• شنبه / ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۶:۰۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400022517539
  • خبرنگار : 50093

شهردار مشهد:

بازسازی و پیوند عناصر تاریخی مشهد به همکاری ۱۰ ساله نیاز دارد

بازسازی و پیوند عناصر تاریخی مشهد به همکاری ۱۰ ساله نیاز دارد

ایسنا/خراسان رضوی شهردار مشهد گفت: یکی از درخشان‌ترین دوره‌های همکاری مدیریت شهری و اداره‌کل میراث فرهنگی خراسان رضوی رخ داده است. امیدوارم این همکاری‌ها ادامه پیدا کند. اگر این همکاری‌ها تداوم یابد، می‌توان در یک بازه ۱۰ ساله عناصر مختلف را بازسازی کرد و آنان را به یکدیگر پیوند داد.

محمدرضا کلایی در آیین بهره‌برداری از پروژه اتصال جلوخان آرامگاه فردوسی به بنای تاریخی هارونیه اظهار کرد: در این افتتاحیه شاهد حضور تعداد زیادی از اعضاء شورای شهر مشهد هستیم که این موضوع نشان دهنده آن است که فردوسی علاقه همه را به خود جلب کرده و متعلق به شورای شهر پنجم است. اراده و اصرار شورای پنجم بود که این پروژه به سر انجام رسید. مسعود ریاضی به صورت خاص و سایر اعضاء شورا به صورت عام علاقه‌مند بودند که این میراث ماندگار سامان یابد. این مکان تاریخی به یک پاتوق فرهنگ و ادب تبدیل شده است و امروز آخرین قطعه پازل که مسیر جلوخان به هارونیه بود را به بهره‌برداری رساندیم.

وی افزود: در ماه‌های آتی در دو تا سه نقطه تلاش خود را مضاعف خواهیم کرد. بارها در خصوص طرح تفصیلی و راهبردی توس به مردم توضیح داده‌ایم. شورای شهر و شهرداری مشهد تمام تلاش خود را انجام داده است. هر طرح و محدوده‌ای که در سایر نهادهای بالا دستی به جمع‌بندی رسیده و به ما ابلاغ شود برای مردم خدمات‌رسانی خواهیم کرد. آنچه تاکنون انجام شده با هماهنگی وزارت میراث فرهنگی و اداره‌کل میراث فرهنگی خراسان رضوی بوده است و خواستار این هستیم که سایر نهادها نیز به سرعت به وظایف خود عمل کنند تا بتوانیم نتیجه مناسبی داشته باشیم.

شهردار مشهد گفت: یکی از نقاط ارزشمند خراسان رضوی منطقه توس است. مجموعه‌ای از اقداماتی که برای برجسته‌سازی آن و جمع شدن اهالی فرهنگ و هنر باید رخ می‌داد، انجام شده است. با همکاری وزارت میراث فرهنگی تا کنون در اینجا ۱۱۰ میلیارد تومان هزینه کرده‌ایم. فقط ضلع مقابل پارکینگ جلوخان باقی مانده که به مرور زمان اجرایی خواهد شد.

کلایی یادآور شد: یکی از درخشان‌ترین دوره‌های همکاری مدیریت شهری و اداره‌کل میراث فرهنگی خراسان رضوی رخ داده است. فارغ از ساختارسازی خانه‌های تاریخی و عناصر پیرامون حرم مطهر، نقاطی مانند باغ خونی و عناصر مختلف توس را مدنظر قرار داده‌ایم؛ امیدوارم این همکاری‌ها ادامه پیدا کند. اگر این همکاری‌ها تداوم یابد، می‌توان در یک بازه ۱۰ ساله عناصر مختلف را بازسازی کرد و آنان را به یکدیگر پیوند داد.

اختصاص ۱۵ میلیارد تومان به محور ورودی بلوار فردوسی

خلیل‌الله کاظمی، معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد همچنین در این مراسم تصریح کرد: اواخر سال ۹۷ فاز یک اجرایی پروژه بزرگ جلوخان فردوسی کلنگ‌زنی شد. تا کنون در سه فاز جلوخان آرامگاه فردوسی به مساحت‌های ۳.۵، ۱.۵ و ۴ هکتار در زمان‌بندی‌های مختلف ۶۰ میلیارد تومان هزینه شده است. این پروژه نیز ۷۰۰ متر طول دارد و اتصال جلوخان و پارکینگ آن است که به صورت پیاده‌رو و فضای سبز به هارونیه متصل شده است.

وی گفت: مسیر کهندژ با اعتبار ۱۵ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید. عملیات آخرین فازی که این سه راس مثلث را به یکدیگر وصل می‌کرد، در اواخر اسفند سال گذشته انجام شد و با اعتبار نزدیک به ۱۵ میلیارد تومان به مساحت ۶ هکتار از امروز در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت.

معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد اضافه کرد: وعده‌ شهردار و اعضاء شورای شهر مبنی بر وصل این سه راس مثلت تا اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ به یکدیگر، با اعتبار ۶۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید. اعتباری نیز حدود ۱۵ میلیارد تومان به محور ورودی بلوار فرودوسی اختصاص پیدا کرده است. در برخی از روزهای تعطیل بار ترافیکی در این محور وجود دارد که تا دو سه ماه آینده با بهره‌برداری از این محور ورودی، تردد را آسان‌تر خواهد کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha