• یکشنبه / ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۳:۱۴
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1400021208259
  • خبرنگار : 50057

اندر مصائب معلمان ابتدایی در دوران کرونا

اندر مصائب معلمان ابتدایی در دوران کرونا

ایسنا/قزوین با شیوع ویروس کرونا، جهان شکل دیگری به خود گرفت و اغلب شغل‌ها تحت تأثیر کرونا دچار تغییرات شد، معلمی یکی از شغل‌هایی است که با شیوع کرونا وارد عرصه جدیدی شد، در این میان معلمان ابتدایی با مصائب بیشتری روبه‌رو شدند چراکه دانش آموزان آن‌ها کودکانی هستند که به تلفن همراه اختصاصی دسترسی ندارند و از طرفی طرز استفاده از تلفن همراه را به‌طور کامل نمی‌دانند، دانش آموزان بازیگوشی که تعریفی از کلاس مجازی ندارند و معلمانی که باید ۲۴ ساعته از طریق تلفن همراه تدریس کنند.

«خانم اجازه اینترنت ما ضعیفه نمی‌تونیم دانلود کنیم»، «ببخشید خانم ما الان تونستیم وصل بشیم»، «اجازه آقا، محسن گفت امروز گوشی نداره»، «ببخشید خانم، من مادر محنا هستم امروز سرکارم و محنا گوشی نداره»، «خانم ما خجالت می‌کشیم فیلم بفرستیم»، «صوت برای ما باز نمیشه» این‌ها پیام‌های آشنایی است که این روزها در گوشی تلفن همراه معلمان به‌وفور دیده می‌شود.

با آمدن ویروس کرونا، جهان شکل دیگری به خود گرفت و اغلب شغل‌ها تحت تأثیر کرونا دچار تغییرات شد، معلمی یکی از شغل‌هایی است که با شیوع کرونا وارد عرصه جدیدی شد و معلمان با شیوه جدیدی از تدریس روبه‌رو شدند، تدریسی که به‌سختی دانش آموزان را پای‌کار می‌آورد و معلمان شبانه‌روزی در حال رسیدگی به وضعیت درسی دانش آموزان هستند.

در این میان معلمان ابتدایی با مصائب بیشتری روبه‌رو شدند چراکه دانش آموزان آن‌ها کودکانی هستند که به تلفن همراه اختصاصی دسترسی ندارند و از طرفی طرز استفاده از تلفن همراه را به‌طور کامل نمی‌دانند، دانش آموزان بازیگوشی که تعریفی از کلاس مجازی ندارند و معلمانی که باید ۲۴ ساعته از طریق تلفن همراه تدریس کنند و پاسخگوی سؤالات شبانه‌روزی دانش آموزان و اولیا باشند.

مرجان معادی، آموزگار پایه دوم ابتدایی دریکی از مناطق محروم استان قزوین مشغول به تدریس است و اغلب باید تا نیمه‌شب با دانش‌آموزان مختلف به صورت مجازی گفت‌وگو کند تا مطمئن شود که دانش‌آموز درس را به‌خوبی درک کرده است، وی در خصوص سختی آموزش آنلاین در دوره ابتدایی به ایسنا می‌گوید: در منطقه‌ای که من تدریس می‌کنم اغلب اولیای دانش آموزان سواد آن‌چنانی ندارند و همین امر گاهی مشکلات جدی ایجاد می‌کند، چراکه اولیا می‌گویند ما نمی‌توانیم در درس‌ها به فرزندانمان کمک کنیم درحالی‌که همکاری و همراهی اولیا مکمل تدریس آنلاین است.

وی ادامه می‌دهد: یکی از مهم‌ترین مشکلات آموزش آنلاین برقراری ارتباط با دانش‌آموزان و والدین آن‌ها است، در کلاس حضوری برقراری ارتباط چشمی یادگیری را آسان‌تر می‌کرد، اما امروز تنها راه ارتباطی ما با دانش‌آموزان صوت و تصویر است که یادگیری را برای دانش آموزان ابتدایی سخت می‌کند و ما هنوز نمی‌دانیم از طریق فضای مجازی چطور می‌توانیم ارتباط بگیریم که حس را برسانیم و با دانش‌آموز به‌خوبی ارتباط برقرار کنیم.

معادی خاطرنشان می‌کند: تدریس آنلاین نیاز به زیرساخت‌های خاص خودش را دارد یکی دیگر از مسائلی که اکثر دانش آموزان و معلمان با آن روبه‌رو هستند سرعت‌پایین اینترنت است، از طرفی در مناطق محروم اغلب خانواده‌ها در خانواده صرفاً یک تلفن همراه دارند که متعلق به پدر یا مادر است و کل خانواده که ممکن است چند فرزند باشند باید از همان تلفن استفاده کنند که همین امر مشکلاتی را فراهم می‌کند.

وی یادآور می‌شود: در روزهای اول سال که دانش آموزان با نصب شاد مشکل داشتند و شاید دو هفته اول برخی از دانش آموزان در مدرسه حضور نداشتند برخی از اولیا هم حتی چند ماه گوشی هوشمند نداشتند و دانش‌آموز در کلاس آنلاین حضور نداشت که با کمک انجمن اولیا و مدیریت مدرسه گوشی تهیه و به دست دانش‌آموز رساندیم.

آموزش مجازی سرعت یادگیری را کاهش می‌دهد

زهرا مرادآبادی، معلم پایه چهارم نیز در این خصوص به ایسنا می‌گوید: آموزش آنلاین معایب و محاسن مختلفی دارد بعضی خانواده‌ها برایشان مقدور نیست که برای هر دانش‌آموز یک گوشی مجزا بخرند، گاهی در خانواده یک گوشی باید در اختیار دو فرزند قرار بگیرد و ممکن است مادر یا پدر هم معلم باشند درواقع این گوشی سه نوع کاربرد پیدا می‌کند و باید زمان‌بندی خاصی صورت بگیرد که این امر کار را برای والدین که معلم هستند و فرزندان خانواده سخت می‌کند.

وی بیان می‌کند: در تدریس آنلاین دانش‌آموزان و معلم از هم دور هستند و غیرمستقیم همدیگر را می‌بینند، بنابراین همدیگر را حس نمی‌کنند و ارتباط خوبی برقرار نمی‌شود و سرعت یادگیری کاهش پیدا می‌کند، وقتی دانش‌آموز و معلم چهره به چهره هستند قدرت یادگیری بالا می‌رود از طرفی ارتباط عاطفی بین دانش آموزان نیز در کلاس آنلاین شکل نمی‌گیرد.

این معلم تأکید می‌کند: یکی از معایب تدریس آنلاین این است که هنگام پاسخگویی دانش‌آموزان احتمال خطا بیشتر است درواقع احتمال دارد که دانش‌آموز تکالیفی که ارسال می‌کند را به‌تنهایی انجام نداده باشد یا صوت‌هایی که می‌فرستند ممکن است از روی کتاب بخوانند یا کسی به او برساند، دانش‌آموزان دیگر آن دانش‌آموز قانونمندی که در کلاس‌های حضوری بودند، نیستند؛ احتمال دارد دانش‌آموزان حضور بزنند ولی عملاً در کلاس حضور نداشته باشد.

وی می‌گوید: از طرفی دیگر کلاس مجازی این حسن را دارد هرزمانی که دانش‌آموز به مشکل برخورد کرد می‌تواند فیلم را چندین بار ببینید و مشکلش برطرف شود، دومین حُسن کلاس مجازی این است که باعث شده اعتمادبه‌نفس دانش آموزان بالا برود درواقع دانش‌آموزان با ارسال صوت یا فیلمی که از خود هنگام پاسخگویی به سؤالات ارسال می‌کنند باعث می‌شود اعتمادبه‌نفسشان بالا برود و هر دانش‌آموز می‌داند که این فیلمی که ارسال می‌کند مادر و پدر دوستش هم می‌بیند بنابراین سعی می‌کند در هنگام پاسخگویی بیشتر دقت و تلاش کند.

مرادآبادی یادآور می‌شود: اگر ازنظر جسمی نیز در نظر بگیریم معلم و دانش‌آموز ازنظر چشم خیلی آسیب می‌بیند یک معلم روی گوشی کوچک باید تدریس کند، تکلیف و آزمون را بررسی کند، رفع اشکال دانش آموزان انجام دهد، برای معلم خیلی سخت است و ازنظر جسمی مخصوصاً ازلحاظ بینایی آسیب می‌بینند.

