• چهارشنبه / ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۱:۴۱
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1400022215539
  • خبرنگار : 71548

علی راهجیری ملقب به زبدة‌الکتاب درگذشت

علی راهجیری ملقب به زبدة‌الکتاب درگذشت

علی راهجیری، هنرمند خوشنویس پیشکسوت در سن ۸۳ سالگی درگذشت.

به گزارش ایسنا، زنده‌یاد علی راهجیری که از او با عنوان به «زبدة‌الکتاب» یاد می‌شد، سال ۱۳۱۷ در رشت به دنیا آمد و نزد استادان مختلفی خوشنویسی یاد گرفت. او سال‌ها به عنوان استاد در انجمن خوشنویسان فعالیت می‌کرد. راهجیری همچنین در چندین دهه فعالیت هنری خود، چندین جلد کتاب به خط نستعلیق و شکسته نیز خوشنویسی کرد.  

در همین راستا، سید مجتبی حسینی - معاون امور هنری وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی - در پیامی درگذشت این استاد و هنرمند خوشنویس را تسلیت گفت که متن این پیام به شرح زیر است: 

«استاد راهجیری آنچه را از استادان بزرگ خوشنویسی آموخته بود و حاصل سال‌ها پژوهش خود را بی‌دریغ به جوانان آموزش داد و در تداوم جریان خوشنویسی موثر بود. استاد راهجیری دغدغه و نگاه جامعی به مسایل و تاریخ هنر خوشنویسی داشت و از همین نگاه است که آموزش و پژوهش را با حمیت و جدیت همراه با خوشنویسی و کتابت آثار انجام داد. سال‌ها خوشنویسی کرد اما همیشه به چرایی و چگونگی در خوشنویسی هم اندیشید و درباره آن پژوهش کرد.

استاد راهجیری خوشنویس ارزشمند و گرانقدری است چنانکه استادش علی اکبر کاوه لقب زُبدَه الکُتّاب را به او داد، در آموزش هم هنرمندانی را پرورش داد که مسیر خوشنویسی را با آموزه‌ها و کندوکاوهای خود پیش ببرند و گنجینه پژوهش‌های استاد هم تا همیشه برای خوشنویسی و فرهنگ و هنر ایران ماندگار است.

درگذشت استاد راهجیری را به خانواده گرامی‌اش، هنرمندان خوشنویس و دوستداران فرهنگ و هنر کشور تسلیت می گویم و برای آن زنده یاد نکونام علو درجات را از درگاه خداوند متعال خواهانم.»

هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی هم در پیام تسلیتی به مناسبت درگذشت علی راهجیری نوشته است:

«هنرمندان خوشنویسی که محضر استادان بزرگ گذشته را درک کرده‌اند، حلقه اتصال سنت در زمانه ما هستند. استاد علی راهجیری در مکتب استادانی هنر آموخت که نامشان فخر خوشنویسی ارجمند ایران است. درگذشت استاد راهجیری این خوشنویس بلند مرتبه که شاگردان بسیاری را نیز آموزش داد، تألم و درد فراوانی برای جامعه هنری ایران به جای گذاشت. برای خانواده محترم استاد راهجیری صبر و آرامش آرزومندم و فقدان او را به هنرمندان خوشنویس و اهالی فرهنگ و هنر تسلیت می گویم و از خداوند متعال برای او نامی نیک و درجاتی اعلا خواهانم.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha