• یکشنبه / ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۴:۳۰
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 1400021208356
  • خبرنگار : 71505

مجوز شورا برای بهره برداری ازملک شهرداری توسط بنیاد فرهنگی امیر کبیر

مجوز شورا برای بهره برداری ازملک شهرداری توسط بنیاد فرهنگی امیر کبیر

اعضای شورای شهر تهران لایـحه شـهرداری درخصـوص «مجوز واگذاری حق‌ بهره‌برداری از یک ملک متعلق به شهرداری تهران به بنیاد فرهنگی امیرکبیر» پرداخته و آن را به تصویب رساندند.

به گزارش ایسنا، در دویست و نود یکمین جلسه علنی شورای شهر تهران، لایـحه شـهرداری در خصـوص مجوز واگذاری حق‌بهره‌برداری از یک ملک متعلق به شهرداری تهران به بنیاد فرهنگی امیر کبیر مورد بررسی قرار گرفت. در همین راستا محسن هاشمی به توضیح این لایحه پرداخت و گفت: آقای حسن حبیبی معاون اول ریاست جمهوری در دوره سازندگی و اصلاحات هدایای نفیسی دریافت کرده بودند و با توجه به علاقه به میراث فرهنگی، موارد فرهنگی و تاریخی کشور را جمع آوری کردند. پس از فوت ایشان بار نگهداری از این جمعه ارزشمند بر دوش همسر ایشان افتاد و ایشان سعی کردند این میراث را در انظار عمومی و مطالعات قرار دهند.

وی افزود: شهرداری در گذشته مکانی را در اختیار ایشان قرار داده بود که چون قدیمی بود مشکلات ساختاری داشت و لذا ایشان تقاضای تعویض مکان داشتند تا اینکه جایی نزدیک باغ فردوس را مدنظر قرار دادند که متعلق به شهرداری بود اما نیاز بازسازی داشت و این بازسازی هزینه بر بود. لذا خود ایشان پیگیری نموده و از طریق امکانات اجتماعی بانک پاسارگاد این بنا را بازسازی کردند تا این مجموعه در اختیار مردم قرار بگیرد.

وی ادامه داد: خوشبختانه شهرداری تهران لایحه‎‎ای در خصوص واگذاری حق بهره‎برداری این بنا را ارسال کرد که امروز آن را بررسی می‌کنیم.

زهرا صدراعظم نوری در مخالفت گفت: نکته اول اینکه لوایح شهرداری شامل املاکی ذیل بند ۶ ماده ۵۵ است هنوز در حال رفت و برگشت در شوراست، لطفا به این املاک رسیدگی کنید. اما نکته دوم اینکه مرحوم حبیبی از شخصیت های بزرگ کشور هستند و شهرداری اگر اقدامی در جهت تکریم ایشان و عرضه آثار ایشان به مردم انجام می‎دهد، کار خوب و لازمی است. اما در خصوص مجوز واگذاری در تبصره ۲ ماده واحده این عبارت (که در صورت استفاده انتفاعی از بخشی از ملک جدای از موضوع فعالیت، منتفع باید طبق ضوابط نسبت به حقوق شهرداری اقدام نماید) آمده است. به نظر من این عبارت خطرناک است.

مسجد جامعی نیز با بیان اینکه این مجموعه بسیار ارزشمند است ادامه داد: در ذهن مردم ایرانشناسی محدود به کتاب و مقاله است اما آقای حبیبی شکل جدیدی از ایرانشناسی را مطرح کرد و این آثار را جمع‎آوری نمود. مانند نقاشی‎های قهوه‎خانه‎ای و انواع فرش‎ها و نسخ خطی و... این بنا سرای محله بوده است و من پیشنهاد می‎کنم یک سرای محله هم در آنجا تاسیس شود.

محمد جواد حق‎شناس هم تاکید کرد: این اتفاقی ارزشمند است و از شهرداری سپاسگزاری می‎کنم که پیش‎قدم شد. این مجموعه یکی از مجموعه‎های ارزشمند تهران است و با امکانات شخصی و خانوادگی آقای حبیبی تهیه شده است که شامل ۳۰ هزار جلد کتاب و بیش از ۱۰۰ نسخه خطی و هزار فرش دست‎بافت و هزار قطعه هدایای ایشان و... است که ایشان در قالب بنیاد امیرکبیر وقف شهر تهران کرده است. همچنین از بانک پاسارگاد سپاسگزارم که حدود هشت میلیارد تومان از سرمایه اجتماعی خود را هزینه اجاره و بازسازی این بنا کرده است.

به گزارش ایسنا، در نهایت این لایحه با ۱۷ رای موافق به تصویب رسید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha