• چهارشنبه / ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۰۸:۱۵
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1400021509774
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

تازه‌های کتاب؛

محله به محله با اصفهان

محله به محله با اصفهان

ایسنا/اصفهان دومین جلد از کتاب «نگین اصفهان» که به‌تازگی، به قلم محمدحسین ریاحی منتشرشده، به معرفی محله‌های تاریخی سنبلستان، سرچشمه، شهشهان و محله‌های پیرامون آن اختصاص دارد.

محمدحسین ریاحی، اصفهان شناس و پژوهشگر به ایسنا می‌گوید: اصفهان محله‌های مختلف و متعددی دارد که اجزای آن بیانگر تاریخ، فرهنگ و تمدن این شهر است. به همین دلیل تصمیم گرفتم این محلات را جداگانه معرفی کنم و کار را نیز با محلاتی شروع کردم که نقش مؤثر و درخشانی در شهر داشته‌اند.

او ادامه می‌دهد: نخستین جلد از کتاب «نگین اصفهان» به معرفی محله «نقش‌جهان» و شخصیت‌های تأثیرگذار آن به‌علاوۀ آثار هنر معماری و هنرمندان این محله اختصاص داشت و در جلد دوم نیز، تبیین تاریخ نهفته در محلات کهنی مثل محله «سرچشمه»، «شهشهان»، «سنبلستان» و محله‌های پیرامون آن را مورد بررسی قرار داده‌ام.

به باور ریاحی، محله‌ها، اجزای مهم تاریخ و سرگذشت شهر اصفهان در ادوار مختلف‌اند و با بررسی آن‌ها بخش‌هایی از تاریخی که شاید برای مردم چندان محسوس و ملموس نباشد و تنها از ورای ژرف‌نگری نقاب از رخ می‌کشد، پیش دیدگان همه پدیدار می‌شود.

این پژوهشگر خاطر نشان می‌کند که اصفهان منحصر به یک محله یا فضای تاریخی نیست و سرگذشتی دارد که تنها با دنبال کردن کوچه‌پس‌کوچه‌ها و مزارها و مساجد و میدان‌ها و بقعه‌ها و حمام‌ها می‌توان با آن آشنا شد.

ریاحی، تلاش کرده تا در جلد دوم کتاب «نگین اصفهان» آثار و بناها و دیگر اجزای امروز محله‌های شهر را نیز مورد توجه قرار بدهد چرا که معتقد است در گذشته، در حق این محله‌ها کوتاهی شده و امروز نیز گاه متروک و غیر معمور به حال خود رها شده‌اند، با این وجود هنوز هم می‌توان مباهات کرد که این محله‌ها زمینه‌ساز تحولات بزرگ تاریخی در ایران و اصفهان بوده‌اند.

او می‌گوید: ما باید میراث‌های محله را برای نسل‌های آتی حفظ کنیم و یکی از اهداف ما برای تدوین کتاب «نگین اصفهان»، تلاش برای آگاه کردن مردم از اهمیت محله است بلکه از این طریق بتوانیم بناهای باقیمانده را از گزند خطاهای انسانی در امان نگه‌داریم.

این اصفهان شناس، در پاسخ به سؤال ایسنا مبنی بر اینکه در حال حاضر آثار با ارزش محله‌هایی که در جلد یکم و دوم «نگین اصفهان» مورد بررسی قرار داده‌اید در چه وضعیتی قرار دارند؟ توضیح می‌دهد: متأسفانه بخش قابل‌توجهی از آثار با ارزش موجود در محله‌ها، به خاطر بی‌توجهی ازدست‌رفته است و انتظار می‌رود که اداره کل میراث فرهنگی اصفهان و دیگر سازمان‌ها و نهادهای مرتبط و متولی، با بهره‌گیری از مشورت کارشناسان و صاحب‌نظران، دست به یک اقدام جمعی، همگانی و هماهنگ بزنند و جلوی این تخریب‌های روزافزون را بگیرند تا بتوانند به حفظ هویت و به‌تبع آن توسعه بعد گردشگری هم کمک کنند.

ریاحی، با تشکر از حمایت امور فرهنگی شهرداری منطقه سه اصفهان برای چاپ جلد دوم «نگین اصفهان»، ابراز امیدواری می‌کند این تلاش‌ها و حمایت‌ها، استمرار پیدا کند تا دیگر بافت‌ها و محله‌های تأثیرگذار شهر اصفهان نیز در قالب جلدهای بعدی این کتاب، به مردم معرفی شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha