• جمعه / ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۰۸:۰۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400021711152
  • خبرنگار : 71434

واکنش‌های بین المللی و منطقه‌ای به رخدادهای قدس

واکنش‌های بین المللی و منطقه‌ای به رخدادهای قدس

کشورهای عربی و بین المللی اقدامات رژیم صهیونیستی در محله شیخ جراح در قدس اشغالی را محکوم کردند. همزمان سازمان ملل ضمن ابراز نگرانی درباره تحولات در قدس اشغالی خواهان خویشتنداری شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از عربی ۲۱، تور وینسلند، هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل در روند صلح خاورمیانه ، نسبت به تحولات اخیر مربوط به اخراج خانواده‌های فلسطینی در محله شیخ جراح و دیگر محله‌های قدس شرقی ابراز نگرانی عمیق کرد.

وینسلند در بیانیه‌ای که عصر پنجشنبه منتشر شد، از رژیم صهیونیستی خواست عملیات تخریب منازل و اخراج فلسطینی‌ها از خانه‌هایشان را مطابق با تعهداتش به قوانین بین المللی بشردوستانه متوقف کند.

اتحادیه اروپا

در همین حال اتحادیه اروپا از رژیم صهیونیستی خواست تا از تصمیم خود برای ایجاد شهرک‌های جدید در سرزمین‌های اشغالی فلسطین صرف نظر کند.

در بیانیه منتشر شده از سوی دفتر جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در روابط خارجی و سیاست‌های امنیتی، تاکید شده که اتحادیه اروپا بار دیگر درخواست خود را از دولت رژیم صهیونیستی برای متوقف ساختن شهرک‌سازی ها و لغو فوری تصمیمات اخیر آن تکرار می‌کند.

در این بیانیه همچنین آمده است که افزایش تخریب ساختمان‌های فلسطینیان، خارج کردن فلسطینیان در قدس شرقی و احتمال تخریب خانه های جدید از موارد نگران کننده است. چنین اقدامات یک جانبه‌ای در قوانین بشردوستانه بین المللی غیرقانونی است و تنها موجب افزایش تنش می‌شود.

اتحادیه عرب

اتحادیه عرب نیز با بیان درخواست مشابه از رژیم صهیونیستی اعلام کرد، آوارگی اجباری ساکنان محله "شیخ جراح" در بیت المقدس شرقی یک جنایت تمام عیار است.

این اتحادیه اظهار داشت که "این طرح در چارچوب طرحی در حال انجام است که با هدف یهودی سازی قدس شرقی ، به ویژه محله‌های نزدیک شهر قدیمی انجام می‌شود تا از وجود فلسطینیان خالی شود. "

اتحادبه عرب در ادامه از جامعه بین المللی خواست تا برای جلوگیری از این اقدامات که اساسی‌ترین حقوق فلسطینیان را نقض می‌کند و یک سیستم آپارتاید را در سرزمین های اشغالی اجرا می‌کند ، مداخله کند.

این اتحادیه، جامعه بین المللی را به اعمال فشار بر اسرائیل برای جلوگیری از آوارگی اجباری ساکنان شیخ جراح فراخواند.

الازهر

همزمان دانشگاه الازهر نیز همبستگی خود را با مردم محله شیخ جراح اعلام و اقدامات وحشیانه رژیم صهیونیستی در حق مردم محله شیخ جراح را به شدیدترین حالت محکوم کرد.

الازهر در بیانیه ای اعلام کرد ، این قبیل اقدامات فقط مقاومت و پایداری فلسطینیان را افزایش می‌دهد و سرزمین فلسطین عربی است و عرب خواهد ماند.

ترکیه

حزب حاکم عدالت و توسعه در ترکیه نیز تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای تصرف خانه‌های محله شیخ جراح در شهر اشغالی قدس را محکوم کرد.

عمر چلیک، سخنگوی حزب عدالت و توسعه در توییتر خود نوشت: "اسرائیل دوباره خانه های فلسطینی ها را می دزد و در ماه رمضان اشغال آن را تسریع می کند."

وی با تأکید بر محکومیت حملات اسرائیل توسط کشورش ، تأکید کرد که ترکیه کنار فلسطینی ها در برابر این سرقت، اشغالگری و بی عدالتی ایستاده است.

وی ادامه داد: "آنها دستهایشان را روی خانه های مردم می‌گذارند و آنها به این خانه ها می آیند و به صاحبانشان می گویند این دیگر برای تو نیست و آنها را با زور بیرون می آورند  و سپس این خانه را به شخص دیگری می دهند . این اتفاق امروز و این دنیا می افتد."

نومان کورتولموش، نایب رئیس حزب عدالت و توسعه نیز در توییتی نوشت: "ظلم صهیونیست‌های اسرائیلی علیه فلسطینی ها در برابر چشم همه جهان و جهان اسلام ادامه دارد ، و هر روز بدتر می‌شود. "

وی ادامه داد ، "من حملات خائنانه‌ای را که از آغاز ماه مبارک رمضان توسط سربازان اسرائیلی و شهرک نشینان غیرقانونی آغاز شده است ، محکوم می کنم."

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha