• یکشنبه / ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۱:۴۶
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1400021208145
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

کشف جدید در مورد نقش پروتئین "اسپایک" در ویروس کرونا

ایسنا/اصفهان دانشمندان معتقدند که پروتئین های اسپایک ویروس SARS-CoV-۲ با اتصال به سلول های سالم در آلوده شدن میزبان نقش دارند و اکنون، یک مطالعه جدید نشان می دهد که این بخش از ویروس نقشی اساسی در خود بیماری نیز دارد.

این مقاله که ۳۰ آوریل ۲۰۲۱، در مجله "Circulation Research" منتشر شد، نشان می دهد ویروس SARS-CoV-۲ دقیقاً چگونه به سیستم عروقی آسیب می رساند و به سطح سلول حمله می کند. این یافته ها با توضیح انواع مختلف کووید ۱۹ می تواند دریچه ای برای تحقیقات جدید در مورد روش های درمانی موثرتر باشد.

یکی از نویسندگان ارشد این مطالعه می گوید: «این بیماری یک بیماری عروقی است و می تواند دلیل سکته مغزی در برخی افراد و دلیل برخی دیگر از مشکلات بدن باشد. وجه اشتراک بین آن ها این است که همه آن ها دارای زیربنای عروقی هستند.»

محققان Salk با همکاری دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا سان دیگو تأیید واضح و توضیح دقیق مکانیسم آسیب رساندن پروتئین به سلول های عروقی را برای اولین بار ارائه دادند. این اتفاق نظر وجود دارد که SARS-CoV-۲ بر سیستم عروقی تأثیر می گذارد، اما نحوه انجام این کار قابل درک نبود. به همین ترتیب، مدت هاست که دانشمندان با مطالعه ویروس های مختلف کرونا بر این باورند که پروتئین اسپایک در آسیب رساندن به سلول های اندوتلیال عروقی نقش دارد، اما اولین بار است که این فرآیند مستند می شود.

در این مطالعه جدید، محققان ویروسی ایجاد کردند که مانند تاج ویروس SARS-CoV-۲ از پروتئین های اسپایک احاطه شده بود، اما هیچ ویروس واقعی نبود. قرار گرفتن در معرض این ویروس منجر به آسیب به ریه‌ها و عروق در یک مدل حیوانی شد و ثابت می کند که پروتئین اسپایک به تنهایی برای ایجاد بیماری کافی است. محققان همچنین نمونه های بافت التهاب را در سلول های اندوتلیال پوشاننده دیواره های شریان ریوی نشان دادند.

این تیم سپس این فرآیند را در آزمایشگاه تکرار کردند و سلول های اندوتلیال سالم (که رگ ها را ردیف می کند) در معرض پروتئین اسپایک قرار دادند. آن ها نشان دادند که پروتئین اسپایک با اتصال ACE۲ به سلول ها آسیب می رساند. این اتصال باعث اختلال در سیگنالینگ مولکولی ACE۲ به میتوکندری اندامک هایی که برای سلول ها انرژی تولید می کنند) می شود و باعث آسیب و تکه تکه شدن میتوکندری می شود.

مطالعات قبلی تأثیر مشابهی را در هنگام قرار گرفتن سلول ها در معرض ویروس SARS-CoV-۲ نشان داده بود، اما این اولین مطالعه ای است که نشان می دهد این آسیب هنگامی رخ می دهد که سلول ها در معرض پروتئین اسپایک قرار بگیرند.

محقق این پژوهش توضیح می دهد «اگر توانایی تکثیر ویروس را از بین ببریم، این اثر صرفاً به دلیل توانایی اتصال به این گیرنده ACE۲، گیرنده پروتئین S بر سلول های عروقی تأثیر مهمی خواهد داشت.»

مطالعات بیشتر با پروتئین های جهش یافته بینش جدیدی در مورد آلودگی و شدت ویروس های جهش یافته SARS CoV-۲ فراهم می کند و محققان این پژوهش امیدوارند که بتوانند مکانیزمی را که پروتئین ACE۲ مختل شده به میتوکندری آسیب می زند و باعث تغییر شکل آنها می شود؛ بررسی کنند.

منبع: medicalxpress