• چهارشنبه / ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۴:۵۲
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1400021510309
  • خبرنگار : 71454

نقاشی های «باب راس» کجاست؟

نقاشی های «باب راس» کجاست؟

در حالی که «باب راس» با اختلاف، پرکارترین نقاش تاریخ بوده اما هیچ یک آثار او برای خرید و فروش در بازار آثار هنری موجود نیست.

به گزارش ایسنا، «بابا راس» نقاش معروف آمریکایی که با اجرای برنامه تلویزیونی «لذت نقاشی» به شهرت جهانی رسید، در سال ۱۹۹۵ درگذشت اما همچنان به عنوان یک نماد فرهنگی مورد توجه است و قسمت های قدیمی از برنامه معروف تلویزیونی او در وبسایت یوتیوب بیش از ۴۵۰ میلیون بازدید داشته است. 

اگر سری به فروشگاه های آنلاین بزنید به راحتی می توانید انواع محصولات هنری و حتی غیرهنری را با برند «باب راس» تهیه کنید، از رنگ و قلم نقاشی تا نوشابه انرژی زا، ساعت لیوان و حتی لباس زیر با برند «باب راس»؛ اما تنها چیزی که دسترسی به آن تقریبا غیرممکن است یکی از آثار نقاشی متعلق به اوست. 

«باب راس» در طول فعالیت هنری خود بیش از ۳۰ هزار تابلوی نقاشی خلق کرد که تنها شمار بسیار اندکی از آنها در چند سال گذشته به حراجی های آثار هنری راه یافت و با مشتری های زیادی که داشت اغلب هر کدام بیش از ۱۰ هزار دلار فروش می رفت. اما چرا جای آثار پرکارترین و در دسترس ترین نقاش تاریخ در بازار آثار هنری خالی است؟ 

«باب راس» در سال ۱۹۴۲ در شهر دیتونای ایالت فلوریدا متولد شد و در کلاس نهم ترک تحصیل کرد تا با پدرش که یک نجار بود کار کند. در سن ۱۸ سالگی به نیروی هوایی پیوست و به آلاسکا رفت و ۲۰ سال را به عنوان گروهبان آموزشی فعالیت کرد و جالب این جاست که فردی به شدت سختگیر و غیرقابل انعطاف بوده است! اما زندگی او با کشف هنر تغییر کرد. 

او با الهام گرفتن از «بیل الکساندر» که یک نقاش تلویزیونی بود شروع به کشیدن مناظر طبیعی کرد و آنها را در بازارهای محلی در آلاسکا میفروخت و به تدریج درآمد او از فروش تابلوهای نقاشی از درآمد حضورش در ارتش بیشتر شد و بنابراین در سال ۱۹۸۱ به فلوریدا بازگشت و با گذراندن دوره آموزشی تحت نظر «بیل الکساندر» به یک معلم نقاشی رسمی تبدیل شد. 

«آنت کواسکی» که یکی از شاگردان «باب راس» بود و مسحور نقاشی های او شده بود به او پیشنهاد همکاری داد و این دو با کنار هم گذاشتن پس انداز خود و تاسیس کمپانی «باب راس» تصمیم گرفتند یک برنامه تلویزیونی بسازند و این آغاز ساخت برنامه معروف «لذت نقاشی» بود که بین سال های ۱۹۸۳ تا ۱۹۹۴ روی آنتن می رفت و تبدیل به یک موفقیت بزرگ شد و روزانه از ۳۰۰ شبکه تلویزیونی پخش می شد و بیش از ۸۰ میلیون مخاطب داشت. 

در هر قسمت ۲۷ دقیقه ای از مجموعه «لذت نقاشی»، «باب راس» یک نقاشی منظره را از ابتدا تا انتها می کشید و با لحن جذاب خود مخاطبان را به طور کلی در جریان فرآیند خلق نقاشی قرار می داد. 

«راس» برای اجرای برنامه «لذت نقاشی» هیچ دستمزدی دریافت نمی کرد اما کمپانی «باب راس» که او صاحب بخشی از آن بود از محل اجرای این برنامه تلویزیونی به فروش رنگ، لوزام نقاشی، برگزاری کارگاه های آموزشی، ویدئوهای آموزشی و ... می پرداخت و در سال ۱۹۹۲ درآمد این کمپانی به ۱۵ میلیون دلار رسید. 

«باب راس» در طول فعالیت خود توانست ۳۵۱ قسمت از برنامه «لذت نقاشی» را ضبط کند و برای هر قسمت سه نسخه از یک نقاشی را می کشید؛ یک نسخه قبل از شروع برنامه، یکی حین برنامه و یک نسخه هم بعد از فیلمبرداری. 

این هنرمند در مجموع بیش از ۳۰ هزار تابلوی نقاشی کشیده که سه برابر بیشتر از تعداد آثاری است که «پیکاسو» از پرکارترین نقاشان در نوع خودش خلق کرده است. پس از «باب راس» که با ۳۰ هزار نقاشی در رتبه نخست پرکارترین نقاشان قرار داد، «پیکاسو» با ۱۳ هزار ۵۰۰ اثر، «کلود مونه» با ۲۵۰۰ اثر، «ادوارد مونک» با ۱۷۸۹ اثر و «سالوادور دالی» با ۱۵۰۰ اثر  قرار دادند و «ون گوگ»، «رامبرانت»، «پولاک»، «مانه» و «فریدا کالو» و «داوینچی» نیز بعد از آنها جای گرفتند. 

پرکارترین نقاشان تاریخ

در حالی که در بازار آثار هنری تقاضای زیادی برای نقاشی های «باب راس» وجود دارد اما این آثار بسیار کمیاب هستند و خانه های حراجی معروف چون ساتبیز و کریستیز و فیلیپس تاکنون هیچ حراجی از آثار وی برگزار نکرده اند. 

به عنوان بخشی از توافق نامه میان او و کمپانی «باب راس»، نقاشی هایی که در طول برنامه «لذت نقاشی» کشیده شده است متعلق به این کمپانی است و زمانی که «باب راس» در سال ۱۹۹۵ درگذشت، تمام آثار او به «آنت کوالسکی» و همسرش «والت» به عنوان تنها مالک کمپانی «باب راس» رسید. در حال حاضر ۱۱۶۵ نقاشی اورجینال «باب راس» که میلیون ها دلار ارزش دارد در دفتر کمپانی در ویرجینیا نگهداری میشود که مکان دقیق آن مشخص نیست. 

«جوان کوالسکی» دختر «آنت کوالسکی» که در حال حاضر مدیریت کمپانی «باب راس» را بر عهده دارد، در گفتگویی با مجله «هاستل» اعلام کرده است، هیچ گاه به فکر این آثار نبوده اند و ماموریت آنها مراقبت و حفظ میراث به جای مانده از «باب راس» است. در حال حاضر این کمپانی دارای ۱۵۴ کپی رایت و چندین و چند علامت تجاری با نام «باب راس» است و از این طریق میلیون ها دلار از محل فروش محصولات و ویدئوهای آموزشی درآمد کسب می کنند. 

هم اکنون کمتر از ۱۰۰ نقاشی از «باب راس» در موزه «گالری هنری باب راس» در فلوریدا، موزه «تجربه باب راس» در ایندیانا و موزه ملی تاریخ آمریکا در واشنگتن دی سی نگهداری می شود. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۵ ۱۶:۴۷

نقاش بازاری بود... تعداد زیاد تابلو دلیل بر اینکه یکنفر هنرش بیشتر از پیکاسو است نمی شود!!! کارهایش بازاری بود!!!

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۶ ۰۵:۰۸

کی گفت برتر از پیکاسو بوده...که شما نشستی فوری توهین میکنی.همچین چیزی توی متن شما دیدی؟خدا روحش را قین رحمت کنه ...توستولوژی دوران کودکیمونه...هنرمند بزرگی بود وباعث شد خواهر منم به نقاشی علاقه مند بشه وپیشرفت کنه

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۶ ۱۰:۱۸

تا حالا خودت یک مربع کشیدی حرف میزنی نقاش بازاری بود

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۶ ۱۴:۱۰

از آنجایی باب راس صاحب سبک و خالق این نوع نقاشی در دنیا محسوب میشه جایگاهشان اگر از پیکاسو بیشتر نباشه کمتر هم نیست

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۶ ۱۶:۳۳

خیلی قشنگن🌸🧁

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۶ ۲۲:۵۳

حسادت خوب نیست.

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۷ ۰۲:۵۴

حالا کی گفته بزرگتره؟!بعدش، بازاری یعنی چی؟ ما هنر بازاری نداریم. هنر به عمق تاثیرش بر مخاطبه، یکی بیشتر میشه پیکاسو، یکی کمتر میشه راس

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۷ ۰۵:۰۳

نه تو نقاشی... یه طوری میگه بازاری بود انگار استاد نقاشیه

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۷ ۰۶:۵۷

بشین تو ۲۷دقیقه نقاشی بکش ببینم بازاری هستی یا نه انگار با پیکاسو چایی میخورده

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۷ ۰۸:۵۴

من کلاسهای رنگ و روغن میرفتم و استاد برای یه یاد دادن یه تکنیک کلی منت میذاشت و دوره رو کش میداد تا پول بیشتری بگیره ولی باب راس چقدر راحت داشته هاش رو به علاقه مندان میگفت و خسیس نبود . روحش در بهشت . انسان بزرگی بود

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۷ ۰۹:۳۵

شمام حالا یه اسم یاد گرفتیدا هی پیکاسو پیکاسو میکنی، فعلا که میبینی بیشتر از اون آثار هنری به جا گذاشته و چقدر بیننده داشته برنامش، فقط چون تو پیکاسو رو دوست داری دلیل بر این نمیشه که بقیه نقاشا بد باشن، کورم که نبودی دیدی نوشته که چقدر ارزش داره نقاشی هاش که حتی از محلی که نقاشی هاش اونجا هستن خبری نیس و آدرس دقیقی وجود نداره، چشماتو باز کن جز پیکاسو هم نقاشای خیلی بهتریم وجود دارن

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۷ ۱۲:۰۴

شما خودت بلدی ؟ اگر نمیتوانی ان کار را بکنی دیگران را به تمسخر نگیر (( جورج )) شما خودت نمیتونی چنین اثاری بکشی بعد میگی باب راس بازاری بود هر وقت تونستی یکی از اثار باب راس رو بکشی اون موقع بگو باب راس خوب نبود

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۷ ۱۴:۰۹

بازاری بود؟؟؟؟؟ اون اولین کسی بود که نقاشی رو به یک زبان هنری ساده به نمایش گذاشت تا دیگران هم بتونم راه خلق یک اثر زیبا رو یاد بگیرند. متاسفانه امثال تو که درک دقیقی از بخشش باب راس ندارن به آثار ایشون میگین بازاری... براتون متاسفم.

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۷ ۱۶:۱۹

بدبختو کوبیدید

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۷ ۱۸:۳۵

آیا این بالا نوشته هنرش از پیکاسو بیشتر بوده ؟ 👆 به نظر تو چند تا آدم هنرمند پیدا میشن که هنرشون رو اینطور در اختیار امثال تو قرار بدن ، بدون منت ؟

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۰۲ ۰۶:۴۲

سرکار خانم سوسن؛ تعداد زیاد نقاشی باب راس نمی‌تواند دلیلی بر بازاری بودن این هنرمند فقید باشد. چون اولا ایشان مبدع نقاشی به روش مرطوب روی مرطوب بوده که در این روش نقاش میتواند یک اثر هنری را در کمتر از یکساعت خلق کند. ثانیاً زندگی ایشان نشان می‌دهد بیش از پول به هنر نقاشی عشق می ورزیدند است. جالبه با اینکه بیش از سی هزار اثر هنری خلق نموده ولیکن کمتر آثار او در نمایشگاه های فروش هنری بفروش رفته است.

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۵ ۱۸:۲۲

ایشون واقعا هنرمند بزرگی هستند با اون تصاویر خیال انگیز که از طبیعت میکشند آدم رو مسحور هنر خودشون میکنند احسنت

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۷ ۱۲:۴۰

بله واقعا استاد ماهر و........

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۵ ۱۹:۲۹

حیفه که از دوبلور‌ برنامه ها یعنی کیکاووس یاکیده چیزی گفته نشه ...لحن دوبله‌ش واقعا اثرگذار بود.

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۶ ۰۷:۴۵

روحش شاد یادش گرامی

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۶ ۱۵:۱۱

اونی که تو خنده بازار اداشو در میورد خیلی باحال بود، آقایه باس نقاش ساختمون بیشتر بهش میومد، روحش شاد

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۶ ۲۲:۲۶

عجب اسم و فامیل با مسمایی، کیکاووس یاکیده

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۶ ۲۳:۴۶

بله.علت جذابیت برنامه لذت نقاشی،صدای زیبای آقای یاکیده بود.

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۷ ۰۰:۰۴

دقیقا

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۷ ۰۱:۳۶

هنر آموزشی و معلم بودن باب راس بسیار با ارزش تر از سایر نقاشان است بنابراین به جای اینکه بر تعداد و آمار نقاشی ها تاکید شود و باب راس را پرکار تر از دیگران بدانیم بهتر است است او را استاد تر و معلم تر از دیگران بدانیم و از این جهت مقام نخست جهان را در تربیت شاگرد و مشتاق کردن به نقاشی به وی بدهیم

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۶ ۰۳:۰۲

سلام وعرض ادب من واقعا برنامه لذت نقاشی رو باعشق نگاه میکردم وهمیشه قبطه میخوردم که این استدادرو ندارم حتی به مقدارکم خیلی زور میزدم یه خونه میکشیدم که دود کش داشت یه خورشید ویه درخت ویاچشم چشم دوابروخخخخ

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۶ ۰۵:۵۴

مناظر آمریکا خیلی زیباست اونجا نقاش نشی تعجب داره من هم نقاشی می‌کشم ولی منظره هایی که باب دلم هست در دسترس نیست

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۶ ۱۱:۰۱

😶😑😑😶😑😑😶😶😑😑😥😮😶😥😥😥😮😶😐😥😮😶😑😣😥😣😣😣😑😮😮😮😥😫😴😴😪😪😪😣😥

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۶ ۱۱:۵۳

به نظرمن هر چند که باب راس سبک جدیدی رو خلق کرد اما کاراشون بازاریه و به گرد پای آثار استاد فرشچیان و استاد کمال الملک نمیرسه.هنر این دو بزرگوار فقط واسه موزه خلق شده. محشره.

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۶ ۱۲:۲۸

منم مسل باب راس هستم اما یکم پایین تر بزرگتر شدم متمعا مسل باب راس میشم من عاشق نقاشی و برای همیشه هم هستم منم یروزی هنر مند میشم❤❤❤❤❤❤🤍🤍🤍🤍

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۸ ۰۰:۲۴

هلیام_مثل_مطمئنا_یه روزی_هنرمند بازم اصلاحیه داره:/

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۶ ۱۲:۴۵

من اولین بار در شبکه اموزش هنرنمایی این بزرگوار رو دیدم و بعد از تموم شدن و دقت بسیار در هنر نمایی شون شروع ب کشیدن نقاشی ک کشیده بودن شدم و تونستم نقاشی ب رضایت قلبی خودم شبیه نقاشی ک دیده بودم بکشم و از همون موقع ب بعد شروع ب نقاشی کردم و رو ب پیشرفت قابل رضایتی هستم ب طوری ک سفارش قبول میکنم بدون حتی یک جلسه کلاس رفتن.خدا روح این بزرگوار رو غریق رحمت کنه

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۶ ۱۴:۱۶

از روی کارهای من کپی میکرد....

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۷ ۱۹:۲۱

بله 😐🚶🏻‍♀️

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۶ ۱۵:۴۰

آرامش و در لحظه زندگی کردن رو از باب راس عزیز باید یاد گرفت... تعریف ساده ای از زتدگی داشت بنظرم! مهربون باش، سخت نگیر، در لحظه زندگی کن... همیشه در قلب منی... روحت در آرامش🌹

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۶ ۱۶:۰۶

نقاشی هاشو خیلی دوست دارم حدود بیست ودو یا بیست وسه سال پیش هرروز مینشستم واز شبکه دو نقاشی کشیدنشو نگاه میکردم واقعا زیباست

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۶ ۱۶:۰۶

نقاشی هاشو خیلی دوست دارم حدود بیست ودو یا بیست وسه سال پیش هرروز مینشستم واز شبکه دو نقاشی کشیدنشو نگاه میکردم واقعا زیباست

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۶ ۱۶:۳۴

فقط درخت کاج و کوه برفی میتونه بکشه

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۷ ۱۷:۳۷

ارع تو بیشتر بلدی انجام بده خانم خانما ولی ب ی شرط ک خیلی زود مشهور بشی و دنیا از دیدن نقاشیات ب وجد بیان ok...

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۶ ۱۶:۵۷

خیلی نقاشیش قشنگه شگفت آوره

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۶ ۲۲:۳۹

روحش شاد معلم خوبی بود همیشه یادش جاوید باد.

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۶ ۲۳:۵۱

واقعاایشون یک هنرمــــــــند واقعی هستن😍😍😍😍😍😍من بابرنامه لذت نقاشی ایشونو شناختم فقط نمیدونستم اسمشون چی بود😍

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۷ ۰۰:۱۲

روحش شاد . یه 20دقیقه ای بیخیال دنیا میکرد . بازم روحش شاد .

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۷ ۰۴:۵۶

عالی من حتی تو بچگیمم برنامه هاش دنبال میکردم بی نظیره

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۷ ۰۸:۱۸

من یه دهه شصتی هستم، یادش بخیر،خیلی لذت می بردم از پخش این برنامه،واقعا با کاردک تصاویر بسیار زیبایی خلق می کرد،صحبتهای اقای باب راس در هنگام نقاشی بسیار دلنشین بود.روحش شاد.

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۷ ۰۹:۱۲

بهترین ساعات عمرم دیدن برنامه لذت نقاشی حالا دونر نیستند.

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۷ ۱۰:۴۵

نحوه آموزش او فوق العاده بود هر کسی رو جذب نقاشی میکرد

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۷ ۱۱:۰۱

خدا رحمتت کند باب راس

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۷ ۱۱:۱۰

خانم سوسن مگه بقیه نقاش مجلسی بودن که باب راس نقاش بازاری. مساله هنر بکری بود که ایشون در جهان ارایه داد اگر اینجوری باشه پس داوینچی با 20 تابلو از پیکاسو هنرکند تره چون با تناسبی که شما گفتین پیکاسو نقاش بازاری بوده.

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۷ ۱۱:۱۹

خیلی زیبانقاشی میکرد...

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۷ ۱۱:۲۰

واقعا هنرمندند

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۷ ۱۲:۲۵

واقعا عالیه جناب باب موفق باشید .من که نقاشی های ایشان را بسیار دوست دارم

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۷ ۱۴:۲۹

گذاشتن که طرف بمیره سلا پهنا بندازن به خلق

avatar

اصلا شماها واقعا برای چی نظر میدید اصلا به شما چه 🤨انگار همه شما بزرگترین هنرمند های نقاشی هستید پس الکی نظر ندید🤨 شما احمقا هنوز مغزتون نمیکشه نقاشی چیه😏

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۷ ۱۹:۵۸

منکه خیلی دوسش داشتم دادن حس خوب کار هر کسی نیست هر کسی نمیتونه حس خوبا از یکی بگیره

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۷ ۱۵:۴۹

یاد آور خاطرات دهه شصتی ها,روحش شاد که مسلما نام نیک گر بپاند ز آدمی برایش کافی ست بازاری؟؟؟چه لفظ زشت و بی ادبانه ایی واقعا که ی هنرمند آنچه که درون ذهنش نقش میبنده را به کار میبره اگر ساده نقاشی هاش ولی هنر شناس نیستی ارتباط برقرار کنی با اثر,یعنی بدون جسارت کسیکه تو بازار مسگرها قلم زنی,مینا کاری انجام میده باید گفت بازاری,اثر ساده ولی دارای هزاران مفهوم که کوته فکر میگی بازاری

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۷ ۱۶:۵۲

بازاری نبودن منتها چون هنرشون رو بدون منت عرضه میکردند و خساست تو یاد دادن هنرشون نداشتن امثال شما ایشون رو سطح پایین و بازاری میبینید

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۸ ۱۲:۴۰

به نظرم واقعا یک هنرمند خدا رحمتش کن واز نقاشی هاش که از تلویزیون یک شنبه ها می دیم لذت می بردم

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۷ ۱۸:۳۸

روحش شاد

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۸ ۰۲:۲۳

جااان عاشق برنامه لذت نقاشی بودم وباعث شد دنبال هنر برم

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۸ ۰۳:۳۰

ببین چه تعصبی رو یه نقاش تو کامنتا هست! اصلا ایرانی جماعت چیزی هست روش تعصب نداشته باشه!؟

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۱ ۲۱:۴۳

کلاسهای تلویزیونی نقاشی زیادی دیدم ولی باب راس خاص بود شاید صدای روح انگیز جناب یاکیده در زیبایی کار لااقل پنجاه درصد تاثیر داشت

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۲ ۰۵:۵۶

ما هم خانوادگی یکشنبه شبها جلوی تلویزیون بودیم.مادرم هم از یه جایی به بعد فیلماشو ضبط میکرد. کیفی میکردیم وقتی قلمو رو سریع میکشید به پایه بوم تا خشک بشه.روحش شاد. والبته که دوبله آقای یاکیده هم دلیلی بر جذابیت برنامه بود.