکنید آقای وزیر.

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۰۸ ۰۹:۴۶

هر بازی سیاسی هم که دربیارید ، مثل این بازی که مظلوم تراشی کنید و بعدش اون مظلوم رو کاندید کنید و مردم رو گول بزنید و بکشید پای صندوق، دیگه فایده ای نداره دستتون رو شده ، قصه هاتونو بلد شدیم

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۰۸ ۰۹:۴۷

اونی که منتشر کرده قبلا تدارک اتش توپخانه اش رو هم دیده بوده

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۰۸ ۰۹:۵۷

حال در مورد صحبت های ظریف هرچه می خواهید بگوئید.... ولی .... در اینکه صهیونیسم بین الملل در داخل کشور تا دلتان بخواهد آدم اجیر شده دارد شک نیست!

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۰۸ ۱۶:۲۱

شما اول صهيونيسم بين المل رو تعريف كن ! باقيش پيش كش

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۰۸ ۱۰:۰۸

دقیقا برداشت منم از فایل همین بود که این یک بحث نظری است که طبعا اختلاف نظر در آن راه دارد و خوشحالم که خود ایشان هم همین را گفته اند... اینکه اینقدر ماجرا بزرگ شد عجیب است.

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۰۸ ۱۰:۱۲

ارزوی سلامتی وموفقیت برای دیپلمات مظلومی که ....خدا پشت پناه تو....

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۰۸ ۱۰:۴۵

به جای درگیری برای منافع غرب و روسیه برای منافع ملی خود تلاش کنیم!

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۰۸ ۱۱:۱۴

همون لقب ماله کش اعظم خوبه دیگه

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۰۸ ۱۱:۱۶

چقدر بده که اینجا هر کی بخواد نظرش رو بگه و یا اتفاقات رو بدون سانسور برای مردم بازگو کنه باید سرش بریده بشه

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۰۸ ۱۱:۳۵

دوستان اولا که این فایل ضبطی خیلی هم عجیب و غریب نبود که رسانه ها انقدر روش مانور دادن .این که دولت اختیار کمی داره که برای همه روشنه ..ثانیا در فایل هم از سردار سلیمانی انتقاد میکنه و هم تعریف جانانه که خب بین سیاستمدار ها اختلاف طبیعیه .و در آخر اینکه فریب بازیهای جناح های سیاسی رو نخورید .شاید همش یه بازیه تبلیغاتیه برای یه نماینده احتمالی

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۰۸ ۱۱:۵۳

خیلی بد است که آدم یک حرفی را توی خانه خودش بزند و سر از خانه خواهر زن و برادر زن دربیاورد. !! معلوم است که حرف ببر چه کسی است!!

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۰۸ ۱۲:۰۰

کاری به حرف های گفته شده ظریف نداشتم بیشتر جذب این شدم که برای اتاق فکر جمهوری اسلامی چه اسم بامسمایی گذاشته شده ، میدان ؛ درست مثل میدان مین که باید برای به سلامت رساندن جمهوری اسلامی مین ها را خنثی کرد. قشنگ نیست ؟ فکر کنم تا حالا خوب عمل کردند هر چند که سه چهار تا از مین ها هم منفجر شده .

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۰۸ ۱۲:۲۴

درود بر امیرکبیر زمان که عافیت طلب نیست و عزیزه دلهاس، ولی در هر صورت رای بی ....

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۰۸ ۲۰:۲۵

تن امیر کبیر تو قبرش لرزید با این تشابه شما

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۰۸ ۱۲:۲۸

دیدید گاندو راست بود

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۰۸ ۱۶:۰۰

وای حجت گیج میزنی ها !! گفتد جاسوس های گاندو درست بوده و برخی از مسائل هم در حرفهای سیاسیون جامعه گفته شده و ما بقی آن هم تخیلات نویسنده است برای بهتر شدن فیلمنامه و سیاست های سازمان صدا و سیما هم توش چپانده شده ؛ افتاد

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۰۸ ۲۳:۱۴

اتفاقا گاندو کاملا چرت بود .داریم میبینیم که برخلاف بلوف های این سریال ،از نظر اطلاعاتی کاملا یه حفره بزرگ داخل کشور ایجاد شده و ضعف داریم تا بیخ گوشمون اومدن و خبر نداریم بنده خدا...

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۰۸ ۱۲:۳۶

این بحثهای الکی بزارید کنار . حرف اونی درسته که در عمل بتونه مردم را از این فشار کمرشکن اقتصادی نجات بده .بقیش همش حرفه

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۰۸ ۱۲:۵۳

آقای ظریف انسانی شریف و وطن پرستی است. ایشون اگر میخواست از اینجور سوء استفاده ها کند، پیش از این هزاران بار این فرصت را داشت. ضمنا، کارنامه موفق ایشون به اندازه کافی گویای منش و جهت سیاسی ایشون هست. البته عملکرد هر مسوولی قابل نقد هست، ولی آقای ظریف با اینهمه سال خدمت در سمت درست سیاست ایستاده. و اون سمت درست، همون سمت مردم هست.

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۰۸ ۱۴:۱۴

دقیقا میشه دو سه تا از موفقیت های کارنامه ایشون را بیان کنید ؟

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۰۸ ۱۳:۱۰

شاید بدونی اقای ظریف مردم برای رفتن شما روز شماری میکنند تا ان شا الله بعد از اتمام کارتان به حساب شما و دار دسته شما.... در دادگاه عادل رسیدگی شود و بسزای خیانتها ی شما رسیدگی شود

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۰۸ ۱۵:۵۶

شما اشتباه می کنی آقا رضا ، به نظرم ایشان وزیر امور خارجه رئیس جمهور آینده نیز هست ، ببین کی گفتم

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۰۸ ۱۳:۳۳

دکتر ظریف مرد بزرگ و انسان اخلاقی و سالمی هست و از افتخارات ایران زمین ،خدا قوت ای بزرگ مرد

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۰۸ ۱۴:۳۸

وقتی یک اشتباه کردی ، بعد هزاران دلیل آوردی تازه میشه ۱۰۰۱ و اشتباه اما اگر یک اشتباه کردی و بعد هم به اشتباهت پی بردی و عذرخواهی کردی، یک اشتباها پاک میشه

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۰۸ ۱۴:۲۰

این هم از برنامه های و کلک انتخاباتی است تا او را مظلوم نشان دهند ولی در حقیقت آنچه را بر دل داشت گفته بود و از لحاظ سیاسی کارش تمام است

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۰ ۱۳:۰۶

خب ممکنه کلکشون به خودشان برگرده اگه استیضاحش کنند که واسه همیشه رد صلاحیت میشه آونوقت مثل چوب دوسر......‌‌‌..میشه

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۰۸ ۱۶:۰۷

فایل صوتی توضیح واضحات بود......با وجود داعش کنار گوشمون معلومه که میدان سوار دیپلماسی میشه ولی دیگه زیادیش هم.....کلا افراط و تفریطیم ....از ماست که بر ماست....همیشه یکی میشه خوبه یکی میشه بده....بابا همه با هم غلط کاری میکنیم همه با هم....بپذیریم

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۰۸ ۱۷:۴۴

آقای ظریف لطفا از گرین کارتت استفاده کن و برو خواهشاً.

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۰۸ ۱۹:۲۲

اونهایی باید برن به اسم انقلابی گری تا هفت نسل بعدی بار خودشون رو بستن .

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۰۸ ۱۹:۱۳

دکتر ظریف عزیز همه ایرانیان وطن پرست قدردان زحمات شبانه روزی شما و همکاران تان در وزارت خارجه بوده و هستند البته در این میان کاسبان تحریم و اذناب شان بدلیل بخطر افتادن منافع شان مجبورند در جهت حتی حیثیت شما تلاش نمایند که با یاری خداوند منان کیدشان به خودشان بازخواهد گشت: و مکرو و مکرالله والله خیر الماکرین

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۰۹ ۲۲:۲۹

کسانی مثل آقای ظریف که در زندگی و کار خدا و مردم رو در نظر دارند همیشه سربلند و موفق هستند. اگر یه سنگ یه ظرف طلایی رو بشکنه، نه به قیمت سنگ اضاف میشه و نه از ارزش طلا کم میشه.

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۰۹ ۰۳:۵۴

حقيقت به مزاج بعضي ها خوش نيومده بهشون دروغ بگين مثل دروغهاى....

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۰۹ ۲۳:۱۴

اقای دکتر ظریف از زحمات شما تشکر میکنیم و به شما خداقوت می‌گوییم انشالله همیشه سلامت و سربلند باشید

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۰ ۰۰:۱۷

کار خودتو کردی حالا داری به عوض عذر خواهی چرت و پرت و ناله میکنی ؟....

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۱ ۰۹:۵۰

جناب دکتر ظریف، شما بیشتر عمر خود را در آمریکا گذرانده اید و در ان جامعه " حل" شده اید.گماردن جنابعالی در پست وزیر یک اشتباه هولناک بود....!!

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۲ ۱۶:۳۸

کسی که غرب تحصیل کرد سخت می توان به او دل بست.چون درد ورنج نچشیده

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۳ ۱۳:۰۱

دکتر مرد عمل دوست داشتنی

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۳ ۱۵:۱۱

بازم یه کلیدی دیگه امابایه شکل دیگه خدارحم کند

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۴ ۱۵:۱۸

درود بر دکتر ظریف