• یکشنبه / ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۰۱:۱۵
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1400021107510
  • خبرنگار : 71038

واقعیتی که "محمد بن سلمان" با آن روبرو شده است

واقعیتی که "محمد بن سلمان" با آن روبرو شده است

کاردار پیشین ایران در عربستان با اشاره به ابراز تمایل ولیعهد سعودی جهت گفت‌وگو با ایران و بهبود روابط ریاض و تهران اظهار کرد: بن سلمان با توجه به تحولات در منطقه و عرصه جهانی با این واقعیت روبرو شده است که زیر پایش خالی است و می بایست با کشورهای منطقه از جمله ایران از در تعامل و گفت‌وگو وارد شود.

احمد دستمالچیان در گفت‌وگو با ایسنا در ارتباط با صحبت‌های اخیر محمد بن سلمان ولیعهد سعودی درخصوص اهمیت گفت‌وگو با ایران و تمایل این کشور جهت تحقق این موضوع اظهار کرد: من پیش بینی کرده بودم  که عربستان به زودی مجبور خواهد شد در برابر واقعیت های منطقه و عرصه بین الملل تسلیم شود و اکنون این  اظهارات و برخی دیگر از تحولات نشان می دهد که این پیش‌بینی درست بوده است.

وی با بیان اینکه عربستان در چند سال اخیر یکسری اشتباهات استراتژیک در عرصه سیاست خارجی خود انجام داده و  این موضوع باعث ایجاد شکست‌هایی در عرصه بین المللی و منطقه ای برای این کشور شده است، تصریح کرد: یکی از دلایل این موضوع نابخردی، خام بودن و بی تجربه بودن محمد بن سلمان در عرصه حکمرانی بود. او در حالی که تجربه چندانی در عرصه سیاست نداشت ، مسئولیت  امور در این کشور را بر عهده گرفت و در این فرایند در یک قمار بزرگ تمام تخم مرغ هایش را در سبد ترامپ گذاشت و در همین چارچوب سیاست های  منطقه ای خود را به پیش برد و روابط خود را با برخی از کشورهای موثر منطقه از جمله ایران به هم زد با این امید که بتواند با همکاری آمریکا و رژیم صهیونیستی بر روی ثبات ایران تأثیر بگذارد و در همین راستا بود که گفت باید جنگ و درگیری را به داخل ایران بکشانیم و این رفتارها همه ناشی از ناپختگی و متوهم بودن محمد بن سلمان بود.

این دیپلمات پیشین کشورمان همچنین با اشاره به حمایت ریاض با همکاری تل‌آویو و واشنگتن از گروه های تکفیری اظهار کرد: آن ها تلاش کردند با استفاده از گروه های تکفیری منطقه را بی ثبات و با تجزیه روبرو کنند، آنها در این زمینه اهداف خاصی را دنبال می‌کردند ولی نتوانستند به آن‌ها دسترسی پیدا کنند .

وی با بیان اینکه محمد بن سلمان دچار توهم قدرت بود و  فکر می کرد با پول و دلارهای نفتی می تواند هر کاری را انجام دهد و در همین راستا  وارد جنگ یمن شد، افزود: او تصور می کرد که در کوتاه مدت می تواند کار یمن را یکسره کند ولی اکنون می بینیم با گذشت چند سال در حال حاضر سرخورده و شکست خورده در باتلاق یمن گرفتار است.

دستمالچیان همچنین با اشاره به موضوع قتل خاشقجی اظهار کرد: قتل فجیع این روزنامه نگار افکار عمومی دنیا را به شدت  تکان داد و بعدا نیز مشخص شد که محمد بن سلمان در این پرونده عاملیت مستقیم داشته و این موضوع باعث تشدید فشار افکار عمومی بر مقامات ریاض شد.

وی ادامه داد: با رفتن ترامپ از کاخ سفید و آمدن بایدن ، دموکرات ها منش دیگری را در مورد خاورمیانه در پیش گرفتند و دولت آمریکا سیاست های جدیدی را در مورد این منطقه و عربستان اعمال کرده است از جمله اینکه در یک موضع گیری رسمی در همان روزهای اول حضور بایدن در کاخ سفید ، دولت آمریکا اعلام کرد که جنگ یمن باید متوقف شود و ارائه تسلیحات به عربستان و امارات در این زمینه قطع شود. همچنین کاخ سفید پرونده خاشقجی را هم پیگیری کرد و در این ارتباط اقدام به انجام موضع گیری رسمی کرد.

این دیپلمات پیشین کشورمان با اشاره به موقعیت ایران و محور مقاومت در منطقه افزود: بن سلمان با این واقعیت روبرو شده که زیر پایش خالی است، در یک بن بست قرار دارد و از دیگر سو موضوع دعوای قدرت در خاندان آل سعودی حل نشده است و این عربستان را با یک بی ثباتی روبرو کرده است. با این اوصاف بن سلمان احساس کرده در وضعیت خوبی قرار ندارد و از طرف دیگر اهمیت عربستان از بابت تأمین انرژی برای آمریکا به پایان رسیده بنابراین می بایست در شرایط جدید با کشورهای منطقه و همسایه خود از جمله ایران که کشوری تعیین کننده در منطقه است از سر دوستی و همکاری  وارد شود . جمهوری اسلامی ایران نیز از همان ابتدا یکی از اولویت های اصلی سیاست خارجی اش داشتن رابطه خوب با همسایگان از جمله عربستان بوده و  همواره از گفت‌وگو با ریاض استقبال کرده است.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه متأسفانه برخی از کشورهای منطقه در طول این سال ها تصور می کردند که امنیت با پول خریدنی است، اظهار کرد: این تفکر اشتباه باعث شد که نیروهای بیگانه از جمله آمریکایی ها در خلیج فارس حضور پیدا کنند و باعث ایجاد بی ثباتی در منطقه شوند در حالی که آن ها متوجه نبودند که وقتی خلیج فارس ناامن شود اولین اثر آن بر روی خود این کشورها خواهد بود.

دستمالچیان افزود: اکنون کشورهای منطقه باید به این نتیجه رسیده باشند که راه رشد و ثبات در منطقه  در گرو همکاری‌های مشترک و انجام گفت‌وگو است و دخالت قدرت های خارجی باعث افزایش ناامنی در منطقه می شود و این موضوعی است که ایران بارها بر آن تأکید کرده است.

این دیپلمات پیشین کشورمان با اشاره به اهمیت موضوع امنیت در برابر امنیت تأکید کرد: بارها جمهوری اسلامی ایران نشان داده است که به این موضوع توجه جدی دارد و  اهمیت قائل شدن به این موضوع باید در دستور کار کشورهای منطقه از جمله عربستان باشد.

انتهای پیام  

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۲ ۰۲:۲۵

تغییر سیاست و هماهنگ شدن با واقعیات روز چیز خوبی است و به نفع مردم اون کشور هست ....

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۲ ۰۴:۳۴

گسترش روابط اقتصادی روسیه، چین، عربستان و ایران در آینده ای نزدیک

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۲ ۰۵:۱۶

یک فرصت طلائی است تا با یک دیپلماسی قوی و حساب شده نان را به تنور زد و عریستان را جزو اقمار ایران در اورد

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۲ ۰۷:۴۴

مطمئن هستم هرچه کشورهای اسلامی بیشتر متحد شوند محواسرائیل نزدیکتر خواهد شد کشورهای اسلامی ایران ،عربستان ،عراق ،مصرو...اگر باهم متحدشوند هیچ کشوری قادر نخواهد شد درمنطقه دخالت کند

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۲ ۰۸:۵۸

محمد بن سلمان مسلمان نیست یک ابوجهل تمام عیار قاتل درنده است که خون بچه های مسلمان بی دفاع یمن را هرروز به زمین میریزد این ملعونین خون شیعه را برای خود خلال میدانند امروز گرایش این ملعون از روی جبراست نه عقل

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۲ ۱۶:۰۲

تو یک اوسکلی همین

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۲ ۰۹:۲۰

صد تا امتیاز میگیره یه ابنبات بهتون میده ....

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۲ ۱۴:۰۱

اولین آبنبات به خودت میرسه قدرت واقعی ایران را نمی بینی

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۲ ۱۲:۱۷

محمد بن سلمان میلیاردها خرج کرد برای شخص قمارباز ترامپ وکابیتش کشتن مردم عراق وسوریه ویمن .محمد بن سلمان عضو وفرماندهی داعش بود ودستور می دهد وپول خرج می کند ..برای سرنگونگی شیعه ودولت های شیعی خصوص درعراق ..امروز تسلیم شد ..ولی مواظب روباه باشیم

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۲ ۱۳:۰۲

توبه گرگ مرگ است در طی این مدت همراه با شیطان، شیطنت خطرناک واسفناک که منجر به ویرانی، کشتن، آواره کردن، اعتبار اسلام ومسلمینرا خدشه دار کرد عملکرد ناشایست او مستحق گذشت وبخشش را ندارد چنانچه همان خوی ترامپ دا رد وجهان را به چالش می کشاند با او کاری نیست شر مرسان

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۲ ۱۳:۰۸

آشتی ایران و عربستان یعنی خروج از رکود اقتصادی و امنیت بیشتر در منطقه همان اوامری که رهبر به عربستان توصیه نمود و گوش نداند همان باتلاقی که ولی امر مسلمین هوشدارش را بارها به ایشان داد.هرکدام از کشورهای خلیج فارس ایران را کنار خود داشته باشند در خیلی از موارد به فرجام خواهند رسید.پاینده باد رهبر و ایرانمان.

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۲ ۱۳:۵۵

صورت بن سلمان خیلی زیبا ومعصومه یه زیبایی فطری

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۳ ۲۲:۴۸

بله خیلی زیبا است و اگر از سیمای جنایتهایی که در منطقه انجام داده ببینید بسیار قشنگتر هم دیده میشه. بدترین روز برای یک انسان اینه که تایید کننده و تمجید کنند یک هیولا مثل بن سلمان بشه.

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۲ ۱۵:۱۸

خخخخ

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۲ ۱۵:۲۰

دوستان سهام کی میدن سیاستو ولش کن

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۲ ۱۶:۵۳

باید اعدامش کنن.

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۲ ۱۷:۱۲

مرد جنگ مرد فرار هم باید باشد البته این کمترین لطف بنده در حق این ادم...است.!

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۲ ۲۲:۵۸

سلام حتما باید باعربستان آشتی کرد که سراسرائیل بریده شود وشرشه ازجهان کم شود

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۳ ۲۰:۴۶

اسرائیل باید نابود بشه ولی عربستان به عالمه کمک به داعش و یه اعلمه کودک فلسطینی کشته

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۲ ۲۳:۲۲

ما کشور مسامان هستبم بابد گذشت کرد وبابد با هسابگان منطقه ای روابط خوبی داشته باشبم

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۲ ۲۳:۵۳

بن سلمان نابخرده رهبران ایران عقل کامل هستن و رهبران سعودی هیچ چیزی از سیاست نمیدانن همه دانش و اخر سیاست رو ایرانیا بلدن.چقدر ما خود بزرگ بین هستیم.بیاین منصف باشیم و زندگی یک اکارگر ایرانی را بایک سعودی مقایسه کنیم.عمق فاجعه برملا میشه.

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۲ ۲۳:۵۵

اکنون که عربستان هیچ حامی در جهان ندارد مجبور به تسلیم در برابر ایران است و این موضوع اغازی بر پایان پادشاهی در این کشور عمدتامرفه است.

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۳ ۰۰:۰۴

باباایشون خام شده بود و قرار بود اول بشه نتونست ، مسئله را نپیچونید بدلیل اقتدار ایران هست حال نوبت ماست یا علی ازش کولی بکشیم.

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۳ ۰۳:۴۶

ساده اندیش نباشید او با این حرفها میخواهد برای خودش وقت بخرد باید سیاست همجنسان بر علیه تجاوزگر او ادامه داشته باشد بلکه با سرعت مضاعف

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۳ ۰۵:۴۶

تاوهابیت فعالست عربستان عرب بوده وترقی نخواهدکرد امیدواهی نداشته باشید

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۳ ۰۶:۴۶

بازم تغییر ریاست جمهوری در آمریکا تأثیرگذار بود نه شماها

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۳ ۰۸:۴۹

زنده باد ایران وچوب ترش۰اگردرموقعیت ضعفوسرنگونی نبودیدزبان نرم نداشتید۰زمان ترامپ زبانتان خیلی تهدیدوآتشین بود۰به امیدسرنگونیتان توسط رزمندگان اسلام یمن

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۳ ۰۹:۴۳

عربستان قابل اعتماد نیست باید کاملا محافظه کارانه پیش رفت اولین کاری که ایران باید بکنه اینه که خون و خون ریزی عربستان رو در یمن تمام کنه .بازم میگم عربستان قابل اعتماد نیست

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۳ ۰۹:۵۹

همش ظاهرسازی و کلک هست دموکرات ها از ترامپ خطرناکترین با حقه مقاصدشون رو پیش میبرن و از در دوستی خنجر میزنن

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۳ ۱۱:۲۱

حالا که ترامپ آمریکا جیبهایش را خالی کرده وبه پیسی افتاده می خواهد خودش را از این وضعیت برهاند .اصلا آدم قابل اعتمادی نیست

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۳ ۱۱:۴۵

هر کشوری خواست که با ایران رابطه بر قرار کنه،بدانید که به فلاکتو بدبختی افتاده کشوری نیست که با ثروت و پیشرفت بخواد به کشور ما لطف کنه،،آ مریکا خوب دوشیدش الان می خواد بدبختی هاشو بیاره برای ما،

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۳ ۱۱:۴۵

اتحادایران و عربستان یعنی نابودیه حتمیه اسراییل

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۳ ۱۲:۵۶

درسته که بن سلمان پادشاه بی تجربه ای هست ولی درکل میشه گفت آدم باهوشی وزیرکیه همین که موقعیت سابق را با آمریکا نداره تغییر جهت میده ودست دوستی با ایران داره ...

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۳ ۱۶:۴۸

شک نکنید که دست همین بن سلمان بی شرف به خون حاج قاسم عزیز آلوده ست اصلا قابل اعتماد نیستند این وهابیون نباید گول دستکش مخملی راخورد.

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۴ ۱۲:۰۲

مذاکرات ایران و عربستان آنقدر مهم است که کل کشور های خلیج فارس و اطراف را در بر میگیرد انشالله دیری نیست که غده سرطان و رژیم جعلی قدرتش کاسته شود در آینده های نزدیک سقوط خواهد کرد انشالله آفول آمریکام خیلی وقته شروع شده قدرت فعلًا دیگه بر میگرده به آسیا از هر لحاظ که فکر کنی البته ناصبی ها وهابی هارو فراموش نکنیم این شیطان صفت ها زهر خود را روی اسلام میریزند.

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۴ ۲۰:۴۰

خوب است بن سلمان پی‌برد که ایران دشمن عربستان نیست