• یکشنبه / ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۰۰:۲۷
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1400021912413
  • خبرنگار : 71214

احتمال بازگشت خارجی‌ها به آزادراه تهران-شمال/چین مشتری جدی

احتمال بازگشت خارجی‌ها به آزادراه تهران-شمال/چین مشتری جدی

در شرایطی که آزادراه تهران-شمال در منطقه دو پیشرفت فیزیکی مناسبی داشته و به نظر می‌رسد طی ماه‌های پیش رو افتتاح شود، احتمال بازگشت سرمایه‌گذاران خارجی به ویژه از کشورهای چین و کره برای ساخت منطقه سوم این آزادراه وجود دارد.

به گزارش ایسنا، آزادراه تهران-شمال پروژه بیست و چندساله‌ای که در قالب چهار منطقه تعریف شده است و می‌تواند گره ترافیکی سنتی و قدیمی جاده چالوس را باز کند وارد فازهای جدیدی شده است چرا که در سال‌های گذشته فاز چهار و پس از فاز اول آن افتتاح شد و طی سال گذشته فاز دوم آن نیز قرار شد به صورت یکطرفه و توامان با جاده چالوس مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

البته مشکلاتی از جمله افزایش هزینه ساخت سر راه فاز دوم آزادراه تهران-شمال قرار گرفت برای تکمیل شدن فاز دوم هم دولت باید در سال جاری و سال‌های فکری کند. البته پس از این مرحله نوبت به تکمیل آزادراه و ساخت فاز سوم آن به طول ۴۷ کیلومتر می‌رسد که برای این فاز نیاز به سرمایه‌گذاری هنگفتی است که از سرمایه‌گذاران داخلی چنین حجمی سرمایه‌گذاری بر نمی‌آید و تاکنون نیز کسی برای آن پا پیش نگذاشته است.

بر اساس اطلاعات به دست آمده خبرنگار ایسنا، در پی پیشرفت مذاکرات وین و در صورت برداشته شدن موانع و تحریم‌های بانکی کشورهای خارجی متعددی مایل به سرمایه‌گذاری هستند و طی سال‌های گذشته حتی نقشه‌های عملیاتی خودشان را نیز ارائه داده‌اند اما مسائل و مسکلات بانکی مانع ورود آن‌ها به آزادراه تهران-شمال شد.

در این راستا شش شرکت خارجی از کره جنوبی، چین و غیره از سرمایه‌گذاری در فاز سوم آزادراه تهران-شمال استقبال کردند و حتی طرح‌های مطالعاتی و نقشه‌های عملیاتی‌شان را ارائه دادند در همان زمانی که فاز نخست این آزادراه در حال ساخت بود، مقرر شد تا تاییدیه‌های بانک‌های کشور متبوع‌شان را برای آغاز سرمایه‌گذاری بیاورند که تا کنون این اقدام انجام نشده‌ است و حتی مسئولان بانکی کشور تضامین لازم را برای این پروژه به این سرمایه‌گذاران ارائه دادند.

گرچه برای برآورد عددی در این پروژه نیاز به ارائه طرح مطالعاتی و بررسی مجدد آن‌ها از سوی کشورهای مذکور است و با توجه به افزایش هزینه‌ها، عدد دقیقی را نمی‌توان در حال حاضر برای آن اعلام کرد اما به نظر می‌رسد که احتمال سرمایه‌گذاری خارجی به ویژه برای چینی‌ها وجود دارد و آن‌ها دوباره به آزادراه تهران-شمال باز خواهند گشت.  چرا که خیراله خادمی –مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور- اخیرا در این باره اظهار کرد: برای ساخت قطعه سوم از منابع خارجی استفاده خواهد شد چرا که  برای تامین مالی قطعه سوم آزادراه تهران- شمال با ۵ شرکت چینی وارد مذاکره شدیم که مذاکره با یکی از این شرکت‌ها بسیار جدی است و دور جدیدی از مذاکرات فشرده با این شرکت در حال انجام است. وی ادامه داد: اگر با این شرکت چینی برای تامین مالی سهم دولت به توافق برسیم، طرح اجرایی این قطعه را هم به سرعت آماده می‌کنیم.

حالا باید دید در ادامه چه اتفاقی خواهد افتاد و در ادامه شاهد بازگشت مجدد چینی‌ها البته به عنوان سرمایه‌گذار به آزادراه تهران-شمال خواهیم بود؟

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۰ ۱۰:۰۷

طراح اصلی اتوبان مال چه زمانیه؟

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۰ ۲۰:۰۱

فاز دوم به صورت یک طرفه فقط سوری هست.من خودم اونجا مشغولم.یه روز راه میندازن بعد بسته میشه تا چند سال.در ضمن فقط یه تونلش اونم یک طرفه قراره راه بیفته بعد مجدد میبندن