• سه‌شنبه / ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۰۰:۴۴
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 1400021409320
  • خبرنگار : 71442

نقدی جدی بر سریال های رمضان ۱۴۰۰/ما واقعا چه می سازیم؟!

نقدی جدی بر سریال های رمضان ۱۴۰۰/ما واقعا چه می سازیم؟!

«شب های رمضان هر شبکه را که برای تماشای سریال باز می کنی مثلث عشقی، احضار روح، شخصیت های فضول و آدم های بددهن را می بینی که همه به هم دروغ می گویند و با هم دشمن اند! اگر این سریال ها آینه ی تمام نمای جامعه است، خب ما خیلی افتضاحیم! اصلا به فرض که اینگونه باشد؛ تلویزیون یا رسانه، رمان یا ادبیات این که چه هست را نباید نشان دهد، این که چه باید باشد را باید نشان دهد.»

جملات بالا بخشی از گفته های علی خودسیانی ـ نویسنده و کارگردان تلویزیون ـ است که در گفت و گویی با ایسنا و در نقد سریال های ماه رمضان عنوان شده است.

او که تجربه همکاری با کارگردان هایی مثل حسن فتحی، بیژن بیرنگ، شاپور قریب، داریوش فرهنگ و محمد رحمانیان را در مقام نویسنده مجموعه های تلویزیونی دارد، درباره خروجی سریال‌های رمضان ۱۴۰۰، معتقد است که این سریال‌ها نسبت به سال‌های گذشته از سطح کیفی نازلی برخوردارند.

خودسیانی ادامه می دهد: یک زمان ما شکایت می کردیم که چرا مخاطبان تلویزیونِ ما به سمت سریال های ترکیه ای ترغیب می شوند، سریال هایی که بدآموزی دارند و بحث خیانت و روابط چند جانبه در آنها رواج دارد. بعد به جای اینکه برویم سریال های جذاب تر بسازیم، عملا سوژه ها و موقعیت های سریال های ترکیه ای و به مراتب بدتر از آن را به مخاطب دادیم. در هر سریالی که می بینیم، همه به هم دروغ می گویند و با هم دشمن هستند.

مثلث عشقی، احضار روح، شخصیت های فضول و ...

این نویسنده تصریح می کند: مخاطب در شب های مناسبتی، تلویزیون را که باز می کند، در هر شبکه یک مثلث عشقی می بیند. طرف مرده است و بقیه دنبال جنازه می دوند. بعد یک دفعه در یک قسمت به دنبال این هستند که با آن روح حرف بزنند. بدتر از آن، آن روح ارزش نگاه کردن ندارد! اغلب شخصیت ها غیرجذاب هستند، آدم های مسن بد دهن و بی تربیت! همه شخصیت ها فضول! ما واقعا چه می سازیم؟! به جای اینکه حداقل یکسری بازیگر درست و حسابی در این ایام ببینیم که شخصیت های درستی را ایفا می کنند.

کاراکترهای «یاور» به جای دیالوگ، شعار می دهند

او در همین زمینه با اشاره به خروجی نه چندان باورپذیر سریال «یاور»، با اعتقاد بر اینکه سعید مطلبی (نویسنده یاور) از نویسندگان قَدَر تلویزیون است، در عین حال خاطرنشان می کند: آقای مطلبی قبل از انقلاب فیلمنامه می نوشتند، بعد از انقلاب هم با اسم های مستعار می نوشتند و بعد دوباره کارهایی مثل «ستایش» را چندین سال نوشتند. ایشان نویسنده ای نیست که دیالوگ نشناسد. جای تعجب است اغلب دیاگوگ ها در این سریال شعاری است. کاراکترها به جای دیالوگ، شعار می گویند. اگر دهه ی ۶۰ این سریال را می ساختند مردم می گفتند انقدر شعار ندهید. نمی دانم حالا چرا به اینجا رسیده ایم؟

سریال یاور

ترس و لرزی از جنس ساخت «احضار»

خودسیانی با اشاره به محتوای سریال رمضانی «احضار» و سطح کیفی آن در گونه ماورا و معرفتی، اظهار می کند: کسانی که در صدر نشسته اند، مثل مدیران، تاثیرگذارند. آن زمان که ساخت چنین سریال هایی آغاز شد، خیلی ها نسبت به ساخت چنین سریال هایی (گونه ماورا) اعتراض می کردند. همین حالا هم سازندگان «احضار» دست و پا شکسته جلو آمده اند و دغدغه توجیه کردن دارند؛ اینکه برای مثال توضیح بدهند احضار روح شرعا درست است یا نه. احساسم این است که عوامل و مدیران رسانه با ترس و لرز جلو آمده اند تا مبادا کسی اعتراض کند. به همین دلیل مدام باید توجیه کنند؛ بنابراین در کار هم به جای اینکه نمایش ببینیم آدم ها را می بینیم که فقط رفتارهایشان را توجیه می کنند.

اشکال کار از فیلمنامه ها نیست

این فیلمنامه نویس با بیان اینکه ضعف فیلمنامه را در مجموعه های تلویزیونی قبول ندارد، در این زمینه تصریح می کند: هیچ کدام از فیلمنامه نویس ها، نویسندگان تازه به دوران رسیده ای نیستند. حداقل اگر نویسنده ها، تازه کار باشند، کارگردان و تهیه کننده سریال ها افراد قَدَری هستند که سال های سال، تجربه پشت کار بوده است. اما نمی دانم این چه اتفاقی است که می افتد؟ این سریال ها را مخاطب وقتی می بیند، احساس بلاتکلیفی می کند.

او علت اصلی نزول کیفیت سریال های رمضان را متوجه مدیران رسانه می داند و می گوید: نه نویسنده و نه کارگردان و تهیه کننده در خروجی کار مقصر نیستند. اینها مجبورند هر چه که مدیران می گویند را دیکته کنند. من همین حالا نگارش فیلمنامه ای را در دست دارم، آنقدر نظر می دهند که آدم می گوید فقط کار تمام شود و مهم نیست خروجی چه باشد.

فیلمنامه های فوق العاده ای که پشت درهای صداوسیما می مانند

نویسنده سریال «مرز خوشبختی» در بخش دیگری از گفت و گوی خود با ایسنا یادآور می شود: انگار مسئولان تلویزیون نمی دانند این مناسبت ها چه زمانی است. دو ـ سه ماه مانده به ایام رمضان کار را به سازندگان نورچشمی می دهند که از پس کار هم برنمی آیند. در حالی که اطمینان دارم چندین طرح فوق العاده مناسبتی پشت درهای سازمان صداوسیما مانده اند. آخر هم اعلام می شود، ۸۰ درصد رضایتمندی داشته ایم؛ نمی دانم چگونه این میزان رضایتمندی را محاسبه می کنند.

«احضار» دست و پا شکسته

خودسیانی سپس در نقد مجموعه «احضار» به کارگردانی علیرضا افخمی چنین مطرح می کند: آقای افخمی سال ها پیش در سازمان صداوسیما به عنوان ناظر کیفی حضور داشتند و همزمان هم کار می کردند. متن هایی هم که آن موقع نوشته می شد، کمی جسورانه تر بود. اما مجموعه «احضار» به نظر می رسد دست و پا شکسته جلو رفته است، وگرنه ایشان کارگردان باتجربه ای هستند و فردی که ۲۰ سال ناظر کیفی باشد و سال های سال کار مناسبتی برای تلویزیون تولید کند، فیلمنامه خوب را می شناسد، به خوبی هم تشخیص می دهد که فیلمنامه خوب یا بد چه ویژگی هایی دارد. به نظر می رسد همین طوری گفته شده است که کار تولید شود و فرصتی هم نبوده که فیلمنامه بازنویسی شود.

صحنه هایی از سریال احضار

ما سریال را می سازیم، مهم نیست مخاطب راضی است یا خیر

نویسنده سریال های «نوعی دیگر» و «دنیای شیرین دریا» (به کارگردانی بهروز بقایی در دهه ۷۰) تصریح می کند: به اینجا رسیده ایم که سازندگان فقط کار را می سازند تا پولشان را بگیرند و مهم نیست کار چگونه از آب درآمده است. متاسفانه الان اغلب سازندگان سریال های تلویزیون تبدیل به مرده شور شده اند که برایشان مهم نیست، مرده ها به بهشت می روند یا جهنم؛ می گویند کار خودمان را انجام می دهیم. ما سریالمان را می سازیم و پولمان را می گیریم اینکه مخاطب راضی باشد یا نه مهم نیست. چرا؟ چون خیالشان راحت است که دوباره سال آینده همین بازار را دارند. سالی یک سریال هم بسازند مخارج همه ی زندگی و سفر و ... را هم درمی آورند. مخاطب اهمیت چندانی ندارد.

امسال دریغ از هر سال دیگر

علی خودسیانی در پایان با بیان اینکه رمضان امسال تلویزیون دریغ از هر سال دیگر به ساخت چنین سریال هایی اقدام کرده است، عنوان می کند: من اگر به جای رئیس سازمان صداوسیما بودم، گروه فیلم و سریال را یا یک خانه تکانی اساسی می کردم و افراد جدید می آوردم و یا اینکه کلا این بخش را تعطیل می کردم. اگر یک هزارم هزینه هایی که برای ساخت این سریال ها صرف می شود را حداقل صرف دوبله سریال های خوب و به درد بخور کنند، وضعیت بهتر خواهد بود. الان تمام شبکه های خارجی مملو از سریال های عجیب و غریب و جذاب است. اینجا هم که کپی رایت ندارد، حداقل ۱۰ سریال به درد بخور در تلویزیون می بینیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۴ ۰۱:۱۸

نویسنده محترم فقط خواسته مخالفت کند اون هم به خاطر اینکه چرت خودش نیست.یه جا میگه نویسنده فیلمنامه ها آدم های قدری هستند و در جای دیگه میگه نور چشمی و....

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۴ ۰۳:۵۴

سریالهای فوق بدون اشکال نیستندامامهم اینستکه واقعاآموزش غیرمستقیم میدهندوبقول شاعرادب ازکه آموختی ازبی ادبان.سرگذشت ورفتارهادرسریالهاباعث پندآموزی میشوندوارفرهنگ وطنی که هستندموثرواقع میشوندتابخواهیم باوارداتیهامردم راهم آموزش دهیم وهم سرگرمی متناسب باایام ویژه ماه رمضان که گوینده این موضوع راظاهرامدنظرقرارنداده وانتقادش خیلی موجه نیست.14/2/1400

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۴ ۰۹:۲۷

یادش بخیر خانه بدوش و ترش و شیرین

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۴ ۱۱:۴۶

این سریال ها توهین به شعور مخاطب هست.....یادش بخیر قدیما وقتی سریالای ماه رمضان شروع میشد از پای تلویزیون تکون نمیخوردیم.....حالا هیچکدومشو نمیشه تحمل کرد حتی یک ثانیه

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۴ ۱۲:۱۵

سریالها واقعا افتضاحه... من نمیدونم انگار پشتش هیچ فکری نیست.. به شعور مخاطب توهین میکنند... سریال یاور واقعا مسخره است... به نظرم یه کارگردان آماتور فیلم بهتری میتونست بسازه... افتضاحه واقعا.. تلویزیون هم هر چی کارگردان درجه یک بود همه رو فراری داده، اینایی هم که مونده صرفا فقط برای کسب درآمد فیلم میسازند و دریغ از یه اپسیلن احترام به مخاطب...توی فیلم یاور هم هیچ پروتکلی رعایت نشده، تو مسجد و رستوران ملت توهم توهم بدون ماسک نشستند

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۴ ۱۳:۳۱

از سال ۹۰ به بعد سریااهای ماه رمضان خیلی مزخرف شده مخصوصا این یکی دوسال که افتضاح افتضاح

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۴ ۱۶:۲۱

احضارخوبه

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۴ ۱۹:۱۷

این سریال‌ها رو فقط برای پول تبلیغات می‌سازند و به محتوایش اهمیتی نمیدهند

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۶ ۱۲:۴۹

مگر کسی نگاه میکند ، تلویزیون شده مصداق خود گویم و خود خندم،و مخصوص کهنسالان خانه نشین و عده ای روستایی از همه جا بیخبر یا افرادی بسیار پاستوریزه ای که هنوز دربرابر فضای مجازی و ماهواره مقاومت میکنند غافل از اینکه بدآموزیهای این سریالها از سریالهای ترکی بیشتر است. خوب مگر اینها خودشان چند درصد جامعه اند که ۸۰درصدشان راضیند؟

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۷ ۰۱:۰۹

تو سریال احضار چند قسمت احضار روح گذاشتند که بی قائده در محیط زندگان وارد می شود و بدون اینکه پیام مثبتی برای مخاطب داشته باشد سریال را به یک بازی بچگانه بین دو سه عاشق تبدیل کرده که در جای خودش برای نسل جوان ایجاد توهم و برداشت غلط مرگ و برزخ و آخرت و شاید قیامت نماید

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۷ ۰۴:۳۳

از نظر من سریال ماه رمضان های امسال خیلی هم خوبه لطفا شایعه پراکنی نکنید منظورم این نیست که به نویسنده ی محترم توهین کنم فقط نظر خودم را گفتم و لطفا اینقدر نگید سریال های ماه رمضانی ۱۴۰۰ یعنی امسال خوبه یا بد خوب هرکی سلیقه و عقیده ی خودش را دارد ما نمی توانیم به عقاید و سلیقه ی دیگران توهین کنم میتوانم عرض کنم و بگویم که این نقد کمی توهین آمیز بوده

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۸ ۰۰:۱۴

خب شما فیلم درست حسابی ندیدی تو کل زندگیتون . برید یه چنتا فیلم امریکایی تو همین ژانر ماورا طبیعی ببینید بعد بگید خوبه یا نه

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۷ ۰۸:۱۵

سریال ها پر شده از شخصیتهای منفی و بد انگار تو جامعه ایران یه چیز عادیه بد بودن بد که نیست خوب هم هست کسی اعتراض نمی کنه برای من که بیست و پنج سال ایران نیستم جامعه ایران رو پر از دروغ، تهمت،قضاوت، دور زدن و کلک می بینم واقعا این جوریه چون تو هیچ کدام نه بد میدونند نه راه چاهی

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۷ ۲۰:۰۲

هی یاداون قدیمابخیرفیلمای ماه رمضون واقعاقشنگودیدنی بودن مث خانه ب دوش.. متهم گریخت..اغما.. اویک فرشته بودفقط اینابقیه دیگه وقت تلف کنه واقعا

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۸ ۱۹:۳۰

نزول برنامه های صدا و سیما در این چند سال اخیر در ماه رمضان امسال نمود بیشتری پیدا کرده است علی عسگری چه کردی با صدا و سیما ؟!

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۹ ۱۲:۴۹

نتیجه انتصابات فامیلی و نبود نظارت دقیق و اینکه آقای علی عسگری مستحضر به پشتیبانی مقامات عالیه حاکمه هستند نتیجه ش میشه همين آش و همين کاسه،اصلا نظر مخاطب کیلویی چند؟؟ همين که یه اقلیت حاکم خوششون بیاد کافیه

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۳ ۲۳:۳۸

حیف بودجه که واسه ساخت این سریالا مصرف میشه