• یکشنبه / ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۳:۵۹
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1400021208316
  • منبع : نمایندگی سمنان

ثبت ملی 37 اثر تاریخی و طبیعی استان سمنان

ثبت ملی 37 اثر تاریخی و طبیعی استان سمنان

ایسنا/سمنان معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: 37 اثر تاریخی، طبیعی و معنوی استان سمنان در سال گذشته در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

مصطفی یغمائیان به مناسبت قرار داشتن در آستانه هفته میراث‌فرهنگی و در گفت‌وگویی افزود: 11 اثر غیرمنقول تاریخی فرهنگی، 6 اثر منقول تاریخی فرهنگی، هشت اثر طبیعی، 10 اثر معنوی (ناملموس) و 2 حریم تاریخی استان در سال گذشته در فهرست ملی به ثبت رسیده است.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان یکی از اقدامات شاخص این معاونت را مرمت و سامان‌دهی آثار تاریخ عنوان کرد و گفت: بیش از 70 اثر تاریخی در سال گذشته و در سراسر استان مرمت و سامان‌دهی شد.

وی افزود: حفاظت، آماده‌سازی و مرمت پایگاه مجموعه تاریخی بسطام و خرقان با انجام مرمت آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی شامل محوطه‌سازی، جداره‌سازی تپه کولی خرقان، تقویت دیوارهای غربی آرامگاه و منار سلجوقی بسطام، تهیه طرح مطالعاتی و تقویت بستر منار سلجوقی با صرف 9 میلیارد ریال انجام شد.

یغمائیان با اشاره به سامان‌دهی و مرمت محوطه تپه حصار دامغان نیز بیان کرد: مرمت بدنه‌ها و بسترهای تاریخی، اجرای مسیر (چوبی)، اجرای کاه‌گل حفاظتی، اجرای نشانه‌های بتنی عرصه و حریم با صرف 20 میلیارد ریال اعتبار انجام شد.

او به مرمت و احیای کاروانسراهای استان سمنان اشاره کرد و گفت: بر این اساس، مرمت و احیای کاروانسراهای آهوان، بدشت، لاسجرد، قصر بهرام، عباس‌آباد و محمدآباد پل ابریشم انجام شد.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان، مرمت حمام چهارسوق شاهرود را از جمله اقدامات انجام شده توسط معاونت میراث‌فرهنگی استان سمنان اعلام کرد و افزود: مرمت بام، بندکشی دیوارها، پی‌بندی، کاه‌گل و سیم‌گل دیوارهای این بنای تاریخی با صرف 400 میلیون ریال اعتبار انجام شد.

یغمائیان گفت: مرمت و سامان‌دهی مجموعه تاریخی چشمه‌علی دامغان نیز با انجام محوطه‌سازی و اجرای سنگفرش، نورپردازی و اجرای قسمتی از مبلمان، تخریب و برچیدن الحاقات، اجرای کاه‌گل و سیم‌گل دیوارها با صرف 10 میلیارد ریال اعتبار انجام شد.

او به انعقاد قرارداد تهیه ضوابط اختصاصی بافت‌های تاریخی مهدی‌شهر، شهمیرزاد و روستای بیابانک اشاره کرد و افزود: مطالعات مستندنگاری کاروانسراهای تاریخی استان با صرف اعتباری بالغ‌بر 6 میلیارد ریال انجام شد.

یغمائیان اضافه کرد: «مرمت، سامان‌دهی و ترمیم موضعی بافت‌های تاریخی مجن، سمنان و روستای فرومد با اعتباری بیش از 6 میلیارد و 500 میلیون ریال انجام شد.

او از حفاظت و مرمت 130 شی‌ء تاریخی و 13 عدد نسخه خطی در استان و در سال گذشته خبر داد و اضافه کرد: «موزه یخچال قاطول در روستای قاطول گرمسار در سال گذشته راه‌اندازی شد و در همان سال تعداد 550 نفر بازدیدکننده داخلی داشته است.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: در سال گذشته بیش از 9 هزار نفر بازدیدکننده داخلی و بیش از 5 هزار نفر گردشگر خارجی از موزه‌های استان بازدید کردند.

استان سمنان دارای بیش از یک هزار و 147 اثر تاریخی شناسایی شده است و تاکنون بیش از 800 اثر تاریخی، طبیعی و معنوی این استان به ثبت ملی رسیده است.

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha