• سه‌شنبه / ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۱:۲۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400021409471
  • خبرنگار : 71475

درخواست مجدد لیبی از ترکیه برای خروج نیروها و پاسخ چاووش‌اوغلو به آن

درخواست مجدد لیبی از ترکیه برای خروج نیروها و پاسخ چاووش‌اوغلو به آن

وزیر امور خارجه لیبی، ترکیه را به همکاری در زمینه اجرای توافق آتش‌بس و نتایج کنفرانس برلین، از جمله اخراج نیروهای خارجی و مزدوران از سرزمین‌های لیبی درجهت حمایت از حاکمیت این کشور دعوت کرد.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم، اظهارات نجلا المنقوش، وزیر خارجه لیبی در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک روز دوشنبه با مولود چاووش‌اوغلو، همتای ترکیه‌ای خود در طرابلس، پایتخت لیبی بیان شد.

او بار دیگر خواستار خروج نیروهای بیگانه و مزدور از خاک کشورش همزمان با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات طی سال جاری میلادی شد.

وزیر امور خارجه لیبی با قدردانی از حمایت ترکیه از بخش بهداشت و درمان کشورش در مقابله با کرونا، بر تمایل دولت وحدت ملی به ایجاد روابط متمایز با ترکیه در راستای منافع دو کشور تأکید کرد.

در همین راستا، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه با بیان اینکه آنکارا برای تحقق ثبات و امنیت در این کشور آفریقای شمالی تلاش می‌کند، بر اهتمام کشور خود به وحدت، استقلال و حاکمیت لیبی تاکید کرد.

وی در جریان کنفرانس مطبوعاتی گفت، هدف از سفر هیئت عالی‌رتبه ترکیه به لیبی تجدید حمایت از شورای ریاستی لیبی و دولت وحدت ملی است.

وزیر خارجه ترکیه گفت: حمایت ما از لیبی در چارچوب همکاری‌های نظامی و امنیتی مانع از جنگ شد و زمینه را برای آتش‌بس دائمی فراهم کرد.

چاووش‌اوغلو ادامه داد: برخی مخالف حضور ترکیه در لیبی هستند، اما ما تاکید می‌کنیم که به سمت یک اقدام ملموس در این زمینه پیش می‌رویم.

وی تصریح کرد: ما یادداشت تفاهم دریایی، ترسیم مرزها، همکاری اقتصادی و سرمایه گذاری‌های ترکیه در لیبی را بررسی کردیم.

وزیر امور خارجه ترکیه گفت: ما با برگزاری جلسه‌ای جهت ترتیب دومین نشست شورای عالی‌ استراتژیک و نشست همکاری اقتصادی مشترک توافق کردیم.

چاووش‌اوغلو همچنین تصریح کرد: نیروهای ترکیه به عنوان بخشی از توافق آموزش به لیبی رفته‌اند؛ توافقی که با دولت سابق لیبی حاصل شده بود.

او اضافه کرد: کسانی هستند که حضور قانونی ما را با گروه‌های مزدور خارجی که فقط برای پول در لیبی می‌جنگند، یکسان و برابر می‌دانند.

چاووش‌اوغلو و المنفی در طرابلس دیدار کردند

همچنین خبرگزاری آناتولی گزارش داد، مولود چاووش‌اوغلو و هیئت همراه وی که برای انجام برخی دیدارهای رسمی در طرابلس به سر می‌برند؛ با محمد یونس المنفی، رئیس شورای ریاستی لیبی دیدار و گفت‌وگو کردند.

چاووش‌اوغلو با انتشار پیامی در توئیتر از دیدار با عبدالله اللافی و موسی القونی، معاونان رئیس شورای لیبی خبر داد.

وی در این پیام توئیتری ضمن تاکید بر حمایت از شورای ریاستی لیبی، تصریح کرد: مشارکت استراتژیک‌مان در همه زمینه‌ها از جمله دفاعی، امنیتی، تجارت و انرژی توسعه خواهد یافت. همچنان در کنار خواهران و برادران لیبیایی‌مان خواهیم ایستاد.

وزیر امور خارجه ترکیه همچنین با یان کوبیس، نماینده ویژه سازمان ملل در امور لیبی دیدار کرد.

وی در توئیتر خود محور این دیدار را بررسی آخرین تحولات لیبی و تاکید بر حمایت مقتدرانه از روند سیاسی اعلام کرد.

دیدار وزیر دفاع ترکیه و نخست وزیر لیبی در طرابلس

همچنین، خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه و عبدالحمید دبیبه، نخست وزیر لیبی در شهر طرابلس این کشور دیدار و گفت‌وگو کردند.

در این دیدار که در پشت درهای بسته و بدون حضور خبرنگاران برگزار شد، ارتشبد یاشار گولر رئیس ستاد مشترک ارتش، هاکان فیدان رئیس سازمان اطلاعات ترکیه «میت» نیز حضور پیدا کردند.

بر اساس این گزارش، یک هیئت بلندپایه ترکیه‌ای، متشکل از مولود چاووش‌اوغلو، خلوصی آکار و هاکان فیدان، رئیس سازمان اطلاعات برای بحث در مورد روابط دوجانبه و تبادل نظر پیرامون مسائل منطقه به لیبی سفر کرده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۴ ۱۷:۱۷

لیبی از ترکیه برای خارج کردن نیروهای خارجی کمک خواسته نه اینکه نیروهای ترکیه خارج شود . چون ارتس ترکیه به درخواست لیبی انجاست.

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۵ ۱۰:۱۳

ترکیه خودش اشغالگر هستش اونم مثل بقیه باید خاک لیبی رو ترک کنه موندن ترکیه برای منافع لیبی نیست اینوهمه میدونن اردوغان میخواد منابع لیبی روغارت کنه

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۵ ۱۰:۲۳

دقیقا

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۵ ۱۱:۲۴

در تریبون مطبوعاتی نماینده لیبی از نماینده ترکیه خواست مزدوران سوری را از آنجا خارج کند توصیه میکنم شما هم إن برنامه را ببینید فعلا نسخه اردوغان را در شمال آفریقا پیچیدند که جای تبریک به ملت ترکیه دارد!!!

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۵ ۱۲:۴۳

مطمئنی

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۵ ۱۳:۴۰

دقیقا"

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۵ ۱۲:۲۴

هرجا جنگ و جنایتی رخ بده یک پای نوادگان مغول وسطه

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۵ ۲۳:۳۱

خواستی تو هم نظر بدی تو کی هستی نوه ی کدوم مغولی حالا خوبه تخم اونا تو خونه تو هم هست وگرنه چرت نمیگفتی

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۶ ۰۰:۱۹

تو یک انگلیسی تمام معنا هستی

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۵ ۱۲:۲۸

این ترکیه هم برای ایجاد مجدد امپراطوری عثمانی در 10 سال اخیر به یک کشور استعمارگر تبدیل شده و در حال حاضر در حدود 10 کشور از قبیل لیبی و عراق و سوریه و.... حضور نظامی دارد و حتی اگر ایران هم از موضع ضعف برخورد کند با ایران هم همین‌گونه رفتار خواهد کرد

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۵ ۱۵:۰۳

عدالت ترکها توتاریخ برای همه ثابت شده است شما نگران نباشید اگر نگرانی دارید ار روسها انگلیسیها و چینیها باشد چدن برادر به برادر ظلم نمیکند این بدانید انمالمومنین آخوه تمام مسلمانان باهم برادرند

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۵ ۱۴:۵۴

یک عده از همه چیز بی خبر فقط عقده قدرت ترکیه رانمیتابند واین را نمیدانند که ترکیه یک کشور قدرتمند از هر لحاظ هم از لحاظ اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و سیاسی هستش به هر جا رفته موفق شده شما جاهلانه هر حرف وتوهینی به مقامات ترکیه انجام بدهید دونیا میگذرد

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۰ ۰۱:۴۹

از خدا بی خبر ارتش ترکیه است که خانه مردم بیگناه را در شمال سوریه با سلاحهای آمریکایی اسرائیلی واین اواخر روسی ویران کرد تروریست‌های سنی را سازمان دادو تسلیح کرد دهها شهرو صدها روستا را چند سال قبل در ترکیه نابود کرد وچه فایده بنویسم شما به این توحش افتخار میکنی وقتی روس‌ها چنگ و دندان نشان دادند ارتش قهرمانتان در سوراخ موش جا نمیشد

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۵ ۱۴:۵۷

خودتان را نکشیده یک کشور ابرقدرت مثل ترکیه همیشه به نفع ایران میباشد چون هم برادر وهم مسلمان میباشند

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۵ ۱۵:۰۴

ایسنا تو مفسدترین خبرگزاری در طول تاریخ هستی

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۵ ۱۵:۲۲

زنده باد ترکیه

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۵ ۱۵:۲۷

ترکیه ای ها بدتر از رژیم صهیونیستی هستند اونا رو باید به چشم تروریست منطقه ای وتهدید ایران ودوستان ایران ببینیم وباید سرکوب بشه هیمنه شون تاگستاخ تر از این نشن

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۵ ۱۵:۳۹

چرا گزینشی نظرات را نشر میدهید بقیه نظرت را چرا انتشار نمیدهید این است بی طرفی ومنطق مطبوعاتی شما به به

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۵ ۱۵:۴۲

لیبی بعد از سرهنگ معمر قذافی بزرگ مرد دیگر رنگ خوشی را نخواهد دید. مردم خائن و نمک نشناس سزاوار بدتر از اینند. رهبری داشتند که شاه شاهان آفریقا و سلطان اعراب بود.

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۵ ۱۸:۰۴

چرا تیتر خبر دابه دلخواه خودتان برعکس خبر منتشر شده و واقعیت نوشتید!!؟

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۵ ۱۸:۵۱

دقیقا

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۵ ۱۹:۱۵

اخه به ماچه. یک خبری بود که اصلا به ایرانیها ربطی ندارد. چقدر ما فضولیم. جالبه دوستان نظرهم نظر میدهند ان هم براساس احساس خود

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۵ ۲۲:۳۴

جانم فدای اردوغان جانم فدای اردوغان رهبر مسلمانان جهان مرجع تقلید من اردوغان بگه همین الان جانم فدایش ای مرد خدا ای یار حضرت محمد ای تنها امید مسلمانان ای اردوغان بزرگ تو ارمنی ها رو از خاک آذربایجان بیرون کردی بینی طرفداران ارمنی رو زمین مالیدی اذت کینه دارن تو ماکرون لعنتی که به حضرت محمد توهین کرده بود جوابش رو دادی تو همیشه راه قرآن رو رفتی و شهید شدن در راه تو آرزوی من است و آرزوی مسلمانان واقعی

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۵ ۲۳:۵۵

ما تورکان ایران خصوصا آذربایجان حمایت همه جانبه از برادران ترک خود در ترکیه را اعلام میکنیم!!!یاشاسین تورکیه,یاشاسین ایران,یاشاسین بوتون آذربایجان

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۶ ۰۲:۰۰

دقیقا کار ایران روسیه و آمریکا را انجام میده آفرین