• سه‌شنبه / ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۰:۱۵
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 1400022114422
  • خبرنگار : 71603

رئیس دانشگاه تهران:

آموزش امروز به جای استاد محوری، "دانشجو محور "است

آموزش امروز به جای استاد محوری، "دانشجو محور "است

رئیس دانشگاه تهران گفت: امروزه ما آموزش را به جای استاد محور بودن، دانشجو محور قرار دادیم؛ یعنی آموزش ما آموزش دو سویه است و محور دانشجوست و همه ما در واقع یادگیرنده هستیم، حتی در بحث آموزش هم یادگیرنده و یادگیری به آن اضافه شده است.

به گزارش ایسنا، دکتر محمود نیلی احمدآبادی در  در آئین اختتامیه نخستین جشنواره ترویج مسئولیت پذیری اجتماعی دانشگاه تهران اظهار کرد: با آغاز همه‌گیری ویروس کرونا در کشور، دانشگاهیان و به خصوص دانشگاه تهران هم وظایف خودشان را در درون دانشگاه انجام دادند و هم سعی کردند در قالب خوشه‌های فکری برای کمک به جامعه هم راه کار ارائه بدهند و ما هم در همین قالب و با ایجاد شبکه سازی با دانشگاه‌های علوم پزشکی سعی کردیم در حوزه علم و فناوری وارد بشویم و به حل مشکلات جامعه در این برهه کمک بکنیم بدون اینکه دستگاهی از دانشگاه کمک بخواهد. در واقع دانشگاه راساً وارد این موضوع شد و متأسفانه هنوز هم به نظر می‌رسد مدیریت کلان کشور به استفاده از همه ظرفیت‌های ملی برای غلبه بر ویروس کرونا اقدام نکرده است، ولی خوشبختانه دانشگاه تهران سعی کرده است اقدامات متعددی انجام بدهد و در این موضوع هم اقدامات گسترده‌ای انجام داده است که انشاءلله نتایج آن از سوی معاونت پژوهشی به اطلاع همگان خواهد رسید.

رئیس دانشگاه تهران با اشاره به برگزاری نخستین جشنواره ترویج مسئولیت پذیری اجتماعی دانشگاه ادامه داد: بسیار خوشحالم که نخستین جشنواره ترویج مسئولیت پذیری اجتماعی دانشگاه برگزار شد و تشکر می‌کنم از مدیران فرهنگی دانشگاه و دانشگاهیانی که کمک کردند این جشنواره برگزار بشود و فرصتی را فراهم کرد تا اقدامات دانشجویان و دانشگاه در حوزه مسئولیت پذیری اجتماعی ارائه و بحث‌های علمی و مبنایی در این‌باره ارائه بشود و قطعاً جشنواره چراغ راهی خواهد بود برای توسعه این فعالیت‌ها و اقدامات وسیع‌تر و گسترده‌تر.

دکتر نیلی احمدآبادی افزود: خدارا شاکریم که این توفیق را به ما داد تا دانشگاه تهران بتواند در برنامه توسعه سوم خود موضوع اخلاق حرفه‌ای و مسئولیت اجتماعی را در برنامه‌های خود قرار بدهد و البته بحث‌های دیگری مثل نوآوری، فناوری و کارآفرینی آن هم از این موضوع جدا نیست و می‌توانم بگویم هم دانشگاه کارآفرین، دانشگاه خلاق و نوآور و مسئولیت پذیری اجتماعی، اخلاق حرفه‌ای همه این‌ها مکمل هم و در راستای هم هستند.

وی با تاکید بر پیاده‌سازی برنامه توسعه سوم دانشگاه گفت: نکته‌ای که برای ما بسیار مهم بود، این است که وقتی برنامه‌ای نوشته می‌شود، باید پیاده شود و صرفاً در قالب شعار ادامه پیدا نکند و علاوه بر این،باید بیش از آنکه یک فرهنگ گفتمانی را ایجاد کند، یک فرهنگ پیاده‌سازی شده را در پی داشته باشد. به همین دلیل سعی شد که اقدامات در حوزه‌های مختلف رصد شود و برنامه‌هایی برای اجرای شدن آن شکل بگیرد که خوشبختانه معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه در حوزه خودش سعی کرد این موضوع را پی‌گیری کند و این جشنواره نیز ماحصل این موضوع است.

رئیس دانشگاه تهران با اشاره به اهمیت مسئولیت‌پذیری اجتماعی در دانشگاه‌ها تاکید کرد: اینکه موضوع مسئولیت‌پذیری تا این اندازه در دانشگاه‌ها مهم است، به این دلیل است که دانشگاه تأمین کننده اصلی منابع انسانی جامعه است، توسعه کشور منوط به توسعه منابع انسانی است و هرچه بهتر و بیشتر روی منابع انسانی سرمایه‌گذاری کنیم، طبیعتاً توسعه کشور هم پایدارتر، منطقی‌تر، اصولی‌تر و و بهتر خواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تأثیرگذاری دانشگاه در جامعه گفت: ژموضوع مسئولیت اجتماعی بخشی در آموزش و در دانشگاه تجربه می‌شود و بخش مهم‌تر آن در جامعه تجربه می‌شود. خوشبختانه دانشجویان و استادان ما نشان دادند که هم در دانشگاه سعی می‌کنند این موضوع را رواج و توسعه بدهند و هم مسئولیت اجتماعی‌شان را در جامعه انجام بدهند که هم اثر آن فعالیت مهم خواهد بود و هم فرهنگی که در جامعه اشاعه پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه نخبگان جامعه همواره به عنوان گروه‌های مرجع و مورد احترام جامعه هستند خاطر نشان کرد: اقداماتی که از گروه مرجع سرمی‌زند و صورت می‌گیرد برای خود جامعه الهام آفرین و الهام بخش است، پس هم خود اثر و اقدامی که صورت می‌گیرد مهم است و هم آموزش‌ها و فرهنگی که به جامعه پیرامونی خود القا می‌کند، اهمیت دارد».

دکتر نیلی احمدآبادی در ادامه با تاکید بر شبکه‌سازی در پذیرش مسئولیت اجتماعی از سوی دانشگاه، تصریح کرد: چیزی که در دانشگاه به عنوان مسئولیت اجتماعی مطرح شد طبیعتاً پاسخ دانشگاه به نیازهای جامعه در همه حوزه‌ها بود، بخشی از آن که دانشگاه سعی کرده است به عنوان جزئی از وظایف قطعی و دائمی خود قرار دهد و بخشی را سعی کرده است به صورت داوطلبانه انجام دهد و در بخش دیگر هم سعی کرده است بقیه بخش‌های جامعه را به کمک بطلبد و در قالب شبکه‌سازی این کار را انجام دهد، امروز یکی از ظرفیت‌های که دانشگاه تهران روی آن متمرکز شده است توسعه ظرفیت‌ها از طریق شبکه‌سازی است، دانشگاه راساً همه این اقدامات را نمی‌تواند انجام دهد ولی می‌تواند با استفاده از سازمان قدرتمند خود، با استفاده از منابع انسانی فرهیخته، آموزش دیده و دانشمند خود، با استفاده از جایگاه اجتماعی که دارد بتواند با بقیه بخش‌های جامعه ارتباط برقرار کند، شبکه‌سازی بکند و از این شبکه‌ها برای توسعه بهتر و ارائه خدمات بیشتر استفاده بکند».

رئیس دانشگاه تهران با اشاره به مسئولیت اجتماعی دانشگاه در همه بخش‌ها، تصریح کرد: مسئولیت اجتماعی دانشگاه را فقط در حوزه آموزش و پژوهش نمی‌بینیم و این مسئولیت‌پذیری در حوزه‌های نوآوری و کارآفرینی هم وجود دارد، چون فکر می‌کنیم یکی از جنبه‌های مسئولیت اجتماعی دانشگاه این است که دانش‌آموختگان ما علاوه بر مهارت‌های که در حوزه آموزش و پژوهش فرا می‌گیرند در حوزه مهارت‌های نرم هم مثل خلاقیت، کارآفرینی، کارگروهی و خودمدیریتی را هم فرا بگیرند و هرچه این فرد قابلیت‌هایش بهتر باشد ، دانشگاه مسئولیت اجتماعی خود را بهتر و بیشتر انجام داده است.

دکتر نیلی احمدآبادی در ادامه به کمک‌ها و فعالیت‌های داوطلبانه دانشگاه در بحران‌های مثل کمک به سیل‌زدگان، زلزله‌زده‌ها و کمک به محرومان اشاره کرد و گفت: «همکاران و دانشجویان دانشگاه تهران سعی کرده‌اند با استفاده از دانش و تجارب خود در مناطق مختلف وارد شوند و با ایجاد شبکه‌هایی با گروه‌های مختلف ارتباط برقرار کنند، سازمان‌دهی کنند و با همیاری و همکاری اقدامات داوطلبانه خودشان را انجام دهند و این نکته مهمی است که اقدامات به کمک خود مردم و همراهی سایر دستگاه‌ها انجام شده است و همانگونه که عرض کردم تأثیرات جانبی بیشتری خواهد داشت که گاهی اوقات این تأثیرات جنبی از خود فعالیت هم گسترده‌تر است.

وی با اشاره به بحران بوجود آمده ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا در کشور، گفت: در همین دوره کرونا، دانشگاه از مسائل و مشکلات دانشجویان غافل نبود و با استفاده از شیوه‌های مختلف مثل طرح «همدلی» که با تک تک دانشجویان ارتباط برقرار شد و نیازهای آنها را مورد توجه قرار دادیم و سعی شد به دانشجویان کمک بشود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر نیلی احمدآبادی در پایان از بنیاد حامیان دانشگاه تهران و کانون‌های دانش‌آموختگان این دانشگاه به عنوان شبکه‌هایی یاد کرد که ضمن ارائه خدمات داوطلبانه، خود مروج این فرهنگ در دانشگاه و جامعه هستند، و افزود: یکی از شبکه‌های که در دانشگاه شکل گرفته که نشان دهنده مسئولیت پذیری دانش‌آموختگان دانشگاه تهران است، بنیاد حامیان و کانون‌های دانش‌آموختگان دانشگاه است که خوشبختانه بنیاد حامیان دانشگاه ضمن اینکه به دانشگاه کمک می‌کند، فرهنگ کار داوطلبانه و کمک به دیگران را به‌خوبی در بین دانشجویان توسعه داده است؛ یعنی تمام بخش‌های که از این کمک‌ها بهره‌مند شده‌اند خودشان به اشاعه دهندگان کمک داوطلبانه می‌شوند و این در واقع بخشی از آموزشی است که در حوزه تجربه بوجود می‌آید؛ چرا که کمک‌های داوطلبانه مثل سایر وظایف خیلی در چارچوب و قواعد خاصی نیست و دستورالعمل‌های دقیقی وجود ندارد و بسیاری از این کمک‌ها به‌طور ناگهانی ایجاد می‌شود که نیاز به اقدام سریع دارند، بنابراین خود فراگیری آموزش‌های لازم و کسب تجربه در این‌گونه موارد بسیار ضروری است و این در عمل اتفاق می‌افتد که خوشبختانه بستر آن در دانشگاه تهران فراهم شده است و ما شاهد آن هستیم که دانشجویان ما در این زمینه بسیار موفق عمل کردند و این فرهنگ را در دانشگاه‌ها و کشور توسعه می‌دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.