کندی سرعت اینترنت آموزش را مختل می‌کند

زهرا عابدینی، معلم پایه پنجم نیز خاطرنشان می‌کند: یکی از مشکلات کلاس مجازی این است که بچه‌ها سر ساعت مشخص در کلاس حاضر نمی‌شوند و گاهی اوقات یکی دیگر از اعضای خانواده به‌جای آن‌ها در کلاس حاضر می‌شود و همین امر باعث می‌شود که دانش آموزان به‌خوبی درس را یاد نگیرند.

وی اظهار می‌کند: یکی از مشکلات اساسی که همه معلم‌ها و دانش آموزان با آن روبه‌رو هستند کندی سرعت اینترنت است به‌طوری‌که در ارسال فیلم و فایل صوتی گاهی با مشکل روبه‌رو می‌شویم و چندین بار باید فایل را ارسال کنیم تا ارسال شود، از طرفی برای اینکه فیلم ارسال شود باید حجم آن کم باشد بنابراین به‌اجبار باید مطالب کوتاهی را در فیلم بیان کنیم از طرفی دانش آموزان فیلم‌های بلند را به‌صورت کامل نگاه نمی‌کنند.

این معلم یادآور می‌شود: درواقع در تدریس آنلاین معلم نمی‌تواند آنچه سر کلاس گفته می‌شود را به دانش آموزان منتقل کند چراکه در کلاس حضوری تسلط بیشتری بر روی زمان و نحوه تدریس داری، اما در کلاس آنلاین نمی‌توانی دانش‌آموز را به درس خواندن ترغیب کنی و به دانش‌آموز دسترسی نداری تنها می‌توانی از طریق تلفن و اولیا وضعیت دانش‌آموز را پیگیری کنی که نتیجه چندانی ندارد.

وی خاطرنشان می‌کند: از طرفی سرعت اینترنت در همه مناطق یکسان نیست بعضی مناطق سرعت به‌قدری پایین است که دانش‌آموز حتی یک ساعت برای باز کردن فیلم منتظر می‌ماند و هنگام پاسخگویی نسبت به همکلاسی‌هایش عقب می‌ماند؛ این امر باعث می‌شود که استرس و نگرانی دانش آموزان افزایش پیدا کند.

اینترنت شبکه شاد رایگان نیست

کریمی یکی از معلمان مدارس ابتدایی نیز در این خصوص بیان می‌کند: یک سال و نیم است که کرونا شیوع پیدا کرده و آموزش به‌صورت آنلاین رواج یافته است، آموزش‌وپرورش شبکه اجتماعی دانش‌آموزان «شاد» را راه‌اندازی کرد به این امید که در وضعیت کرونا آموزش دانش آموزان عقب نیفتد و شاد هم توانسته تا حدی این کار را انجام بدهد.

وی بیان می‌کند: اگرچه یک سال از تدریس مجازی می‌گذرد اما همچنان برخی از دانش آموزان در تهیه گوشی و تبلت مشکل‌ دارند و به آموزش آنلاین دسترسی پیدا نکردند، از طرفی گفته بودند که شبکه اینترنتی شاد رایگان است و هزینه‌ای ندارد اما در ظاهر این اتفاق نیفتاده است حتی زمانی که اینترنت وجود داشته باشد به حدی سرعت‌ پایین است که امکان ارسال فیلم و صوت وجود ندارد.

این معلم بیان می‌کند: درمجموع شاد توانسته تا حدی مشکل را رفع کند، اما کماکان مشکلات دانش آموزان پابرجا است، این مشکل در زمان برگزاری آزمون بیشتر دیده می‌شود، چراکه در برخی مناطق زمان ارسال فایل توسط معلم و دانلود تصاویر توسط دانش آموزان به‌قدری زمان‌بر است که معلم دیگر پاسخ را نمی‌پذیرد و همین امر باعث مشکلاتی می‌شود.

کریمی خاطرنشان می‌کند: در چنین وضعیتی باید دست‌به‌دست هم دیگر بدهیم تا از این بحران عبور کنیم و آموزش عقب نیفتد، اولیای دانش آموزان نیز با صبوری باید کنار ما باشند تا این روزهای تلخ را پشت سر بگذاریم.

به گزارش ایسنا، نداشتن گوشی تلفن همراه، عدم دسترسی به اینترنت پرسرعت، عدم همراهی دانش آموزان، عدم برقراری ارتباط مؤثر بین معلم و دانش آموزان ازجمله مشکلاتی است که از ابتدای آموزش آنلاین وجود داشته است و انتظار می‌رود مسئولان متولی امر در راستای حل این مشکلات قدم‌ بردارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.