• جمعه / ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۸:۰۶
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 1400021006859
  • خبرنگار : 71641

مالیات خریداران سکه از بانک مرکزی در سال ۹۹ اعلام شد

مالیات خریداران سکه از بانک مرکزی در سال ۹۹ اعلام شد

چگونگی مالیات از خریداران سکه در سال گذشته از سوی سازمان امور مالیاتی اعلام شد.

به گزارش ایسنا، دستورالعمل سازمان امور مالیاتی درباره نحوه مالیات خریداران سکه در سال ۱۳۹۹ اعلام شد که طبق آن تمامی اشخاص حقیقی خریدار سکه از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که در سال ۱۳۹۹ نسبت به دریافت حداکثر (۱۰۵) قطعه سکه اقدام کرده‌اند، مشمول مالیات مقطوع موضوع این دستورالعمل می‌شوند. 

مهلت پرداخت مالیات این دستورالعمل حداکثر تا پایان خرداد ماه سال ۱۴۰۰ است که خریداران مذکور باید با مراجعه به سامانه عملیات الکترونیک مودیان مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی my.tax.gov.ir نسبت به پرداخت مالیات متعلقه اقدام کنند.

همچنین، پرداخت مالیات بعد از سر رسید تعیین شده موجب تعلق جریمه دیرکرد موضوع ماده (۱۹۰) قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحی مصوب ۱۳۹۴/۰۴/۳۱ خواهد شد.

میزان مالیات بر خرید سکه در سال گذشته 

علاوه براین، میزان مالیات مقطوع قابل پرداخت اشخاص حقیقی دریافت کننده سکه بر اساس تعداد سکه تحویلی طی سال۱۳۹۹ به شرح زیر است:

۱) تا ۵ قطعه سکه مشمول مالیات نمی‌شود.

۲) نسبت به مازاد ۵ سکه تا میزان ۱۵ سکه به ازای هر قطعه سکه ۹۶۰ هزار تومان مالیات مقطوع.

۳) نسبت به مازاد ۱۵ سکه تا میزان ۲۵ سکه به ازای هر قطعه سکه یک میلیون و ۲۸۰ هزار تومان مالیات مقطوع.

۴) نسبت به مازاد ۲۵ سکه تا میزان ۱۰۵ سکه به ازای هر قطعه سکه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان مالیات مقطوع

در خصوص مودیانی که امکان پرداخت مالیات مقطوع موضوع این دستورالعمل را به صورت کامل تا پایان خردادماه سال ۱۴۰۰ ندارند، مالیات مقطوع تعیین شده حداکثر تاچهار ماه به صورت مساوی تقسیط می شود.

طبق این گزارش، اشخاصی که در سال ۱۳۹۹ نسبت به دریافت بیش از (۱۰۵)قطعه سکه از بانک مرکزی اقدام و مشاغلی که حسب سوابق پرونده با مجوز صادره از سوی مراجع ذی ربط به شغل خریدو فروش سکه اشتغال دارند، مشمول این دستورالعمل نبوده و مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی وپرداخت مالیات متعلق در موعد مقرر (پایان خردادماه ۱۴۰۰) هستند. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۱ ۱۱:۱۷

یادمه مسئولان می‌گفتند ما باید از سوداگری و دلالی سکه و دلار جلوگیری کنیم. حالا خودتون قضاوت کنید چرا کسی که سکه‌ی دو ساله خرید کرده و به مدت دو سال پولش مسدود بوده و هیچ کاری نتونسته با اون پول بکنه باید چند برابر کسی که سکه‌ی شش ماهه خریده مالیات بپردازه؟ من با پرداخت مالیات هیچ مخالفتی ندارم ولی چرا هر چه این مالیات‌ها گرفته میشه اوضاع خراب‌تر میشه، چرا فاصله‌ی طبقاتی بیشتر میشه، چرا اختلاص‌ها بیشتر میشه؟؟؟؟؟ من 30 عدد سکه‌ی دو ساله خریدم که باید 30 میلیون مالیات بدم. در این دو سالی که پولم مسدود بود فرصت‌های خوبی برای خرید خونه داشتم که متأسفانه چون مقداری از پولم نزد دولت محترم مسدود بود نتونستم کاری بکنم. کسانی که سکه‌ی شش ماهه با قیمت 1600 خریدند در مهر ماه همان سال که تحویل گرفتند قیمت سکه به نزدیک 6 میلیون رسید و هنوز قیمت اجناس به شدت الان بالا نرفته بود که می‌تونستن از بازار با قیمت یک دهم الان چیزی بخرن. هدف مسئولان از پیش‌فروش سکه جذب نقدینگی بود که اتفاقا خریداران دو ساله خیلی خوب در این زمینه به دولت کمک کردند چون نقدینگی این افراد به مدت دو سال مسدود ماند و عملا هیچ کاری نتوانستند بکنند. ولی انگار دولت عزیز و محترم و گرامی برعکس داره عمل میکنه و این افرادو به خاطر اینکه دو سال نقدینگیشون تو جامعه گردش نداشته داره تنبیه میکنه!!! بنده اگر همان سال 97 سکه از بازار آزاد به قیمت 1700 میخریدم میتونستم در مهر همان سال به قیمت 5500 بفروشم و حداقل یک زمین بخرم که الان قیمتش حداقل 10 برابر شده. خیلی اشتباه کردم سکه‌ی دو ساله خریدم. متأسفانه متولیان این کار بدون هیچ استدلالی دارن مالیات هنگفت می‌گیرن. باید یه کاری کرد. این نتیجه‌ی اعتماد. این خط این نشون اگه چند وقت دیگه به دارایی‌های بورس هم مالیات نبستند هر چی دوست داشتید نثار من کنید. متأسفانه ... بهترین گزینه ارز دیجیتاله که هیچ ردی از دارایی نمیمونه. من با مالیات هیچ مخالفتی نداریم ولی به شرطی که روی وضع جامعه و مردم اثر مثبت داشته باشه و از همه به صورت عادلانه مالیات گرفته بشه ولی متأسفانه اثر معکوس داره: روز به روز داره فاصله‌ی طبقاتی بیشتر میشه، نرخ امید به زندگی کاهش پیدا میکنه و ...

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۱ ۱۱:۳۷

اخی