• چهارشنبه / ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۱:۱۰
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1400020805490
  • خبرنگار : 50416

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گلایه کرد

بی‌توجهی به حوزه فرهنگ دینی در همدان

بی‌توجهی به حوزه فرهنگ دینی در همدان

ایسنا/همدان مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان استقرار دائم مبلغین تنها در ۳۰۰ روستای استان همدان را نشانه عدم توجه به حوزه فرهنگ و به ویژه فرهنگ دینی دانست.

حجت الاسلام محمدهادی نظیری چهارشنبه ۸ اردیبهشت ماه در جمع خبرنگاران ملایر، به مواجهه سازمان تبلیغات اسلامی در دوره جدید با گام دوم انقلاب اشاره و اظهار کرد: سازمان تبلیغات اسلامی همزمان با گام دوم انقلاب، به عنوان یک دستگاه تبلیغی و فرهنگی وارد یک جریان سازی هدفمند در فضای کشور و در سطح بین الملل، به نام گام دوم تبلیغ شد.

وی با تأکید بر ارتقاء رویکردهای متناسب با شرایط کشور و دنبال کردن مسیری متفاوت در این گام، بیان کرد: این به معنای پشت پا زدن به دوره گذشته و تغییر در رویکردهای کلان سازمان نیست، اما نیازهای کشور و نقش مؤثر سازمان تبلیغات در فضای حاکم بر کشور اقتضائات خاصی را می طلبد.

وی مردمی سازی تبلیغ را یکی از محورهای اساسی مورد تأکید در گام دوم تبلیغ برشمرد و مطرح کرد: این مردمی سازی یعنی ایفای نقش جدی و مؤثر جریانات و مجموعه های مردمی در فضای فرهنگی کشور که همان الگو و روش امام خمینی(ره) در پیشبرد اهداف انقلاب و حرکت های اثرگذار مانند مدیریت فضای دفاع مقدس و یا شکل گیری برخی نهادهای حاکمیتی مانند شکل گیری جهادسازندگی، سپاه پاسداران و یا بسیج مستضعفین است.

نظیری ادامه داد: به نظر می رسد که فضای سازمان تبلیغات اسلامی از این رویکرد مهم و مورد توجه امامین انقلاب، فاصله گرفته است پس ما باید برگشتی به راهبرد مردمی سازی تبلیغ و برجسته کردن نقش مردم در فضای فرهنگسازی کشور داشته باشیم چنان که بیانات مقام معظم رهبری در راستای «آتش به اختیار بودن» در فضای فرهنگی جامعه، یکی از مصادیق همین راهبرد است.

وی با بیان اینکه دوران شیوع بیماری کرونا فرصتی برای ظهور این حرکت های مردمی در فضای اسلامی کشور است، خاطرنشان کرد: با وجود آسیب ها و مشکلات ناشی از شیوع بیماری کرونا، این دوره برای ایجاد بستر توسط دولت و حاکمیت در جهت نقش آفرینی مردم در مهار بیماری کرونا ظرفیت مناسبی به وجود آورد که ایجاد ستادهای مردمی در بخش های مختلف مانند دوخت ماسک، گان، رزمایش کمک های مؤمنانه و یا حضور داوطلبانه مردم و گروه های جهادی در بیمارستان ها در جهت کمک به کادردرمانی از جمله این بسترها بود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان بیان کرد: ما به دنبال تقویت نقش تشکل های میانی و واسط بین مردم و سازمان هستیم تا نقش سازمانی را به عنوان هدایتگر و پشتیبان، بیشتر به سمت مردم هدایت کنیم و پس از طرح این رویکرد توسط ریاست سازمان تبلیغات کشور با مقام معظم رهبری، این طرح مورد استقبال ایشان واقع شد.

نظیری با اشاره به اینکه مطابق فرمایشات مقام معظم رهبری تنها راهکار خروج عملی کشور از فضای ولنگاری فرهنگی، مردمی سازی تبلیغ است، تصریح کرد: مطابق فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای مجلس خبرگان، اندیشه حاکمیتی اسلام تحقق عملی ارزش های دین در بطن جامعه با هدف ساخت یک نظام توحیدی است.

وی در ادامه مطرح کرد: مقام معظم رهبری در گفتگوی زنده با مردم به مناسبت عید مبعث، به بیان فلسفه بعثت انبیاء پرداخته و مأموریت انقلاب اسلامی را تحقق عملی اسلام در بطن جامعه دانستند و فرمودند که تمام سرمایه گذاری دشمنان منحرف کردن مسلمانان از مسیر اسلام ناب و جایگزین کردن اسلام بدلی است.

نظیری داشتن بصیرت و استقامت و صبر را در مواجهه با این هجوم دشمن ضروری دانست و افزود: بصیرت یعنی شناخت جامعه از ارزش های دینی، شناخت درستی باشد و صبر یعنی در رسیدن به اهداف جا نزنیم و صحنه را خالی نکنیم و برای تحقق این دو فاکتور مهم، باید زنجیره ای در جامعه اسلامی به نام تواصی به حق و تواصی به صبر ایجاد کنیم.

وی ضمن اشاره به گام پنجم انقلاب یعنی تحقق تمدن نوین اسلامی برای ایجاد بستر در جهت ظهور حضرت ولیعصر(عج)، یادآور شد: نشان دادن مسیر درست به یکدیگر و مرور این جهت گیری و بررسی عملکرد ما در مسیر اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، عدالت و سیاست خارجه همان تواصی به حق است و استقامت در برابر سختی ها و موانع و رفع آنها همان تواصی به صبر است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان بیان کرد: در سازمان تبلیغات اسلامی به دنبال ایجاد ساختار زنجیره تواصی به حق و تواصی به صبر در جامعه بودیم و به همین منظور قرارگاه تبلیغ نوین را از ماه محرم سال گذشته در سطح استان راه اندازی کردیم.

نظیری از توسعه قرارگاه تبلیغ نوین خبر داد و گفت: مأموریت قرارگاه تبلیغ نوین خارج کردن بستر تبلیغ و تبیین معارف جریان ساز از مساجد و حسینیه ها به فضای مردم بود، در واقع شیوع بیماری کرونا تلاش ما برای ایجاد فرصت های نو در ارتباط با مردم را بیشتر کرد.

وی اظهار کرد: باید بستر ارتباط و تبیین معارف دین را به گونه ای توسعه دهیم که عموم مردم جامعه امکان ارتباط با شبکه تبلیغی را داشته باشند به همین منظور شبکه تبلیغ نوین با جدیت کار خود را در تمامی فضاهایی از جمله بازار، باشگاه های ورزشی و اماکن تفریحی که با حضور پررنگ مردم و کم رنگ مبلغین مواجه بود، دنبال می کنند.

نظیری به تغییر رویکرد تبلیغات روستایی به سمت تبلیغ نوین به علت تعطیلی مساجد در دوران شیوع کرونا اشاره و خاطرنشان کرد: سازمان تبلیغات اسلامی در راستای تحقق راهبردی مردمی سازی تبلیغ در دوران شیوع بیماری کرونا پویش محله همدان را دنبال می کند، هدف این پویش ارتقاء فضای ارتباطی مردم در جهت شناسایی مشکلات مردم محله و تلاش برای حل آنها در محلات و بازگشت به همان فضای اخوتی است که در گذشته بین محلات وجود داشت.

وی از برگزاری این پویش در قالب پایگاه های فرهنگی و اجتماعی در مناطق حاشیه شهر و محروم خبر داد و افزود: مطابق فرمایشات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، امیدآفرینی در فضای کشور و ایجاد شادی و نشاط، راهبردی اساسی برای رسیدن به اهداف انقلاب است و سازمان تبلیغات اسلامی با روایت اتفاقات زیبا در جامعه و معرفی افراد اثرگذار در قالب پویش «مردم ماه» به دنبال ایجاد یک شبکه منسجم ملی از این افراد در جامعه است.

نظیری ایجاد نهضت تبلیغ بانوان را یکی از اقدامات سازمان تبلیغات اسلامی در حوزه بانوان برشمرد و گفت: با توجه به نقش بانوان در تداوم انقلاب و ایجاد جریان های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، بستر ایجاد جریان های نخبگانی در حوزه بانوان شکل گرفت همچنین برگزاری جشنواره ملی «حرف آورد» یکی دیگر از اقدامات انجام شده در حوزه بانوان است که به توانمندسازی بانوان در حوزه بیان در سطح ملی، استانی و شهرستانی می پردازد.

وی اظهار کرد: برگزاری مجموعه مسابقات فصل بندگی با مضمون توجه به ریشه های معارف قرآنی در حوزه تواصی به حق و تواصی به صبر از دیگر اقدامات در حال انجام است، همچنین در ماه مبارک رمضان بستر مناسبی برای اعزام نخبگان و اساتید قرآنی به مناطق محروم و روستاها در قالب گروه های جهادی به منظور شناسایی ظرفیت های قرآنی، ایجاد یک شبکه خادمیاران قرآن و پوشش خلأ های این حوزه فراهم شده است.

اعتبارات فرهنگی نسبت به اعتبارات عمرانی و زیرساختی بسیار ناچیز است

به گزارش ایسنا، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان در ادامه گفت: یکی از چالش های جدی سازمان تبلیغات اسلامی و عموم دستگاه های فرهنگی کشور این است که هنوز نگاه به فرهنگ، یک نگاه دقیق نیست و به دنبال آن اعتبارات فرهنگی نسبت به اعتبارات تخصیص یافته به پروژه های عمرانی و زیرساختی، اعتباراتی بسیار ناچیز است.

وی با بیان اینکه اعتبار تخصیص یافته به فصل ۵ سازمان تبلیغات اسلامی استان همدان در سال گذشته از محل اعتبارات استانی به یک میلیارد هم نرسید، تأکید کرد: ۸۰ درصد اعتبارات فصل ۵ سازمان برای اعزام، استقرار و پشتیبانی از روحانیون در فضاهای شهری و روستایی هزینه شد با این حال پس از گذشت ۴۲ سال از پیروزی انقلاب اسلامی، از ۱۰۰۰ روستا در استان همدان تنها در ۳۰۰ روستا استقرار دائمی مبلغین را داریم.

نظیری استقرار دائم مبلغین تنها در ۳۰۰ روستای استان همدان را نشانه عدم توجه به حوزه فرهنگ و به ویژه فرهنگ دینی دانست و یادآور شد: افزایش حقوق کارمندان و به دنبال آن حقوق کارمندان سازمان تبلیغات در سال گذشته سبب اختصاص بخش مهمی از اعتبارات سازمان به فصول هزینه ای و در نتیجه کاهش اعتبارات فرهنگی شد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان تصریح کرد: اعتبارات ملی سازمان تبلیغات استان همدان امسال به علت طراحی الگوی تمدن اسلامی همدان با استفاده از ظرفیت های مردمی، به یک و نیم برابر افزایش یافت و امیدواریم اعتبارات استانی نیز افزایش یابد.

وی از وجود ۱۴۰ مبلغ ثابت و بیش از ۲۰۰۰ مبلغ مقطعی و ۲۲۰۰ هیئت مذهبی ثبت شده در استان خبر داد و گفت: ۱۸۰ باب خانه عالم در سطح استان همدان وجود دارد که بخشی نیز با مشارکت مردم و یا توسط سپاه پاسداران ساخته شده که این تعداد باید افزایش یابد. در شهرستان ملایر نیز سال گذشته حدود ۱۰ خانه عالم با مشارکت مردم و از محل اعتبارات بنیاد برکت ساخته شد.

نظیری با اشاره به اینکه اعتبارات دولتی پاسخگوی ساخت خانه های عالم نیست، یادآور شد: سال گذشته به همت ستاد اجرایی فرمان امام ۸۳۰ میلیون تومان برای تعمیر خانه های عالم اختصاص یافت که بخش مهمی از این تعمیرات در حال انجام است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.