• شنبه / ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۵:۴۹
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 1400022517523
  • خبرنگار : 71573

غلامعلی حداد عادل:

شاهنامه حماسه کشورهای منطقه اکو است

شاهنامه حماسه کشورهای منطقه اکو است

حداد عادل در نشست مجازی پاسداشت زبان و ادبیات فارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی گفت: فردوسی با شاهنامه خود حماسه جاودانه‌ای آفریده که تنها متعلق به یک ملت و کشور نیست، بلکه حماسه ملت‌های منطقه اکو است.

به گزارش ایسنا به نقل از  روابط عمومی بنیاد سعدی، رئیس بنیاد سعدی در ابتدای نشست مجازی پاسداشت زبان و ادبیات فارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی با تشکر از سرور بختی، دبیر کل اکو برای توجه به زبان فارسی به عنوان زبان مادری خود، درباره اشتراکات فرهنگی منطقه اکو، گفت: کشورهای عضو اکو تاریخ و جغرافیایی مشترک دارند که سبب پیدایش فرهنگ مشترک میان مردم این کشورها شده و زبان فارسی محمل و بستر این فرهنگ مشترک در طول تاریخ بوده است.

او افزود: بسیاری از میراث فرهنگی مردم این سرزمین‌ها به زبان فارسی نوشته یا سروده شده و این زبان، زبان فرهنگی و زبان واسط میان همه اقوام و ملت‌های گوناگون بوده است که در این سرزمین‌ها ساکن بوده‌اند. زبان فارسی با تاریخ کهن تراش‌خورده و صیقل‌یافته، زیبا و خوش‌آهنگ‌ شده و غنا یافته و به عنوان یک زبان مشترک انتخاب شده است.

حداد عادل با اشاره به جایگاه و نقش فردوسی در زبان فارسی یادآوری کرد: کسی که بیش از همه در آغاز تاریخ زبان فارسی در ماندگاری و قوت زبان فارسی سهم دارد، حکیم ابوالقاسم فردوسی است و هرگاه نام زبان فارسی به میان بیاید، نام او به ذهن خطور می‌کند.

او افزود: فردوسی با شاهنامه خود حماسه جاودانه‌ای آفریده که تنها حماسه یک ملت و کشور نیست، بلکه حماسه ملت‌های این منطقه - منطقه اکو - است و نشانه آن است که نام‌های مردان و زنان در شاهنامه فردوسی به عنوان قهرمان این داستان‌ها در این کشورها رایج بوده است.

رئیس بنیاد سعدی با بیان این‌که امروز وظیفه ما این است که میراث فرهنگی مشترک و کهن خود را گرامی و بستر و حامل این میراث یعنی زبان فارسی را نیز عزیز بداریم، تأکید کرد: جشن‌هایی مانند نوروز را فراموش نکنیم و این فرهنگ مشترک و زبان فارسی را وسیله‌ای برای انواع همکاری‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی قرار دهیم و در حقیقت فرهنگ مشترک و عشق به زبان فارسی را سکوی پرشی به سوی پیشرفت و تفاهم قرار دهیم و صلح را در میان خود تحکیم ببخشیم.

او در پایان روز پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت فردوسی را به همه فارسی‌زبانان و فارسی‌دانان به ویژه در منطقه اکو تبریک گفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha