• چهارشنبه / ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۰:۱۷
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400022215402
  • خبرنگار : 71496

۲ کشته در تظاهرات سودان در سالروز سرکوب انقلاب ۲۰۱۹

۲ کشته در تظاهرات سودان در سالروز سرکوب انقلاب ۲۰۱۹

در تجمع هزاران سودانی در خارطوم به مناسبت دومین سالگرد انقلاب ۲۰۱۹ دو تن کشته شدند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، هزاران سودانی با تجمع مقابل مرکز فرماندهی ارتش در خارطوم، دومین سالگرد انقلاب سودان و سرکوب اعتراضات سودان در ۲۰۱۹ را گرامی داشته و به طور مستقیم و آشکار محمد حمدان دقلو، معروف به حمیدتی، فرمانده نیروهای واکنش سریع سودان (و معاون اول رئیس شورای حاکمیتی این کشور) و برادرش را به دست داشتن در این جنایت متهم کردند.

خبرگزاری رویترز عربی به نقل از اتحادیه مشاغل سودان اعلام کرد، نیروهای امنیتی سودان برای متفرق کردن تظاهرکنندگان به سمت آنها گاز اشک‌آور و گلوله‌های واقعی شلیک کردند که در اثر آن دو مرد کشته شدند.

رویترز به نقل از سه شاهد اعلام کرد: معترضانی که با وجود مسدود بودن راه‌های منتهی به محل تجمع واقع در مقابل مرکز فرماندهی ارتش، جمع شده بودند، با سر دادن شعارهایی عدالت و مقابله با حکومت نظامی را خواستار شدند اما در ادامه پلیس سودان آنها را متفرق کرد.

منابعی در رسانه‌های داخلی سودان نیز اظهار کردند: با نزدیک شدن معترضان به پایگاه‌های نظامی، نیروهای ارتش برای متفرق کردن آنها تیراندازی هوایی کردند.

این خبرگزاری در ادامه تاکید کرد که هنوز واکنشی از سوی سخنگوی پلیس سودان در این خصوص دریافت نکرده است.

عبدالله حمدوک، نخست وزیر سودان نیز در شبکه‌های اجتماعی تعهد داد، جنایتکارانی را که در لغو تجمع مقابل فرماندهی کل دست داشتند، بازداشت کرده و به دستگاه قضایی تحویل دهد.

حمدوک گفت: آنچه در لغو تجمع رخ داد، یک قتل عام بود و این سالگردی دردناک است و عملیات متفرق کردن تجمع‌کنندگان بسیار وحشیانه انجام شد.

نخست وزیر سودان افزود: دادگاه‌ها در حال رسیدگی به تعدادی از پرونده‌های شهدا هستند و کمیته حقیقت‌یاب نیز در پرونده کشتار انجام شده در تحصن فرماندهی کل تلاش می‌کند، وظیفه خود را تمام کرده و گزارشش را به دادستانی ارائه دهد.

او در ادامه گفت: ما بدون دخالت در عملکرد دستگاه قضایی و در راستای عمل به شعارهای انقلاب و اصل تفکیک قوا، این موضوع را دنبال می‌کنیم و امیدواریم که به زودی این پرونده تمام شود تا بتوانیم برای تحقق سایر اهداف انقلاب تلاش کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha