• جمعه / ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۲:۳۹
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1400021711315
  • خبرنگار : 50177

رئیس دانشگاه فرهنگیان کشور:

آزادی قدس عزیز نماد حق‌ طلبی تمام کشورهای اسلامی است

آزادی قدس عزیز  نماد حق‌ طلبی تمام کشورهای اسلامی است

ایسنا/لرستان رئیس دانشگاه فرهنگیان کشور گفت: آزادی قدس عزیز نماد حق‌طلبی تمام کشورهای اسلامی است.

دکتر حسین خنیفر، شب گذشته در نشست هم‌اندیشی به مناسبت گرامیداشت هفته معلم و روز قدس که از طریق ویدئوکنفرانس به میزبانی دانشگاه فرهنگیان استان و همکاری دفاتر نهاد رهبری در دانشگاه‌های لرستان برگزار شد با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم (ص) مبنی براینکه آتش جهنم  بر معلم، مجاهد راه خدا و کسی که محاسن خود را در راه دین اسلام سفید کرده باشد حرام است، اظهار کرد: معلم باید بتواند خوبی‌ها و نیکی‌ها را به دانش‌آموز بیاموزد چرا که به هر اندازه فرد از آگاهی‌ و شناخت‌ و ادراکات‌ عمیق‌ قلبی‌ و اراده‌ و سلامت‌ روانی ‌بیشتر برخوردار شود.

وی  با ارزشمند خواندن کار و نقش معلم در جامعه تصریح کرد: معلم به زندگی فرد نور می‌بخشد و کسی که به طور مداوم به زندگی دیگران نور هدیه کند، روزی صاحب خورشید خواهد بود.

رئیس دانشگاه فرهنگیان کشور واژه معلم را به عنوان واژه‌ای استراتژیک عنوان کرد و با بیان اینکه شهید مطهری، معلمی کامل بود و رفتار معلمی در وجود این شهید موج می‌زد چرا که سیره عملی این شهید بزرگوار در معلمی کردن بود، بیان کرد: شهید مطهری معلمی خودساخته و به دور از خودباختگی در برابر دانش غرب بود.

خنیفر با اشاره  به فرمایش آیت‌الله جوادی آملی مبنی بر اینکه در کسب و دریافت علم با حفظ ارزش‌های بومی هم شرقی و هم غربی هستیم به این معنا که هر دو دانش را کسب و بومی سازی کنیم، تاکید کرد: جهانی اندیشیدن و بومی عمل کردن علم روز دنیا ضروری است، ما هیچگونه حد و مرزی از نظر دانش و کسب آن برای ساختن کشور با معلمی کردن نداریم.

دبیر هیات امنای دانشگاه فرهنگیان کشور تعلیم و تربیت را یکی از بنیادهای مهم و موثر زندگی اجتماعی انسان برشمرد و با بیان اینکه هنر تعلیم و تربیت و اداره مملکت دو هنر پیچیده و دشوار در بین هنرهای بشر است، تصریح کرد: سعادت انسان در گرو تربیت صحیح با رعایت معیارها و ارزش‌های اصیل اسلامی به منظور دستیابی به حیات طیبه است وتاکید حضرت علی (ع) در امر تعلیم و تربیت فرزندان، آشنا کردن آن ها با مهارت‌ها و سبک صحیح زندگی است.

این مقام مسئول، در ادامه از قیاس ملائکه، انسان و حیوان در روایتی غنی از حضرت علی (ع) سخن گفت و افزود: ملائکه، سراسر وجودش عقل است و حیوان سراسر وجودش شهوت، انسان نیز آمیخته‌­ای از عقل و شهوت است، امّا انسانی که فقط در فکر خواهش‌های نفسانی خود ­باشد در ردیف حیوان است. در مقابل انسانی که دنبال عبادت و اطاعت پروردگار است و از هیچ کوششی هم فروگذار نمی‌کند نه تنها از ملائکه بهتر و والاتر است، بلکه ملائکه خادم او هستند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان با تاکید بر معدن بودن معلم به عنوان راهنمای مسیر انسان، نظریه جان لاک را در فلسفه تعلیم و تربیت به عنوان لوح سفید مردود اعلام کرد و افزود: بنا به فرمایش حضرت علی (ع) ذهن انسان نه تنها لوح سفید نیست، بلکه همچون زمینی است که پذیرای بذر است.  

 خنیفر تصریح کرد: فرزندان ما برای زمانی دیگر آفریده شده‌اند، پس باید با نشان دادن مسیر درست زندگی و  به منظور تحقق آرمان‌های متعالی تعلیم و تربیت اسلامی، برای سازندگی شخصیت کودکان که آینده سازان و سرمایه‌های عظیم و آینده ساز کشور اسلامی هستند، گام هایی مهم و اساسی برداشت.

این مقام مسئول، تربیت منابع انسانی شایسته را از وظایف خطیر و برجسته مراکز دانشگاهی برشمرد و گفت: شایسته سالاری، باید در مراکز دانشگاهی اتفاق افتد چراکه در عصرحاضر نیز تعهد حرفه‌ای و مسئولیت‌پذیری مقدم بر کسب دانش است.

وی منابع انسانی کارآمد، بهداشت، آموزش، زیرساخت فناوری اطلاعات، مهارت و خودکفایی، فرهنگ و سیاست، کارآفرینی و سبک زندگی را از جمله محورهای مهم و اساسی هر کشور اعلام کرد و یادآور شد:برای بهبود شاخص‌های مذکور برخی کشورها در ابتدای راه بوده و برخی دیگر نیز در مسیر توسعه قرار دارند.

دبیر هیات امنای دانشگاه فرهنگیان آموزش صحیح در مدارس و مراکز دانشگاهی را ضرورتی اجتناب ناپذیر به منظور پیشرفت کشور در شاخص های اعلام شده عنوان و تاکید کرد: آموزش درست، در دستان معلم و استادان دانشگاه رقم می خورد.

خنیفر برخورداری از تجربه کارگاه های مهارتی مجازی، شنود موثر برای دانشجو، تقویت پنجه‌ها و ایده‌های کارآمد با استفاده از آموزش‌های مجازی، استقبال از خلاقیت‌ها، خلق نوآوری های روزآمد، قبول ریسک، خط مشی حرفه‌ای و توجه به تفاوت‌های فردی و خلاق را از جمله ویژگی های مهم مدارس و دانشگاه های کشور بیان کرد و افزود: پژوهش محوری، انتقادپذیری، دوراندیشی، زندگی برای آینده، شجاعت در اتخاذ تصمیم، عبور از عادت‌ها و محتواهای تکراری، به روز بودن دانش، پاسخگویی به نیازها، ترغیب مطالعه، آینده پژوهی و هدف گذاری نیز از دیگر ویژگی های نظام آموزشی کارآمد به شمار می‌رود.

وی، در تایید فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) خاطر نشان کرد: ما به موازات علم و دانش نیازمند پنجه‌های کارآمد هستیم، افرادی که بدون در اختیار داشتن مدارج عالی آمادگی کار و فعالیت در جامعه را داشته و با تخصص ‌و مهارت تجربی خود می توانند منجر به تحولات اساسی در کشور شوند.

دبیر هیات امنای دانشگاه فرهنگیان، کسب مهارت و اخلاق حرفه ای را لازمه بهبود عملکرد منابع انسانی برشمرد و تصریح کرد: با ایجاد بسترهای مناسب می توان حس مسئولیت و تعهد کامل به مسائل را در افراد افزایش داد.

 خنیفر در ادامه آخرین جمعه‌ ماه مبارک رمضان را که با درایت مدبرانه‌ حضرت امام خمینی (ره) روز جهانی قدس نام گرفته است، فرصتی مناسب برای مسلمانان جهان دانست و افزود: در این روز همه مسلمانان و مردم آزادیخواه یک صدا و هماهنگ همبستگی خویش را با ملت مظلوم فلسطین اعلام دارند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان، در پایان تلاش برای آزادی قدس عزیز را نماد حق‌ طلبی کلیه کشورهای اسلامی دانست و تاکید کرد: با توجه به شرایط کنونی کشور و محدودیت‌های اعمال شده، جامعه دانشگاهی کشور به ویژه استادان، کارکنان و دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان همچون همیشه در کنار ملت همیشه در صحنه‌ ایران اسلامی با محکوم کردن اقدامات شیطانی استکبار جهانی و اسرائیل غاصب، همسو با مردم مظلوم فلسطین این روز تاریخ ساز را گرامی می‌داریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.