• دوشنبه / ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۴:۵۸
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1400021309111
  • خبرنگار : 71381

بسته اخبار سیاسی ۱۳ اردیبهشت

چارچوب اقدامات وزارت خارجه/بازتاب بیانات رهبری/آخرین اخبار انتخاباتی

چارچوب اقدامات وزارت خارجه/بازتاب بیانات رهبری/آخرین اخبار انتخاباتی

بازتاب بیانات مقام معظم رهبری در رسانه‌ها و مطبوعات خارجی/ حرکت وزارت خارجه بر اساس تعریف نهادهای بالادستی/ چالش‌های مهم انتخابات ریاست جمهوری/ درگذشت یک حقوقدان/ تکذیب بازپرداخت بدهی انگلیس به ایران از اخبار پربازدید امروز سرویس سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می آید.

به گزارش ایسنا، توضیحات سخنگوی وزارت امور خارجه درباره حرکت وزارت خارجه بر اساس تعریف نهادهای بالادستی در صدر اخبار پرمخاطب امروز قرار گرفت.

سعید خطیب زاده در نشست هفتگی خود با رسانه های داخلی و خارجی در پاسخ به پرسشی در ارتباط با روند مذاکرات وین و تأکید مقامات عالی رتبه کشورمان مبنی بر اینکه مذاکرات نباید فرسایشی شود و شروط ایران باید به طور کامل رعایت شود، گفت: وزارت خارجه مأموریت محور است و بر اساس مأموریتی که نهادهای بالادستی و تعریف مسیری که انجام می دهند حرکت می‌کند. در مذاکرات وین نیز در همین چارچوب حرکت می‌کنیم.

وی همچنین در مورد اخبار منتشر شده از سوی یکی از رسانه های منطقه مبنی بر اینکه قرار است در جریان مذاکرات وین هفت میلیارد دلار از دارایی های ایران آزاد شود و طرفین در این ارتباط توافق کردند، گفت: در خصوص آزادی منابع مالی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور سیاست ما همانی است که همیشه گفته‌ایم و اینکه همه این ها در یک جا باید آزاد شود.

همچنین سخنرانی روز یکشنبه مقام معظم رهبری به ویژه بخشی از آن که درباره اظهار نظر اخیر برخی مسئولان در حوزه سیاست خارجی ابراز تعجب و تاسف کردند، بازتاب گسترده‌ای را در رسانه‌ها و مطبوعات خارجی داشت.

متن کامل سخنرانی حضرت آیت الله خامنه ای خطاب به ملت ایران که همزمان با نوزدهمین روز از ماه مبارک رمضان انجام شد، را می‌توانید اینجا بخوانید.

همچنین قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی ضمن تشریح برنامه های گرامیداشت روز قدس، گفت: سخنرانی رهبر انقلاب در روز قدس خطاب به مردم ایران و جهان اسلام ساعت ۱۱ روز جمعه (روز قدس) به صورت زنده از شبکه های داخلی و برون مرزی پخش می شود. 

به گزارش ایسنا،‌ انتخابات و اخبار مربوط به آن هم از موضوعات پرخبر امروز بود که در همین رابطه ارزیابی رئیس فراکسیون نمایندگان اهل سنت مجلس از چالش های انتخابات ریاست جمهوری از پربازدیدها بود.

جلال محمودزاده خاطرنشان کرد که سه موضوع مهم مشارکت مردم، وضعیت اقتصادی تحریمی کشور و بیماری کرونا سه چالش انتخابات ۱۴۰۰ خواهد بود.

وی افزود: وضعیت اقتصادی و مشکلات آن باعث میشود تا شخصیت‌های مطرح که هنوز اعلام حضور نکرده‌اند، نگران خراب شدن سابقه سیاسی خود باشند چرا که می‌ترسند در حین عمل شکست بخورند. از طرف دیگر نگران مشارکت مردم هستند و نمی‌خواهند سکان ریاست جمهوری را با آراء کم به دست بیاورند. شیوع بیماری کرونا نیز که به خودی خود روی مشارکت مردمی تأثیرگذار خواهد بود.

مدیرکل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری تهران هم خبرداد که تاکنون بر اساس مکاتبات انجام شده انتخابات اخذ رای و شمارش آراء در تهران الکترونیکی نخواهد بود و از ۲۵ فرآیند انتخابات ۲۳ فرایند به صورت اکترونیک و ۲ فرآیند اخذ رای و شمارش آراء به صورت دستی انجام می شود.

همچنین رئیس ستاد امنیت انتخابات استان تهران گفت: جلسات کمیته امنیتی انتخابات برگزار و تمهیدات لازم در فرمانداری ها اندیشیده شده و در حال حاضر دغدغه‌ای در زمینه برگزاری انتخابات در استان تهران وجود ندارد و مشکل خاصی دیده نمی‌شود.

دیگر اخبار مرتبط را در لینک های زیر بخوانید.

جدیدترین مصوبات کمیسیون ماده۱۰ احزاب

مشکلات اقتصادی در کوتاه مدت حل نمی شود

روسای قوای مقننه و قضاییه وارد عرصه انتخابات نشوند

***

تکذیب گزارش‌ها مبنی بر آزادی یک زندانی دو تابعیتی در ازای پرداخت بدهی لندن به ایران از اخبار مورد توجه مخاطبان بود.

یک مقام دفتر وزارت امورخارجه انگلیس خبر منتشر شده مبنی بر اینکه قرار است به زودی نازنین زاغری، زندانی امنیتی در ایران در ازای پرداخت بدهی لندن به تهران آزاد شود را رد کرد.

شبکه خبری المیادین روز یکشنبه در گزارشی مدعی شد که ایران و آمریکا توافق کرده‌اند که برخی زندانیان خود را مبادله کنند و بخشی از دارایی‌های بلوکه شده ایران نیز آزاد شود. این شبکه همچنین گزارش داد که یک شهروند دوتابعیتی ایرانی -انگلیسی هم در ازای پرداخت بدهی لندن به تهران در ارتباط با قرارداد فروش تانک های چیفتن آزاد خواهد شد.

خبر درگذشت دکتر منصور رحمدل - حقوقدان (استاد حقوق جزا و جرم‌شناسی و وکیل پایه یک دادگستری) هم از پربازدیدهای بامداد امروز بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha