• شنبه / ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۲:۵۵
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1400022517313
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

عضو هیات علمی ایستگاه تحقیقات کاشان:

کانون‌های گرد و غبار دشت کاشان فعال شده است

کانون‌های گرد و غبار دشت کاشان فعال شده است

ایسنا/اصفهان عضو هیات علمی ایستگاه تحقیقات مناطق خشک و بیابانی کاشان، گفت: کانون‌های گرد و غبار در مناطق شمال، شمال شرق و شمال غرب دشت کاشان به طور محسوسی از دیروز فعال شده که می‌تواند هشدار جدی برای فاجعه در آینده باشد.

مرتضی ابطحی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: خشکسالی‌های سال‌های گذشته به ویژه استمرار آن در سال زراعی جاری باعث کاهش رطوبت و فعال شدن کانون‌های گرد و غبار در دشت کاشان شده است. 

وی افزود: در سال‌های اخیر پوشش گیاهی مناطق بیابانی، کاهش پیدا کرده است، در حالی که بارندگی‌های بهاری باعث رویش گونه‌های یک ساله می‌شد که عاملی برای جلوگیری از فرسایش خاک بود و امسال این روش‌ها را نیز نداشتیم.

عضو هیات علمی ایستگاه تحقیقات مناطق خشک و بیابانی کاشان، تصریح کرد: حقابه دریاچه نمک نیز یکی از عواملی است که باید مورد توجه قرار گیرد. درحالی‌که این حوزه در سال‌های گذشته چند ماه از سال آبگیری می‌شد و مرطوب بود، اما امسال آب به این حوزه ریخته نشد و در خشکی کامل است.     

ابطحی تأکید کرد: افت آب‌های زیرزمینی و استفاده بی‌رویه از این آب‌ها شرایط دشت کاشان را بحرانی‌تر کرده است و با توجه به میزان مصرف آب در بخش کشاورزی هنوز الگوی کشت برای این منطقه طراحی نشده و کسی به این مهم توجه نمی‌کند.

وی تصریح کرد: میزان استفاده از الگوی آبیاری تحت فشار در منطقه کاشان تغییر چشمگیری نداشته است و برای مزارع هندوانه، خربزه و سبزیجات به صورت سنتی آبیاری غرقابی اجرا می‌شود. 

 عضو هیات علمی ایستگاه تحقیقات مناطق خشک و بیابانی کاشان، گفت: باید با توسعه مشاغل جدید، ایجاد درآمد از کشاورزی به سبک سنتی را محدود کنیم و با توجه به محدودیت‌های زیست محیطی، صنعت گردشگری رشد پیدا کند.         

ابطحی خاطرنشان کرد: برای توسعه صنعت گردشگری به ویژه در بخش بیابان‌گردی به شرایط آن نیز باید توجه داشت، در حالی که امروز حضور بی‌ضابطه آفرود سواران باعث به هم خوردن بستر خاک و نابودی پوشش گیاهی منطقه شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha