• دوشنبه / ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۲۳:۰۳
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 1400022014173
  • خبرنگار : 71429

قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان:

قبل از بررسی کیفی باید حداقل‌هایی برای ثبت نام در انتخابات مشخص شود

قبل از بررسی کیفی باید حداقل‌هایی برای ثبت نام در انتخابات مشخص شود

قائم مقام دبیر شورای نگهبان گفت: باید شرایط و حداقل‌هایی برای ثبت نام در انتخابات گذاشته شود و بعد بصورت کیفی، افراد بررسی شوند.

به گزارش ایسنا، سیامک ره پیک در گفتگوی ویژه خبری گفت: در ادوار مختلف افرادی با سنین بالا یا پایین و بدون مدرک تحصیلی در انتخابات ثبت نام می کردند و در انتخابات گذشته  بیش از ۱۶۰۰ نفر داوطلب شرکت کردند که  ۱۲۰۰ نفر از آنها مدارکشان پایین تر از  فوق لیسانس بود.

وی افزود: ۳۰۰ نفر از داوطلبان انتخابات سال ۹۶ سوءپیشنیه داشته‌اند و تعدادی از داوطلبان ثبت‌نامی در انتخابات ۹۶، زیر ۲۰ سال و برخی هم بالای ۸۰ سال سن داشتند.

وی تاکید کرد: باید شرایط و حداقل‌هایی گذاشته شود و بعد بصورت کیفی، افراد بررسی شوند.

ره پیک یادآور شد: در سال ۹۵ مقام معظم رهبری سیاست‌های کلی انتخابات را ابلاغ کردند که در این سیاست‌ها، بند ۱۰ و جزء ۵، شورای نگهبان موظف شده که تعریف و معیار تشخیص رجل سیاسی - مذهبی و معیار و شرایط تشخیص مدیر و مدبر بودن را مشخص کند. این نص صریح، سیاست‌های کلی انتخابات است.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان ادامه داد: شورای نگهبان در سال ۹۶، برخی تعاریف را مشخص کرده بود و سن و مدرک را لازم اعلام کرده بود. مجلس هم براساس کار کارشناسی به این رسیده بود که سن متناسب برای داوطلبان ریاست جمهوری ۴۰ سال و مدرک لازم، کارشناسی ارشد است.

ره پیک ادامه داد: شورای نگهبان براساس سیاست‌های کلی انتخابات، موظف بود که شرایط داوطلبان ریاست جمهوری را مشخص کند.

قائم مقام دبیر شورای نگهبان تاکید کرد: تعیین شرایط، مربوط به الان نیست، از سال ۹۲ مجلس پیگیر این مسئله بوده است.

وی با بیان اینکه بین قانون و شیوه قانونی تفاوت وجود دارد گفت: قانون آن چیزی است که مجلس تصویب می کند ولی شیوه قانونی طریقی است که مستند و مشروع است؛ مصوبه انتخاباتی شورا قانون نبود بلکه استفاده از شیوه قانونی‌ بود.

ره پیک افزود: شرایطی که شورای نگهبان تعیین کرده، مثل سن و مدرک تحصیلی و سوابق حداقلی است برای ورود به عرصه و به معنای داشتن صلاحیت نیست. مثلا ممکن است یک نماینده مجلس ثبت نام کند اما در بررسی‌ها مشخص شود که او مدیر و مدبر نیست.

ره پیک گفت: شورای نگهبان اعلام کرده که براساس سیاست‌های کلی و قانون اساسی، اعلام مصوبه شورا قانونی است و باید اجرا شود و نهایتا هم پرونده ها باید در شورای نگهبان بررسی شود. شورا خواسته جلوی اینکه عده ای ثبت نام کنند و بعد به آنها بگوید که شما صلاحیت ندارید را بگیرد. از نظر ما اگر کسی شرایط اعلام شده را نداشته باشد و ثبت نام کند، این ثبت نام قانونی نیست.

وی افزود: تشخیص رجل سیاسی - مذهبی بودن و یا مدیر و مدبر بودن داوطلبان، با شورای نگهبان است. ما بر انتخابات نظارت می کنیم و فرایند اجرا در اختیار وزارت کشور است.

ره پیک گفت: ۵ روز ثبت نام در انتخابات با شرایط گفته شده برقرار است و بعد از آن شورای نگهبان ۵ روز مهلت دارد به صلاحیت ها رسیدگی کند البته قانون گفته که اگر شورای نگهبان ضرورت بداند  ۵ روز دیگر هم می تواند   صلاحیت ها را بررسی کند یعنی ۵ تا ۱۰ روز بررسی صلاحیت ها انجام می شود.  

وی در پاسخ به این سوال که آیا بعد از تایید صلاحیت ها صحبت افراد در مذاکره و محافل ملاک است؟ گفت: این صحبت مثل حرفایی است که در محافل عمومی زده می شود و باید دقت شود. مثلا فردی را دیدم که در  کلیپی  گفته چرا شورای نگهبان گفته رییس جمهور باید گواهی عدم سوپیشنه بیاورد؟ دقیق صحبت کنید هنوز که رییس جمهور نشده و به ثبت نام کنندگان در انتخابت می گویند داوطلبان.


در این گفتگو محمد بهادری حقوقدان نیز گفت: شورای نگهبان با تصویب مصوبه اخیر ملاک‌ها و معیارهای خود را برای صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری شفاف و عینی‌ کرد.

وی افزود: اگر این مصوبه نبود شورا برخلاف سیاست‌های کلی انتخابات عمل کرده بود و همه گروه‌های سیاسی از این شفافیت باید استقبال کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha