• شنبه / ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۹:۰۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400021107716
  • خبرنگار : 71145

با صرف نظر کردن از تمدید دوره ریاست‌جمهوری

رئیس‌جمهوری سومالی، نخست‌وزیر را مامور برگزاری انتخابات کرد

رئیس‌جمهوری سومالی، نخست‌وزیر را مامور برگزاری انتخابات کرد

رئیس‌جمهوری سومالی رسما طبق توافقنامه ۱۷ سپتامبر از تمدید دو ساله ریاست‌جمهوری‌اش صرف نظر و نخست‌وزیر را مامور برنامه‌ریزی برای انتخابات کرد.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، مجلس شعب سومالی (اتاق اول پارلمان) امروز، شنبه به اجماع قانون تمدید ریاست‌جمهوری محمد فرماجو، رئیس‌جمهوری را لغو کرد؛ اقدامی که گامی در مسیر گشایش سیاسی است.

این رای‌گیری در جلسه "فوق‌العاده" روز شنبه برای بررسی قانون تمدید مصوب شده در ماه گذشته میلادی بود.

همچنین این رای‌گیری پس از سخنرانی فرماجو در مقابل پارلمان انجام گرفت. او خواستار بازنگری در طرح قانون تمدید و بازگشت به توافقنامه ۱۷ سپتامبر ویژه انتخابات شد.

۱۷ سپتامبر دولت فدرال و روسای پنج ولایت و اقلیم بنادر درباره برگزاری انتخابات غیرمستقیم (از طریق نمایندگان قبیله‌ای) پارلمانی و ریاست‌جمهوری به توافق رسیدند اما از آن زمان تا موعد نهایی برای برگزاری رقابت‌ها توافقی صورت نگرفت و زمان‌های اولیه‌ای تعیین شدند اما چندین بار به تعویق افتادند.

بعد از پایان سخنرانی فرماجو اعضای مجلس شروع به رای‌گیری کردند به طوری‌که ۱۴۰ نماینده (اجماع حاضرین) از مجموع ۲۷۵ تن به لغو تمدید این قانون رای دادند.

در این جلسه فرماجو، محمد حسین روبلی، نخست‌وزیر را مامور برگزاری انتخابات سراسری در کشور طبق توافقنامه ۱۷ سپتامبر کرد.

فرماجو افزود: نخست‌وزیر ما روند آماده سازی و انجام فرایند انتخابات از جمله مقدمات امنیتی اصلی برای انتخابات در فضایی امن و باثبات را هدایت خواهد کرد.

مجلس شعب مختص تصویب و لغو قوانین است و در چنین گام هایی نیاز به رفتن به مجلس سنا (اتاق دوم پارلمان) نیست.

این گام یک هفته بعد از درگیری‌های موگادیشو بین نیروهای دولتی و نیروهای حامی اپوزیسیون که مخالف تمدید ریاست‌جمهوری فرماجو به مدت دو سال بودند، برداشته شد.

روبلی نیز قبلا مخالفتش را با تمدید دوره ریاست‌جمهوری فرماجو اعلام کرده بود.

دو ولایت هم‌پیمان سابق رئیس‌جمهوری سومالی نیز اخیرا بیانیه مشترک صادر کرده و خواستار لغو تمدید دوره ریاست‌جمهوری فرماجو شدند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha