• پنجشنبه / ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۵:۲۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400020906419
  • خبرنگار : 71496

سفر نماینده آمریکا به عربستان و عمان/ ۴ اقدام مشخص‌کننده رویکرد بایدن در قبال یمن

سفر نماینده آمریکا به عربستان و عمان/ ۴ اقدام مشخص‌کننده رویکرد بایدن در قبال یمن

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که فرستاده ویژه این کشور به یمن امروز (پنج‌شنبه) برای بررسی اقدامات انجام شده جهت اتمام جنگ در یمن به عربستان و عمان سفر خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای ضمن اشاره به سفر امروز تیم لیندرکینگ، فرستاده ویژه این کشور به یمن به دو کشور عربستان و عمان، اعلام کرد: مذاکرات لیندرکینگ بر تضمین ورود منظم و بدون مانع کالاها و کمک‌های بشردوستانه به تمامی مناطق یمن و حمایت از آتش‌بس و هدایت طرف‌های یمنی به روند سیاسی متمرکز خواهد بود.

این وزارتخانه در بیانیه خود مدعی شد: لیندرکینگ برای حصول توافقی بین‌المللی درباره توقف حمله نیروهای حوثی (انصارالله) به مأرب که تنها "موجب وخامت بحران انسانی برای یمنی‌ها" خواهد شد، تلاش خواهد کرد.

فرستاده ویژه آمریکا به یمن هفته گذشته نبرد مأرب را "بزرگترین تهدید علیه تلاش‌های صلح " خوانده بود.

در این راستا چهار اقدام اولویت‌های موضع‌گیری آمریکا را تغییر داده و میان عملکرد دولت فعلی با مساله یمن با دولت قبلی تفاوت ایجاد کرد.

اولین اقدام دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در مورد یمن حذف گروه انصارالله از لیست تروریستی و توقف حمایت‌های لجستیک و نظامی از ائتلاف عربی به این دلیل بود که این مساله بر روند انتقال کمک‌های بشردوستانه به یمن تاثیر می‌گذارد.

دومین اقدام دولت بایدن انتخاب لیندرکینگ، دیپلمات و کارشناس مسایل منطقه به عنوان فرستاده ویژه آمریکا برای بحران یمن بود.

سومین اقدام دیدار فوریه گذشته لیندرکینگ با گروه انصارالله در عمان و ارائه پیشنهاد آتش‌بس و آخرین اقدام افزایش کمک‌های بشردوستانه آمریکا به یمن به حدود ۳۰۰ میلیون دلار بود.

به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، رویکردی که دولت بایدن در ۱۰۰ روز اول خود در مورد بحران یمن در پیش گرفته، اظهارات  یکی از مسؤولان این کشور در شورای امنیت ملی درباره تلاش دولت بایدن برای ارتقای سطح دیپلماتیک در تمامی مسایل جهان را تایید کرد. با این حال دولت بایدن بدون هماهنگی با کنگره نمی‌تواند هیچ اقدامی درباره یمن انجام دهد.

لیندرکینگ در این ۱۰۰ روز طی چهار سفری که به منطقه داشت، با تمامی ظرف‌های سیاسی درگیر در یمن و نیز طرف‌های خارجی در کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای اروپایی دیدار و گفت‌وگو کرد که یکی از مهمترین آنها دیدار با نمایندگان انصارالله در عمان بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha