• دوشنبه / ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۴:۱۸
  • دسته‌بندی: خانواده
  • کد خبر: 1400022013868
  • خبرنگار : 71650

ورود زنان به تولید داروهای گیاهی/سهم ۸۰ درصدی زنان از تولید صنایع دستی

ورود زنان به تولید داروهای گیاهی/سهم ۸۰ درصدی زنان از تولید صنایع دستی
معصومه ابتکار

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری با اشاره به ارائه تسهیلات پایدار روستایی از سوی دولت به روستاییان، گفت: از جمله اقدامات دولت دوازدهم توجه خاص به توسعه روستایی بود. تغییراتی که در شاخص‌های روستایی طی چند سال اخیر شاهد آن هستیم نشان دهنده این حرکت است که زنان روستایی توانستند ۴۰ درصد از تسهیلات پایه‌دار روستایی را کسب کنند.

به گزارش ایسنا، معصومه ابتکار در مراسم امضا تفاهم‌نامه با شرکت ملی پست ایران به منظور تسهیل فروش محصولات زنان کارآفرین و تولید کننده، اظهار کرد: تا کنون کمتر شاهد توسعه روستایی پایدار و موفق بوده‌ایم. ای کاش تغییراتی سالهای اخیر نظیر ارائه تسهیلات پایدار روستایی از سوی دولت زودتر اتفاق می‌افتاد تا  کمتر شاهد مهاجرت از روستاها بودیم. زنان به دلیل داشتن کسب و کارهای خرد نسبت به آقایان بیشتر توانستند از این تسهیلات بهره ببرند.

ابتکار افزود: زنان توانمندی‌های خوبی دارند و این تفاهم‌نامه به منظور توانمندی زنان و خانواده ایرانی انجام می‌شود چراکه می‌تواند توانمندی خانواده ایرانی را در شرایط سخت تحریم، جنگ اقتصادی و کرونا افزایش دهد.

وی ادامه داد: ما نه تنها برای توان افزایی زنان بلکه برای توان افزایی خانواده ایرانی تلاش می‌کنیم و در همین راستا نیز از آخرین فناوری‌ها و لجستیک شرکت پست استفاده می‌کنیم. تا کنون حدود ۲۲۵ تفاهم‌نامه و موافقتنامه با دستگاه‌های اجرای مختلف داشته‌ایم که تقریبا تمامی آنها عملیاتی شده‌اند و حاصل هم‌پیمانی خوب دستگاه‌های دولت دوازدهم برای ارتقای وضعیت زنان و خانواده است. 

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری با بیان اینکه سهم زنان کارآفرین به ویژه زنانی که مشغول کسب و کار خانگی هستند، قابل توجه است، تصریح کرد: به گفته رئیس سازمان صنایع دستی کشور، تولیدات زنان حدود ۸۰ درصد از صنایع دستی کشور را تشکیل می‌دهد و حدود ۷۵ درصد از تولیدات فرش نیز حاصل دست زنان ایرانی است. 

وی همچنین این را هم گفت که طی همکاری این معاونت را با وزارت جهاد کشاورزی در راستای تولید محصولات سالم و استانداردسازی محصولات کشاورزی با استفاده از حدود ۱۸ هزار تسهیل‌گر در سطح کشور، ۵۰ هزار زن روستایی آموزش دیده و اکنون برند تخصصی محصولات استاندارد خود را تولید می‌کنند. 

ابتکار ادامه داد: همچنین همکاری خوبی با صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی داریم. در بخش دیگر با همکاری جهاد کشاورزی توانستیم با آموزشهای تخصصی به زنان در تولید داروهای گیاهی ورود کنیم به طوری که به گفته وزارت جهاد کشاورزی حدود ۴۰ درصد از محصولات کشاورزی در سطح کشور سهم زنان است. همچنین با مشارکت وزارت جهاد کشاورزی خانم‌های روستایی توانستند ۴۰۰ برند استاندارد خود را تولید کنند.

به گفته وی، سهم زنان در عرصه فناوری‌های نوین و شرکت‌های دانش بنیان حدود ۲۰ درصد و رو به رشد است. همچینن بنا بر اعلام یونسکو سهم زنان ایرانی در عرصه فناوری‌ ۳۰.۱ درصد و رو به رشد است که بخش اعظم آن به تولید محصولات دارویی و های تک و محصولات الکترونیک معطوف می‌شود.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری افزود: ما باید به سمت فناوری‌های نوین برای بازاریابی حرکت کنیم که البته شرایط پاندمی کووید ۱۹ مزید بر علت شد. مشکل اصلی زنان کارآفرین دسترسی به بازارهای داخلی، خارجی، منطقه‌ای و بین المللی است. این معاونت با همکاری وزارت کار تعاون و رفاه اجتماعی توانست حدود ۱۴۰۰۰ زن سرپرست خانوار را از مرحله آموزشهای ابتدای و عمومی کسب و کار به مرحله بازار برساند. همچنین در حوزه توان افزایی زنان برای بازاریابی مجازی دوره‌های تخصصی و آموزشی برگزار کردیم.

وی در پایان به طرح انتخاب زنان کارآفرین برتر توس این معاونت نیز اشاره کرد و گفت که ۷۰۰ زن کارآفرین برتر شناسایی شده و اکنون نیز دور نهم رای گیر زنان کارآفرین برتر در حال اجرا است.

در بخش دیگر این مراسم، رمضانعلی سبحانی فر، مدیر عامل شرکت ملی پست اظهار کرد: شرکت پست همواره در تلاش بوده است تا واسطه‌های بخش تولید را حذف کند تا کالاها از تولید کننده به مصرف کننده و بدون دسترسی واسطه‌ها به کالا به دست جامعه هدف برسد. 

وی ادامه داد: با توجه به رسالت این معاونت که بسترسازی برای توانمندی زنان کارآفرین است، شرکت پست نیز می‌تواند با در اختیار گذاشتن لجستیک خود همکاری خوبی را انجام دهد. کووید ۱۹ در بخشهایی از جمله فروش مجازی سرعت بخشید و این بستر خوبی برای حمایت از تولید کنندگان است.

سبحانی فر افزود: اغلب تولیدات بانوان خرد است و به راحتی می‌توان دست واسطه را از پخش محصولات کوتاه کرد. همچنین می‌توان از بستر فروشگاهی شرکت پست استفاده کرد و با برپایی نمایشگاه های مجازی صنفی کالاهای زنان تولید کننده را به فروش رساند. اینگونه با اطلاع رسانی درست میان تعاونی‌ها می‌توان به اقتصاد خانواده‌ها کمک کرد. در این راستا شرکت پست با بیش از ۱۲۰۰ وسیله نقلیه و ۱۶ هزار پرسنل در سطح کشور آماده همکاری است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.