• دوشنبه / ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۰۷:۵۸
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1400022013363

توزیع آب سدها در گلستان عادلانه است؟

توزیع آب سدها در گلستان عادلانه است؟

ایسنا/گلستان جمعی از کشاورزان آق‌قلایی نسبت به تخصیص نیافتن آب برای اراضی پنبه کاری خود در شبکه سد وشمگیر معترض هستند و عنوان می‌کنند که اگر نتوانند مزارع خود را آبیاری کنند، محصولات آنها از بین رفته و با فاجعه روبه‌رو می‌شوند.

اعتراضات نسبت به این موضوع در حالی مطرح می‌شود که طبق اعلام مسئولان شرکت آب منطقه‌ای، استان گلستان امسال یکی از خشک‌ترین سال‌های ۵۰ سال اخیر خود را تجربه می‌کند و ضمن اینکه با وجود حاکم بودن هر شرایط جوی کمیته‌ای استانی با حضور نمایندگان آب منطقه‌ای، جهاد کشاورزی، شیلات، تعاون روستایی، فرمانداری‌ها، نیروی انتظامی و دادگستری شهرستان‌های گنبدکاووس، آق‌قلا و گمیشان وجود دارد که در خصوص مدیریت توزیع آب سدها تصمیم می‌گیرند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای گلستان در خصوص نحوه توزیع آب سدها در استان به ایسنا گفت: بر روی رودخانه گرگانرود به ترتیب از بالادست سدهای بوستان، گلستان و وشمگیر و سد لاستیکی خواجه نفس احداث شده که هر یک با دارا بودن چند هزار هکتار شبکه آبیاری، در کنار اراضی که در حدفاصل سدها قرار دارند، مصرف‌کننده آب هستند. آب سدها به‌ منظور کشاورزی و پرورش ماهی در اختیار مصرف‌کنندگان مجاز قرار می‌گیرد و در صورت استفاده مصرف‌کنندگان غیرمجاز، در حد امکان تحت پیگرد قرار می‌گیرند.

سیدمحسن حسینی بیان کرد: آبی که در سد بوستان به‌عنوان اولین سد در بالادست ذخیره می‌شود، تنها برای شبکه این سد نیست و به همین شکل آب ذخیره شده در سد گلستان و وشمگیر فقط برای شبکه این سدها نیست.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۴۰ هزار هکتار اراضی زراعی در شبکه و حدفاصل بین شبکه سدهای استان گلستان وجود دارد که میزان آب مورد نیاز برای همه این اراضی با در نظر گرفتن آب پایداری سدها، تبخیر و هدر رفت در مسیر، ۲۵۰ میلیون مترمکعب است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای گلستان تصریح کرد: از سال ۱۳۸۶، سه کمیته برای برنامه‌ریزی توزیع آب سدهای بوستان و گلستان، سد وشمگیر و تالاب‌های نوار مرزی تشکیل شده و در ادامه کمیته استانی نیز برای تجمیع تصمیمات این سه کمیته محلی شکل گرفته است. در کمیته استانی برنامه‌ریزی توزیع آب نمایندگان آب منطقه‌ای، جهاد کشاورزی، تعاون روستایی، شیلات، دادگستری استان و فرمانداری‌های گنبدکاووس، آق‌قلا و گمیشان و مدعوین دیگر حضور دارند.

حسینی افزود: در این کمیته با توجه به حجم آب ذخیره شده در سدها، نوع محصولات کشت شده و آب مورد نیاز برای آنها، تصمیم‌گیری لازم در خصوص رهاسازی و هدایت و توزیع آب سدها انجام می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: هرگاه آب سدی به سمت سد دیگری رهاسازی می‌شود ممکن است کشاورزان در شبکه آن سد نسبت به این امر معترض شوند لذا کمیته برنامه‌ریزی توزیع آب سدهای استان شکل گرفته تا بهترین تصمیم گرفته شود. هر چند طبیعتاً هر اجماعی بدون اشکال نیست اما تمام تلاش صورت می‌گیرد تا باوجود خشکسالی یا موضوعات دیگر، بهترین تصمیم گرفته شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای گلستان بیان کرد: این روش توزیع آب در استان جواب داده و در بسیاری از سال‌ها بدون اینکه کمترین مشکلی به وجود بیاید یا با کمترین مشکل، توزیع آب انجام شده است.

حسینی گفت: در جلسات فروردین‌ماه امسال کمیته‌های توزیع آب سدهای گلستان، بوستان و وشمگیر و نیز کمیته توزیع آب استانی سدها، مصوب شد که آب موجود برای آبیاری غلات و کلزای شبکه‌ها و حاشیه رودخانه‌ها در نظر گرفته شود و از آنجایی که با توجه به وضعیت آبی، انجام کشت‌های تابستانه با مشکل مواجه خواهد شد، کشاورزان انتظار آبی که وجود ندارد را نداشته باشند و در صورت بارش مناسب و وقوع سیلاب، برای نحوه استفاده از آب جمع‌آوری شده، در کمیته‌های مذکور تصمیم‌گیری خواهد شد. البته در حد آب موجود بخشی از پنبه آبیاری شده و بخشی نیز در حال انجام است.

به گزارش ایسنا، بر اساس آخرین آمار شرکت آب منطقه‌ای گلستان در حال حاضر تنها ۲۷ درصد سد بوستان، ۱۲ درصد سد گلستان و ۷ درصد سد وشمگیر دارای آب است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha