• چهارشنبه / ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۱:۲۴
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400021510007
  • خبرنگار : 71496

چالش‌های امنیتی آفریقا موضوعات سفر رئیس جمهور اریتره به خارطوم

چالش‌های امنیتی آفریقا موضوعات سفر رئیس جمهور اریتره به خارطوم

عبد الفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیت انتقالی سودان با ایسایاس آفورکی، رئیس جمهور اریتره دیدار و درباره روابط دوجانبه اریتره و سودان و مسایل منطقه گفتگو کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، دو طرف در این دیدار بر لزوم رسیدگی به مسایل مورد اهتمام منطقه از راه گفتگو و مذاکره تقویت روابط سودان-اریتره در راستای منافع مشترک دو ملت تاکید کردند.

شورای حاکمیت انتقالی سودان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که آفورکی روز سه‌شنبه در کاخ ریاست جمهوری سودان واقع در خارطوم مذاکرات رسمی با مقامات سودانی داشته است.

آفورکی روز سه‌شنبه برای سفری دو روزه که از قبل اعلام نشده بود، وارد خارطوم شد.

او قرار است در آنجا با محمد حمدان دقلو، معاون رئیس شورای حاکمیت انتقالی سودان نیز  دیدار کند.

پس از آنکه سودان، اریتره را به همراهی با نیروهای اتیوپیایی در تعرض به خاک این کشور متهم کرد، اریتره داشتن هر گونه ارتباطی با تنش‌ها در مرزهای شرقی سودان-اتیوپی را تکذیب کرد.

از زمان برکناری عمر البشیر از قدرت طی یک انقلاب مردمی و تشکیل اولیت دولت مدنی انتقالی در سودان، روابط اسمره و خارطوم به شکل چشمگیری به یکدیگر نزدیک شده‌اند.

برخی کارشناسان درباره علت این سفر اظهار کردند: اسمره متوجه شد در صورتی که تنش‌ها میان اتیوپی و سودان درباره مرزهای منطقه الفشقه که نوامبر گذشته آغاز شدند، از این بیشتر شوند، احتمالا خطرات بزرگی برای آن اریتره ایجاد می‌کنند.

برخی طرف‌ها کشور اریتره را به تشدید این بحران و جانبداری از اتیوپی چه با حمایت مستقیم از گروه‌های امهرا و چه با افزودن بر آتش درگیری‌های داخلی اقلیم تیگرای و در نتیجه افزایش مهاجرت آوارگان اتیوپیایی به داخل خاک سودان متهم می‌کنند.

عادل محمد ابراهیم، پژوهشگر مسایل آفریقا در گفتگو با شبکه خبری اسکای نیوز عربی تاکید کرد: سفر رئیس جمهور اریتره به سودان در سایه تنش بزرگی که میان سه کشور اتیوپی، سودان و مصر درمورد سد النهضه وجود داشته و امنیت کل منطقه و به شکل خاص دریای سرخ را تهدید می‌کند، انجام شد.

ابراهیم گفت: بر اساس گزارش‌های منتشر شده، آفورکی در این سفر برای ارائه رویکرد مشخصی درباره دو بحران سد النهضه و مرزها تلاش می‌کند.

وضعیت مرزی با اقلیم تیگرای اتیوپی و اختلافات رو به وخامت سودان و اتیوپی در دو موضوع سد النهضه و مرزهای مشترک این دو کشور، نگرانی‌ها از فعالیت احتمالی گروه‌های تروریستی مخالف با حاکمیت آفورکی و وضعیت امنیتی منطقه شاخ آفریقا با توجه به بحران اخیر سومالی از دیگر موضوعات این سفر است.

این سومین سفر رئیس جمهور اریتره به سودان از زمان سرنگونی نظام سابق محسوب می‌شود، اسمره از بیش از ۲۵ سال قبل همواره البشیر را به حمایت از گروه‌های تکفیری اریتره‌ای که سعی در برهم زدن ثبات این کشور تازه تاسیس را داشتند، متهم می‌کرد، در فوریه ۲۰۱۸ که دولت البشیر در واکنش به اتهام‌های مطرح شده از سوی اسمره درباره اسکان مخالفان و حمایت از قاچاق آنها، مرزها را مسدود کرد، تنش‌ها میان دو کشور شدت گرفتند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha