• شنبه / ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۰:۴۵
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1400021811744
  • خبرنگار : 50037

معاون درمان دانشکده علوم پزشکی اسدآباد:

بلوک زایمانی اسدآباد بالاتر از استاندارد کشوری است

بلوک زایمانی اسدآباد بالاتر از استاندارد کشوری است

ایسنا/همدان معاون درمان دانشکده علوم پزشکی شهرستان اسدآباد گفت: بلوک زایمانی اسدآباد در بیمارستان قائم(عج) شهرستان بالاتر از استاندارد کشوری بوده و بلوک های LDR(اتاق اختصاصی مادر همراه با مراقبت بارداری) آن در عالی ترین موقعیت هستند.

دکتر عاطفه سمایی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وجود اتاق اسکان برای بیمار و همراه در کنار بلوک زایمانی بیمارستان شهرستان افزود: این در حالیست که دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال ۹۸ و ۹۹ نسبت به راه اندازی اتاق اسکان در کنار بلوک زایمانی اقدام کرده است.

وی همچنین تعداد پرسنل و ماما در مجموعه بلوک زایمانی بیمارستان اسدآباد را بالاتر از استاندارد دانست و اظهار کرد: در حال حاضر در مجموع ۴۶ ماما در معاونت بهداشت و معاونت درمان دانشکده علوم پزشکی این شهرستان دارای فعالیت بوده که به ازای هر زن زائو دو تا سه ماما در بلوک زایمانی بیمارستان شهرستان به بیمار خدمات ارائه می دهند.

سمایی با بیان اینکه فرهنگسازی مهمترین مؤلفه در ترغیب جامعه‌ زنان به استفاده از خدمات مامایی و زایمان طبیعی است، مطرح کرد: اولویت دانشکده علوم پزشکی شهرستان در سال جدید بر افزایش بهره مندی از زایمان بدون درد و زایمان طبیعی در راستای حفظ سلامت مادر و کودک خواهد بود.

وی نظارت بر برنامه‌های کنترل جمعّیت، سقط جنین‌های جنایی، بررسی‌های افراطی در حوزه غربالگری جنین، فرهنگسازی در حوزه سلامت باروری و برگزاری کلاس‌های کاربردی زایمان طبیعی و بهداشت جنسی را از دیگر اولویت‌های معاونت درمان دانشکده علوم پزشکی اسدآباد در سال ۱۴۰۰ برشمرد و گفت: در سال گذشته تعداد ۹۷۶ نوزاد در بیمارستان شهرستان متولد شده که از این تعداد موالید ۵۷۳ نوزاد به صورت زایمان طبیعی و ۴۰۳ نوزاد به صورت سزارین متولد شده اند که بخش عمده ای از این سزارین ها اجتناب ناپذیر بوده اند.

معاون درمان دانشکده علوم پزشکی شهرستان اسدآباد خاطرنشان کرد: شاخص سزارین های نخست زا در سطح کشور منفی بوده و باید بلوک های زایمانی به سمتی حرکت کرده که میزان درصد سزارین های نخست زا را کمتر کنند.

وی با بیان اینکه کلاس های آموزشی آمادگی در قالب مراقبت مادر و نوزاد توسط دانشکده علوم پزشکی شهرستان در عالی ترین سطح برای مادران اسدآبادی در راستای ترغیب و تشویق مادران به زایمان طبیعی در دست انجام قرار دارد، افزود: این امر از نقش مؤثری در شاخص های سلامت مادر و نوزاد برخوردار است.

سمایی با اشاره به اینکه در رابطه با کلاس های آمادگی در قالب مراقبت مادر و نوزاد هر یک از دانشکده ها ابتکار عمل خاص خود را دارند، یادآور شد: سال گذشته دانشکده علوم پزشکی اسدآباد در راستای ترغیب و تشویق مادران باردار اسدآبادی به زایمان طبیعی با کلاس های آمادگی برای جامعه هدف خود در بین کل کشور حائز رتبه شد.

وی همچنین با اشاره به کلاس های آموزشی مراقبت در قالب مادر و نوزاد و زایمان بدون درد مطرح کرد: زایمان بدون درد از سال ۹۸ آغاز شده و به علت شرایط کرونا میزان زایمان بدون درد کاسته شد که در سال ۱۴۰۰ دوباره این نوع از زایمان در بلوک زایمانی شهرستان کلید خواهد خورد.

معاون درمان دانشکده علوم پزشکی شهرستان اسدآباد خاطرنشان کرد: در سال ۹۹ کلاس های آمادگی زایمان طبیعی به علت شرایط کرونا به صورت مجازی در حال انجام قرار دارد که این آموزش ها به صورت رایگان است.

وی در ادامه با بیان اینکه زایمان سزارین نخست زا در سال گذشته در اسدآباد ۵۷ درصد و زایمان طبیعی ۴۳ درصد بوده با تأکید بر خطر تحدید نسل(محدود شدن نسل) و کاهش شدید موالید طی سال‌های اخیر گفت: امروزه موضوع جمعّیت از حالت مسئله خارج و به عنوان یک بحران مطرح شده که برون رفت از آن نیازمند همّت و تلاش مستمر و جهادی تمامی کشور با محوریت نهادهای مرتبط با سلامت مادر و جنین بوده و نقش گروه مامایی در این عرصه بی بدیل و تأثیرگذار است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha