• یکشنبه / ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۰:۱۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400021912593
  • خبرنگار : 71415

رهبر ملی گرایان ایرلند شمالی نتیجه انتخابات اسکاتلند را برای اتحاد ایرلند مهم می‌داند

رهبر ملی گرایان ایرلند شمالی نتیجه انتخابات اسکاتلند را برای اتحاد ایرلند مهم می‌داند
ماری لو مک دونالد

رهبر حزب ملی گرای ایرلندی شین فین گفت، پیروزی احزاب طرفدار استقلال در انتخابات اسکاتلند اتفاقی مهم برای کمپین حامیان اتحاد ایرلند به شمار می‌آید و تاکید می‌کند که روند سیاست انگلیس دستخوش تغییر اساسی می‌شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، روز شنبه مشخص شد که حزب ملی اسکاتلند که وعده برگزاری یک همه پرسی استقلال دیگر را در صورت بازگشت به قدرت داده، در آستانه کسب پیروزی در انتخابات پارلمانی اسکاتلند قرار دارد اما از کسب اکثریت مطلق به دور است.

ماری لو مک دونالد، رهبر حزب ملی گرای ایرلندی شین فین گفت، حزب او که مشترکا دولت را در ایرلند شمالی رهبری می‌کند و حزب اپوزیسیون اصلی در ایرلند است، "خیلی نزدیک" اتفاقات در اسکاتلند را دنبال می‌کند.

مک دونالد در مصاحبه خود به رویترز گفت: نتیجه چشمگیر است و من فکر می‌کنم دارد بار دیگر انعکاس می‌دهد که روند سیاست در سراسر بریتانیا و در حقیقت در ایرلند دارد دستخوش یک دوره تغییر اساسی می‌شود.

وی اظهار کرد: تردید نداشته باشید که یک نظرخواهی بر سر مساله مرز (بر سر اتحاد ایرلند) وجود خواهد داشت. برای اکنون مساله زمان برگزاری آن است. اما البته همه پرسی در اسکاتلند و مساله استقلال اسکاتلند به شکلی بنیادین سازوکارهای اساسی را در سراسر بریتانیا تغییر می‌دهد و تاثیری بسیار قوی نیز اینجا در ایرلند (شمالی) خواهد داشت.

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا اظهار کرده، با درخواستها برای برگزاری همه پرسی استقلال اسکاتلند مخالفت خواهد کرد زیرا اسکاتلندی‌ها در سال ۲۰۱۴ از باقی ماندن در بریتانیا حمایت کردند.

سالهاست که حزب شین فین خواستار آن است که ایرلند شمالی با جمهوری ایرلند متحد شود و این درخواست را از زمانی که بریتانیا در همه پرسی سال ۲۰۱۶ رای به خارج شدن از اتحادیه اروپا به رغم حمایت اکثریت رای دهندگان ایرلند شمالی از باقی ماندن در این اتحادیه داد، هر چه بیشتر مطرح کرده است.

بر اساس یک توافق صلح سال ۱۹۹۸ که به سه دهه خشونت میان ملی گرایان کاتولیک حامی اتحاد ایرلند (با جمهوری ایرلند) و پروتستان‌های حامی باقی ماندن در اتحاد با بریتانیا پایان داد، لندن می‌تواند خواستار برگزاری یک همه پرسی در صورتی که احتمال پاسخ مثبت اکثریت وجود داشته باشد، شود.

اکثر نظرسنجی‌های حاکی از آن هستند که همه پرسی در ایرلند شمالی بر سر ترک اتحاد با بریتانیا درصورتی که امروز درخواست شود شکست می‌خورد اما نرخ بالاتر زاد و ولد در میان ملی گرایان کاتولیک ایرلندی می‌تواند این توازن را طی یک نسل به هم بزند.

مک دونالد که حزبش از دولت ایرلند خواستار تدارک برای اجتناب از مناقشات بعد از همه پرسی شده، فکر می‌کند برگزاری یک نظرخواهی بر سر مساله مرز ایرلند می‌تواند در عرض پنج سال آینده یا دست کم تا پایان دهه فعلی رخ دهد.

اخیرا یک نظرسنجی نشان داد که حزب شین فین می‌تواند برای نخستین بار تبدیل به بزرگترین حزب در پارلمان ایرلند شمالی شود و مک دونالد گفت انتخابات در آنجا در سال آینده میلادی می‌تواند تاثیری چشمگیر برای آینده بریتانیا داشته باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha