• شنبه / ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۲۰:۱۶
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1400021107759
  • خبرنگار : 71038

عراقچی: تا الان موافقت شده که اکثر افراد تحت تحریم از فهرست تحریم‌ها خارج شوند

عراقچی: تا الان موافقت شده که اکثر افراد تحت تحریم از فهرست تحریم‌ها خارج شوند

رییس تیم مذاکره کننده ایران در وین در مورد آخرین روند مذاکرات مربوط به احیای برجام گفت: با توجه به ورود به نگارش متن در برخی حوزه‌ها، طبیعتا کمی روند شده است، با این وجود روند رو به جلوست.

به گزارش ایسنا ، سیدعباس عراقچی  بعدازظهر روز شنبه پس از نشست کمیسیون مشترک برجام در وین در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آمریکایی‌ها گفته‌اند بخش‌هایی ازتحریم‌ها را لغو خواهند کرد و آیا ایران این موضع را قبول دارد،اظهار کرد : اگر دو طرف مواضع یکدیگر را قبول داشتند که نیازی به مذاکره نبود . مذاکره در خصوص همین اختلاف نظرهایی است که وجود دارد .

این دیپلمات ارشد کشورمان، با بیان این که این قدر مذاکره می‌کنیم که این مواضع به هم نزدیک شود و خواسته‌های ما مبتنی بر مواضع قطعی نظام تامین شود، تصریح کرد:اگر تأمین شود،توافق خواهد بود و اگر تامین نشود طبیعی است که توافقی هم در کار نیست.

این دیپلمات کشورمان در ادامه صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی در مورد روند رفع تحریم‌ها با توجه به صحبت‌های قبلی وی مبنی که در خصوص رفع تحریم‌های موضوعی تفاهم بیشتری است ولی در مورد  رفع تحریم افراد اختلاف نظر بیشتری وجود دارد،اظهار کرد:همانطور که عرض کردم تحریم‌هایی که موضوعی و بخشی هستند مثل تحریم بخش انرژی  ایران ، تحریم صنعت خودرو ،مالی ، بانکی ، بیمه ای و بنادر ، براساس توافقاتی که  تا الان صورت گرفته است این تحریم‌ها باید برداشته شود و توافق در مورد آنها وجود دارد. در کنار این برخی از اشخاص ، افراد و نهادها نیز به صورت خاص مورد تحریم واقع شده‌اند که لیست بلند بالایی است. مذاکرات در مورد این لیست هنوز ادامه دارد. اکثر آنها تا الان موافقت شده که از فهرست تحریم‌ها خارج شوند ولی دیگرانی هستند که هنوز به دلایل مختلف در این فهرست حضور دارند و مذاکره برای این قسمت از کار هنوز ادامه دارد.

عراقچی در مورد نهضت امروز کمیسیون مشترک برجام گفت: امروز سومین دور مذاکرات انجام شد. امروز تصمیم گرفتیم که مجددا یک توقف بدهیم برای جمع‌بندی از مجموعه بحث‌هایی که انجام شده است. مذاکره در این دور خیلی فشرده بود و در سطوح و قالب‌های مختلف برگزار شد.

این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: می‌توانم بگویم که ما الان در مباحث خودمان، مباحث به یک پختگی رسیده است. در مباحث مورد اختلاف و در بخش‌هایی که مشترک هستیم و توافق در مورد آنها وجود دارد. یک مقداری بحث‌ها پختگی پیدا کرده است و یک مقدار روشن‌تر شده است. در واقع الان فاصله‌ها دقیق‌تر شده و اختلاف‌ها روشن‌تر شده است.

وی ادامه داد: در مباحث مسائل هسته‌ای و تحریم‌ها نکات ریز فنی داریم. جزئیاتی داریم که باید در مورد آنها بحث و بررسی دقیق صورت بگیرد. در بسیاری از موارد نقاط مشترک وجود دارد. در برخی از موارد هنوز نقاط اختلاف وجود دارد و نقاط اختلاف الان روشن‌تر شده است.

رئیس تیم مذاکره‌کننده ایران ادامه داد: در برخی از حوزه‌ها الان وارد نگارش متن شده‌ایم و این جایی است که اتفاقا کار خیلی آهسته صورت می‌گیرد به این علت که کار روی متن دقت خود را می‌خواهد. با توجه به اینکه در مورد برخی از موضوعات کماکان اختلاف وجود دارد لذا کار به آهستگی پیش می‌رود در عین حال روند رو به جلو است گرچه آهسته است. اگرچه ما هنوز نمی‌توانیم پیش‌بینی کامل کنیم که چه زمانی و به چه شکلی می‌توانیم به توافق برسید ولی شکل توافق قطعا براساس مواضع قطعی نظام خواهد بود و هیچ تردیدی در این نیست.

عراقچی خاطرنشان کرد: آنها مواضع خودشان را دارند و نزدیک کردن مواضع کار آسانی نیست. به هر حال ما امروز تصمیم گرفتیم که یک جمع‌بندی از مباحث خودمان داشته باشیم. متونی که مورد مذاکره قرار گرفته یک شکل و جمع‌بندی در مورد آنها صورت بگیرد. هیات‌ها به پایتخت‌های خود خواهند رفت. در پایتخت‌ها این موارد مورد بررسی قرار می‌گیرد و مجددا ان‌شاءالله جمعه آینده مباحث و مذاکرات را از سر خواهیم گرفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۱ ۲۱:۱۹

تحریم نفت و بانک مرکزی بردارید تحریم افراد مهم نیست آب نبات چوبیه برداشتنش

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۱ ۲۲:۱۹

خسته نباشید به تیم مذاکره کننده! خدا قوت آقای عراقچی! انشالا با دست پُر برگردین!

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۱ ۲۳:۳۸

قبول توافق های چند ماهه با آمریکا دیوانگی است، باز هم باید منتظر یک زلزله اقتصادی جدید باشیم ، اقتصاد ما به اخبار واکنش سریع میدهد ، ضمن اینکه آمریکا به این شیوه بدون رسوایی و کاملا قانونی تحریم ها را برای گرفتن امتیازات بیشتر اعمال خواهد کرد و هم زمان لازم برای مقابله با برنامه هسته ای میخرد.

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۱ ۲۳:۵۱

خارج شدن افراد از لیست تحریم دردی از دردای مردم دوا نمیکنه، به داد مردم برسید.

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۱ ۲۳:۵۴

بله متاسفانه تمام سعی شما همینه مسلما مذاکره برا مردم نیست

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۲ ۰۰:۵۴

طبق معمول حفظ منافع خودى ها در اولويت.

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۲ ۰۱:۰۸

چه تضمینی هست رئیس جمهور بعدی دوباره از برجام خارج نشه؟ اقتصاد ایران و جامعه ایران با تلاطم دیگری مثل خروج ترامپ و آثار اقتصادی آن قطعا فرو می پاشد

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۲ ۰۱:۴۲

آقای محترم اگر این بار فرمان رهبری دقیقن اجرا نشه و کل تحریم‌ها برداشته نشه شما از نظر ملت خاعن شناخته خواهید شد و بعد اتمام دوره مسعولیت محاکمه خواهید شد

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۴ ۰۷:۵۲

سید جان چرا این قدر غلط می نویسید؟خائن نه خاعن. مسئولیت نه مسعولیت.خب شما اول درست صحبت کردن بیاموز، بعد همه را خاعن بدان و خواستی هم مثل بقیه هم کیش های خودت اعدام کن.شما مرتب از اعدام و کشتن سخن می گویید

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۲ ۰۲:۰۰

یک بار مگه مذاکره نکردی تمام تحریم‌ها رفع شود دیگه چه مذاکره ای چرا این همه مردمو بازی می دیدچرا از گذشتگان عبرت نمی گیرید بس کنید دیگه وطن فروشها

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۲ ۰۲:۰۲

هویج و چماق

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۲ ۰۲:۰۹

به چه قیمتی آقای عراقچی؟آن را اعلام بفرمائید!!

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۲ ۰۲:۱۱

اینها همه نیرنگ وفریب آمریکا واروپای جنایتکار وحامیان تروریست‌ها ونفت وگندم دزدند وهیچ تطمینی نیست همانگونه که از عهد نامه الجزایر تا بحال نبوده ببینم وتعریف کنیم در برابر خداوند متعال مسئولیت با شماست

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۲ ۰۲:۱۴

مشکل مردم اون چهارنفر که بچه هاشون همه تو کاناداو... هستند نیست مشکل مردم گرونیه بدبختیه. نوح هم آخرسر مُرد.

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۲ ۰۲:۴۲

آهان پس این همه تلاش برای رفع تحریم از "اشخاص" بوده...باشه. ولی ما فراموش نمیکنیم...

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۲ ۰۲:۵۲

سلام خدا قوت وتشکر احسنت عالی از اطلاع رسانی شما. ولی جناب آقای عراقچی چرا اینقدر زور بیخودی می زنی این آمریکای خبیث و لعین حاضر به پذیرفتن شرایط رهبر مقتدر ایران نیست ولج بازی و زورگویی می کنه این خبیث، ولی چرا شما ناز آنها را می کشید؟!!!!.

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۲ ۱۵:۵۰

آره والله ، ناز مردم را بکشید.

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۲ ۰۳:۱۲

پس اول دنبال رفع تحریم خودتون بودید نه مشکلات مردم

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۲ ۰۳:۲۶

خسته نباشید قهرمانان عزیزان آفرین به شماها درود درود درود

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۲ ۰۴:۰۸

اینها واسه فاطی تومون نمیشه این همه خودتون وبقیه روعلاف کردین همین فکرسفره مردم هستین‌مال واموالتون روچرا اعلام نمکنین ازکجا آوردین ...

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۲ ۰۴:۳۸

تا این دولت سر کار باش همینه فقط سعید محمد

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۲ ۰۵:۳۹

آخه خارج شدن نام افراد چه ربطی به سفره مردم داره اصل برداشتن تحریم ها است شما چانه اسم نفرات را میزنید

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۲ ۰۶:۰۴

سلام‌ خسته‌ نباشید‌ خواهش‌ میکنیم‌ اول‌ زفع تحریم‌های‌ کشور‌‌ پله‌ اول‌ مذاکرات‌ باشه‌ نه‌ شخص‌‌....

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۲ ۰۶:۴۲

درودخداوندبرعرافچی

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۲ ۰۶:۴۵

عجب مذاکره ای و عجب از لغو تحریم ها. بابا چه زحمتی کشیدید. رفته بودید خودتان را از تحریم ها لغو بکنید؟

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۲ ۰۷:۱۴

یعنی ظریف و رفقای خودتون از لیست تحریم های ساختگی بیرون میان برا فرار

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۲ ۱۵:۵۴

جالب بود . البته یادآور باشیم که اونهایی که فرار کردند ناشکر بودند ، وگرنه اینجا همه چیز داشتند هم پیش مردم آبرو داشتند هم رفاه .

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۲ ۰۷:۲۸

پس فعلا فقط راه برای آقازاده ها هموار شده است آن هم در ازای به حراج گذاشتن منافع و منابع ملی

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۲ ۰۷:۳۱

اقا یکی به این عراقچی بگه شما دقیقا برای کدوم کشور و مردمش دارین مذاکره میکنید چون مردم ایران که کاملا بی اطلاع هستن از مذاکرات وین مردمش که بماند مجلس جمهوری اسلامی هم بی اطلاع هستش

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۲ ۰۹:۰۹

امیدوارم در لحظات آخر با سناریوهای فایل صوتی و موشک توافق بهم نریزه بهر حال خسته نباشید

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۲ ۱۰:۲۴

سلام خدا کمکتان کند ،با مردم صادق باشید.

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۲ ۱۴:۲۵

اگه کل تحریم برداشته شد قبول اگه غیر از این باشه باید محاکمه بشی جناب عراقچی

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۲ ۱۵:۵۲

باید مراقب نفوذ فرهنگی کیم جونگ عون هم باشیم .

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۲ ۱۴:۴۶

با سلام و خسته نباشید به تیم مذاکره کننده.بابا ایهالناس این همه عجول و گول شیطان رجیم رو نخورین صبر داشته باشین انشاالله با دعا همه چی درست میشه.

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۲ ۱۵:۰۸

خسته نباشد خدا قوت

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۲ ۲۰:۱۹

سلام .خسته نباشید خدا قوت آقای عراقچی! انشالا با دست پُر برگردین!

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۲ ۲۰:۳۳

واقعا خوب به فکر مردم هستید .تحریم خودتون بردارید بچه هاتون راحت برن خارج مردم وللله

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۲ ۲۳:۱۴

کجا میخوان برن امریکا،،،، چی وارد کنن که بتونن خون مردم رو تو شیشه بگیرن