• یکشنبه / ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۲:۳۸
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1400022618164
  • منبع : نمایندگی اردبیل

به دنبال خشکسالی قشلاقات؛

آغاز کوچ بهاره عشایر استان اردبیل

آغاز کوچ بهاره عشایر استان اردبیل

ایسنا/اردبیل مدیرکل امور عشایری استان اردبیل از آغاز کوچ بهاره زودهنگام عشایر استان اردبیل به ییلاقات به دلیل وضعیت خشکسالی مناطق قشلاقی خبر داد.

معرف آذری در آیین آغاز حرکت جامعه عشایری به ییلاقات اظهار کرد: یکی از بزرگترین اتفاقات سالانه در حوزه عشایر، انجام کوچ بهاره عشایر به سمت ییلاقات است که به صورت سنتی و با همراهی نهادها و دستگاه‌های خدمات‌رسان انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه به شرایط خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها در قشلاقات و نبود علوفه، با پیشنهاد جمعیت عشایری استان و تصویب ستاد ساماندهی عشایر قرار شد از 25 اردیبهشت تا پنجم خرداد کوچ بهاره عشایر انجام شود.

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل گفت: براساس آیین‌نامه ساماندهی عشایر در ایام کوچ، دستگاه‌های خدمات‌رسان از جهاد کشاورزی گرفته تا نیروی انتظامی، علوم پزشکی، آب و فاضلاب و آموزش و پرورش باید خدماتی را به جمعیت عشایری ارائه کنند که انتظار می‌رود این خدمات از کیفیت و مطلوبیت خاص برخوردار باشد.

آذری افزود: آموزش و پرورش قرار شده نسبت به برگزاری امتحانات دانش‌آموزان جامعه عشایری بعد از پایان کوچ در مناطق ییلاقی اقدامات لازم را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام دهند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: 12 هزار و 800 خانوار عشایر استان با بیش از 66 هزار نفر جمعیت همه ساله به کوچ بهاره را به سمت ییلاقات و دامنه‌های باغرو و بزگوش انجام می‌دهند تا در کنار دام‌های خود بتوانند شرایط مناسبی را تجربه کنند.

آذری اضافه کرد: از این تعداد خانوار عشایر، هشت هزار و 200 خانوار کوچ درون استانی دارند و چهار هزار و 400 خانوار نیز به شکل کوچ برون استانی از مزایای کوچ بهاره بهره‌مند هستند.

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل به جمعیت 1.5 میلیون واحدی دام عشایر و تولیدات متنوع آنها در طول سال اعم از مواد پروتئینی و محصولات لبنی اشاره کرد و ادامه داد: 35 تا 40 درصد تولیدات استان در این بخش متعلق به جامعه پرتلاش عشایر استان اردبیل است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha