• جمعه / ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۰:۰۵
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 1400021711194
  • خبرنگار : 71567

رئیس دانشگاه فرهنگیان:

تعهد حرفه‌ای و مسئولیت پذیری مقدم بر کسب دانش است

تعهد حرفه‌ای و مسئولیت پذیری مقدم بر کسب دانش است

رئیس دانشگاه فرهنگیان انتقادپذیری را از ویژگی های مهم نظام آموزشی کارآمد دانست و گفت: تربیت منابع انسانی شایسته از وظایف خطیر و برجسته مراکز دانشگاهی است و این امر نیز با شایسته سالاری در مراکز دانشگاهی اتفاق می افتد.در عصرحاضر نیز تعهد حرفه ای و مسئولیت پذیری مقدم بر کسب دانش است.

به گزارش ایسنا، دکتر حسین خنیفر ضمن بیان این مطلب در نشست هم اندیشی هفته معلم و روز قدس با تاکید بر اینکه معلم به زندگی فرد نور می بخشد و کسی که به طور مداوم به زندگی دیگران نور هدیه کند، روزی صاحب خورشید خواهد بود، گفت: شهید مطهری معلمی کامل بود، خوی معلمی و رفتار معلمی در وجود این شهید موج می زد. چرا که سیره عملی این شهید بزرگوار در معلمی کردن بود.

وی شهید مطهری را معلمی خودساخته و به دور از خودباختگی در برابر دانش غرب معرفی کرد و ادامه داد: بنا به فرمایش آیت الله جوادی آملی، باید در سیاست نه شرقی باشیم و نه غربی، اما در علم نمی توانیم بگوئیم نه شرقی و نه غربی، چرا که ما علم غیر دینی نداریم.

دبیر هیات امنای دانشگاه فرهنگیان، با تاکید بر اینکه ما هیچ گونه حد و مرزی از نظر دانش و کسب آن برای ساختن کشور با معلمی کردن نداریم، گفت: در قرن دوم هجری، تعداد مسائل فلسفی توسط مسلمانان از رقم هشتاد به یکصد و نود افزایش یافت. این اقدام  فعالیتی مهم به منظور گشایش درها به سمت دانش، بومی کردن، تقویت و غنی سازی علم و تضمین کننده خودکفایی کشور است.

دکتر خنیفر از تعلیم و تربیت به عنوان یکی از بنیادهای مهم و موثر زندگی اجتماعی انسان یاد کرد و افزود: از دیدگاه کانت در کتاب تعلیم و تربیت وی، هنر تعلیم و تربیت و اداره مملکت دو هنر پیچیده و دشوار در بین هنرهای بشر است.

رییس دانشگاه فرهنگیان در ادامه از قیاس ملائکه، انسان و حیوان در روایتی غنی از حضرت علی (ع) سخن گفت و اظهارکرد: ملائکه، سراسر وجودش عقل است و حیوان سراسر وجودش شهوت، انسان نیز آمیخته ­ای از عقل و شهوت است، امّا انسانی که فقط در فکر خواهش­ های نفسانی خود ­باشد در ردیف حیوان است. در مقابل انسانی که دنبال عبادت و اطاعت پروردگار است و از هیچ کوششی هم فروگذار نمی کند نه تنها از ملائکه بهتر و والاتر است، بلکه ملائکه خادم او هستند.

دبیر هیات امنای دانشگاه فرهنگیان، با تاکید بر معدن بودن معلم به عنوان راهنمای مسیر انسان، نظریه جان لاک را در فلسفه تعلیم و تربیت به عنوان لوح سفید مردود اعلام کرد و افزود: بنا به فرمایش حضرت علی (ع) ذهن انسان نه تنها لوح سفید نیست، بلکه همچون زمینی است که پذیرای بذر است.  

رئیس دانشگاه فرهنگیان سعادت انسان را در گرو تربیت صحیح با رعایت معیارها و ارزش های اصیل اسلامی به منظور دستیابی به حیات طیبه دانست و گفت: تاکید حضرت علی (ع) در امر تعلیم و تربیت فرزندان، آشنا کردن آن ها با مهارت ها و سبک صحیح زندگی است.

دکتر خیفر، تصریح کرد: فرزندان ما برای زمانی دیگر آفریده شده اند، پس باید با نشان دادن مسیر درست زندگی و  به منظور تحقق آرمان های متعالی تعلیم و تربیت اسلامی، برای سازندگی شخصیت کودکان که آینده سازان و سرمایه های عظیم و آینده ساز کشور اسلامی هستند، گام هایی مهم و اساسی برداشت.

این مقام مسئول، تربیت منابع انسانی شایسته را از وظایف خطیر و برجسته مراکز دانشگاهی برشمرد و گفت: شایسته سالاری باید در مراکز دانشگاهی اتفاق بیفتد. در عصرحاضر نیز تعهد حرفه ای و مسئولیت پذیری مقدم بر کسب دانش است.

وی، منابع انسانی کارآمد، بهداشت، آموزش، زیرساخت فناوری اطلاعات، مهارت و خودکفایی، فرهنگ و سیاست، کارآفرینی و سبک زندگی را از جمله محورهای مهم و اساسی هر کشور اعلام و اظهار کرد: برای بهبود شاخص های ذکر شده برخی کشورها در ابتدای راه بوده و برخی دیگر نیز در مسیر توسعه قرار دارند.

دبیر هیات امنای دانشگاه فرهنگیان، گروه سوم را کشورهای در حال بهبود سرعت خواند و گفت: گروه چهارم هم کشورهایی هستند که در راستای شاخص های ذکر شده گام هایی بلند بر می دارند. همچنین پنجمین گروه کشورها را از نظر جایگاه حائز رتبه نخست دارند و این کشورها در مسیر رشد حرکتی سریع دارند.

دکتر خنیفر، آموزش صحیح در مدارس و مراکز دانشگاهی را ضرورتی اجتناب ناپذیر به منظور پیشرفت کشور در شاخص های اعلام شده عنوان و تاکید کرد: آموزش درست، در دستان معلم و استادان دانشگاه رقم می خورد.

این مقام مسئول، برخورداری از تجربه کارگاه های مهارتی مجازی، شنود موثر برای دانشجو، تقویت پنجه ها و ایده های کارآمد با استفاده از آموزش های مجازی، استقبال از خلاقیت ها، خلق نوآوری های روزآمد، قبول ریسک، خط مشی حرفه ای و توجه به تفاوت های فردی و خلاق را از جمله ویژگی های مهم مدارس و دانشگاه های کشور ذکر کرد و افزود: پژوهش محوری، انتقادپذیری، دوراندیشی، زندگی برای آینده، شجاعت در اتخاذ تصمیم، عبور از عادت ها و محتواهای تکراری، به روز بودن دانش، پاسخگویی به نیازها، ترغیب مطالعه، آینده پژوهی و هدف گذاری نیز از دیگر ویژگی های نظام آموزشی کارآمد به شمار می رود.

وی در تاکید فرمایشات رهبری خاطر نشان کرد: ما به موازات علم و دانش نیازمند پنجه های کارآمد هستیم، افرادی که بدون در اختیار داشتن مدارج عالی آمادگی کار و فعالیت در جامعه را داشته و با تخصص ‌و مهارت تجربی خود می توانند منجر به تحولات اساسی در کشور شوند.

دبیر هیات امنای دانشگاه فرهنگیان کسب مهارت و اخلاق حرفه ای را لازمه بهبود عملکرد منابع انسانی برشمرد و تصریح کرد: با ایجاد بسترهای مناسب می توان حس مسئولیت و تعهد کامل به مسائل را در افراد افزایش داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha