• دوشنبه / ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۰۹:۱۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400022013428
  • خبرنگار : 71477

مذاکره وزیر خارجه افغانستان با دادستان‌های دیوان لاهه پیرامون تحقیقات جنایات جنگی

مذاکره وزیر خارجه افغانستان با دادستان‌های دیوان لاهه پیرامون تحقیقات جنایات جنگی

وزیر خارجه افغانستان و دادستان‌های دیوان کیفری بین‌المللی در لاهه دیدار کرده و درباره تحقیقات این دیوان پیرامون جنایات جنگی در افغانستان مذاکره کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، دیوان کیفری بین‌المللی مشغول تحقیقات درباره جنایات جنگی ادعا شده و جنایات علیه بشریت صورت گرفته در افغانستان از سال ۲۰۰۳ میلادی تا کنون توسط تمامی طرفین درگیر از جمله نیروهای دولتی، طالبان، دیگر گروه‌های مسلح و نیروهای تحت رهبری آمریکاست.

کمی پس از آنکه دیوان کیفری بین‌المللی تحقیقات خود را در مارس ۲۰۲۰ اعلام کرد، دولت کابل اظهار داشت که تحقیقات خود را درباره برخی از این جنایات ادعاشده انجام می‌دهد و از این دیوان بین‌المللی خواست تا تحقیقاتش را به تاخیر بیندازد.

محمد حنیف اتمر، وزیر خارجه افغانستان در بیانیه‌ای مشترک با دفتر دادستانی دیوان کیفری بین‌المللی گفت: ما در تعیین نقشه راه به پیشرفت‌های دلگرم‌کننده‌ای دست یافته‌ایم تا مطمئن شویم که هیچ جرم و جنایتی بی‌مجازات نماند.

اتمر در لاهه، شهری در هلند و مقر دیوان کیفری بین‌المللی با این دادستان‌ها دیدار کرد.

براساس قانون دیوان کیفری بین‌المللی، این دادگاه تنها این قدرت را دارد تا جرائم و جنایت‌های رخ داده در خاک کشورهای عضو را تحت پیگرد قانونی قرار دهد، آن هم زمانی که آنها تمایل یا توانایی لازم برای انجام این کار را نداشته باشند.

فاتو بنسودا، دادستان دیوان کیفری بین‌المللی در این بیانیه مشترک گفت: من در حالی که همچنان وظایفم تحت قوانین این دیوان را انجام می‌دهم، به همکاری با دولت کابل درخصوص اینکه چطور عدالت از طریق تلاش‌های جمعی مشترک بهتر تحقق می‌یابد، ادامه می‌دهم.

"ذبیح‌الله کریم‌الله"، دادستان کل افغانستان که وی نیز در این نشست حضور داشت، گفت، دادستان‌ها درباره همکاری و تشریک اطلاعات رایزنی کردند.

بنسودا همچنان در حال ارزیابی درخواست افغانستان برای به تعویق افتادن تحقیقات دیوان کیفری بین‌المللی است. آمریکا در سپتامبر ۲۰۲۰ تحریم‌هایی را علیه بنسودا به خاطر تحقیق درباره جنایات جنگی نیروهای آمریکایی در افغانستان اعمال کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha